Werkbank maken, nieuwe vragen

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
468
109
hoi allemaal,

ik ben begonnen met het maken van mijn eigen werkbank. Ik heb vandaag een aantal balken vlak geschaafd met een blokschaaf: het hout is al behoorlijk vlak, maar de subtiele onregelmatigheden schaaf ik er uit en glad voordat ik ga lijmen.

Nu heb ik gelukkig geen hele dure schaaf, het is een #4 Juuma, dus Chinees, en tweedehands gekocht, maar ik ben er wel erg blij mee, want ik gebruik hem veel en vind hem prettig werken. Tijdens het schaven van de derde balk ontdekte ik dat er een afgebroken verroeste spijker uitstak. Maar ik was er helaas al enkele keren met de schaaf overheen gegaan voordat ik het opmerkte: het was een vrij dunne spijker die niet veel uitstak. Er bleken wat krasjes op de zool te zitten en een subtiel braampje op het schaafijzer. Dus ik heb eerst het schaafijzer opnieuw geslepen wat geen grote moeite was. Maar die zool was meer werk. Ik weet niet of het echt noodzakelijk was (denk het niet), maar ik heb een aversie voor krassen en er zat al een subtiel deukje aan de rand van de zool bij aanschaf van deze tweedehands schaaf die ik er altijd nog eens uit wilde schuren.

Ik weet niet of ik een correcte werkwijze heb gehanteerd, want ik had alleen als "vlak" oppervlak een marmeren gladde plaat. Geen idee of dat per definitie vlak genoeg is, maar als ik er een stalen liniaal op legde overdwars, was er geen licht door te onderkant van de liniaal en het marmer te zien. Als ik hem over de lengte van 60 cm legde, was er wel licht te zien, maar ik hem geen voelmaat om dat te meten (ik ga zo'n ding nu toch echt eens kopen want ik merk dat ik hem steeds goed kan gebruiken). Maar het leek aannemlijk dat de plaat in de lengterichting ook vlak genoeg zou kunnen zijn. Dus nam ik eerst een korrel 150 schuurpapier, een exemplaar met klevende acherkant die je nat kunt gebruiken, handig spul. Ik heb daar zo'n 15 minuten mee gewerkt en 1 keer het vel vervangen omdat de schurende werking afnam. Daarna waren de krassen weg. Ik kon ook zien dat een optische "vlek" (reflecterend gebied) steeds groter werd rondom de opening van de schaaf, en dat aanvankelijk voor en achterkant van de schaaf niet geraakt werden door het schuurpapier. Ik ben doorgegaan tot dit wel het geval was en toen waren ook de krasjes allemaal verdwenen. Daarna nog met korrel 400 geschuurd en het lijkt op het oog netjes en vlak.

Vraag: doe ik er goed aan toch een speciaal geslepen vlakke steen te kopen voor dit soort doeleinden? Ik weet nu niet zeker of mijn marmeren steen vlak genoeg is. Maar wat mij betreft ben ik tevreden als hij binnen 0,2 mm vlak is, en ik vermoed dat dat wel zo is. Ik hoef geen super vlakke schaafzool, want ik werk niet met super nauwkeurige toleranties.

Een andere vraag is: hoe voorkom ik dit? Ik heb eens eerder met een handzaag een schroef geraakt in een stuk tweedehands hout. Ik gebruik graag hergebruikt hout dat ik van familie en vrienden af en toe gratis krijg. Niet alleen voor het geld, maar ook voor het milieu. Maar het is wel vervelend als je goed onderhouden gereedschap een spijker of schroef raakt. Die zaag kon ik snel slijpen want die was toevallig toch aardig bot en ik heb van @Schaafnerd geleerd hoe ik zelf een zaag slijp, waardoor het probleem snel verholpen was en de zaag weer veel sneller door het hout gaat. Maar zo'n schaaf zool hout ik toch liever ver weg van spijkers en schroeven. Hebben jullie nog tips? Ik heb wel een kleine neodymiummagneet die ik nu bij verdachte plekjes gebruik, ik controleer nu alle gaten van verwijderde spijkers preventief. Maar ik weet niet of deze kleine magneet sterk genoeg is. Grotere magneet kopen? Wat doen jullie in dit geval?

P1010499.JPGP1010502.JPGP1010501.JPG

foto boven: voor het vlak schuren, krasjes van de spijker in de zool

foto onder: na het schuren

P1010504.JPG

Bijlagen

• P1010501.JPG
    P1010501.JPG
    31,7 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: John1969 en Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.441
4.378
Ik heb dat ook regelmatig. Ik doe niets aan de zool, alleen even de braam uit het schaafmes halen. En het metaal even uit het hout halen.

• Leuk
Waarderingen: John1969

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.450
241
Gem. Winsum (Groningen)
Als 0,2 mm vlakheid je wens/eis is voor de vlakheid van de tegel, volstaat als controlemiddel een sterke lichtbron en liniaal. Daarmee detecteer je afwijkingen van meer dan 50 micron (0,2 mm vind ik niet streng).

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
247
86
Hier soms daar
Een sterke magneet zoals bv een vismagneet gebruik ik zelf.

Spijkers die in moderne transport dingen zitten hebben haakjes.
Als de nagel er uit gehaald is blijven deze nog zitten.
Deze zijn enkele mm lang een nadeel van het hergebruiken van hout.
Ik gebruik dit hout eigenlijk alleen voor dingen zoals egel hotels, vogelhuisjes en schaaf het niet.

Misschien een schaaf met houten zool gebruiken omdat deze makkelijker vlak te maken is en op nieuw een zool te geven?

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
965
297
Twello
Ik heb dezelfde schaaf, maar ik heb ook een Stanley en die heeft een ribbelzool. Tsja een kras? Wel blijkt een gladde zool beter te glijden dan een geribbelde.
Ik zou geen aparte steen voor het vlakken aanschaffen, Je kunt ook een glasplaat pakken van de Praxis. Wat je hebt functioneert ook. Ik vraag mij altijd af wat mensen na het schaven doen. Met een elektrische schuurmachine er over? Bij zacht hout wordt het niet vlakker.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.345
4.022
Gaanderen
Het verkoopargument van Stanley was/is dat een geribbelde zool minder plakt op het hout omdat deze een veel kleiner contactoppervlak heeft. Ik heb ook beide schaven. Ik merk geen verschil.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.682
1.049
‘s-Hertogenbosch
Aan de zool van je “werkpaard “ niet te hoge eisen stellen qua krassen en zoals @chevy66 al zegt vlak zonder bramen en uitsteeksels is voldoende…. Je schaafijzer bramen eraf en gewoon als ruwschaaf gebruiken…. Om super glad te maken met de zoetschaaf eroverheen of met het schraapstaal.
Voorkomen is beter dan genezen dus met de metaaldetector controleren is zeker niet verkeerd.
Alternatief is nog om uit te boren wat je niet vertrouwt en er proppen in lijmen…

Groetjes John

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
468
109
Hoi, dank weer voor de vele reacties! Ik gebruik voor nu nog even de kleine neodymium magneet, maar overweeg om de parktool metaaldetector te gaan kopen. Inmiddels zijn alle balken geschaafd zonder nieuwe problemen :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.