Wat je zeker niet wil bij een werkblad is een glad oppervlak! Zou gaan voor een massief blad, mag gewoon vuren zijn, of anders voor een exemplaar in MDF, wat lijnolie erop en het ding is klaar voor actie.
De werkbladen van mijn werkbanken (8lm) heb ik een dikke dertig jaar geleden opgebouwd uit twee lagen MDF van 18mm op elkaar gelijmd, de zijden heb ik afgewerkt met grenen kantlatten. Elk jaar ga ik eens over het blad met een tandschaaf, daarna gaat er weer een laagje lijnolie op en is het blad opnieuw klaar voor actie. Door de met de tandschaaf gemaakte groefjes is het blad lekker stroef, zo hoef ik bijna nooit hout vast te klemmen bij het werken met de bovenfrees. Zelfs na al die jaren van zwaar gebruik is de MDF nog altijd in topconditie, die ga ik zelf niet meer verslijten.
In tegenstelling tot de meeste soorten multiplex is MDF wel mooi vlak en blijft dat ook, en het is nog aardig wat goedkoper ook.
PS; gedroogde lijnolie geeft niet af, ik gebruik al jaren die kant en klare (verdunde) lijnolie welke gebruikt word om ondermeer blauwe hardsteen te zoeten, die droogt zeer snel ( 24uur)