welke zaagmachine voor de ruwe uitsnede van mijn beeldjes

Friko

Nieuw lid
12 dec 2020
6
1
Hallo,

ik maak beeldjes van ongeveer 20cm hoog, 7,5 breed en 5 cm dik. Voor de ruwe uitsnede moet ik zoveel hout weg snijden dat ik eigenlijk een zaagmachine zou willen aanschaffen, maar wat is nu het beste om te kopen een lintzaagmachine of een figuurzaagmachine en van welk merk.

grfrits
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor die afmetingen zal een lintzaag te groot uitvallen
het fijnste lint dat er op gaat, zal nog altijd te grof zijn
ik denk dat een figuurzaag meer geschikt is
daar zou ik me ook veiliger bij voelen
toevallig staat op mijn scherm de doorverwijzing naar een draadje over een lintzaag
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Zelf zou ik kiezen voor een klein lintzaagje. In dit geval is het belangrijkste dát ie zaagt. Door de snij-activiteiten zie je daar later toch nx meer van.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Wat voor houtdikte als uitgangsmateriaal wil je kunnen zagen? Het lijkt me al gauw te dik voor een figuurzaagmachine. Dus lintzaag. Vraag Edwin van hartvoorhout.jouwweb.nl eens naar zijn ervaringen met de Parkside.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik weet niet wat voor soort beeldjes je wil gaan maken. Ik zou zeker geen kleine lintzaag nemen als je ze wil gaan zagen als in het filmpje hier.
Ik heb dit in Zweden gezien en was verbaasd over de snelheid en alles op het oog. Ja dan moet je het wel een tijdje gedaan hebben. Volgens mij kan je op een grote lintzaag hetzelfde als op een kleintje maar andersom kom je tekort. Wil je alleen in het platte vlak zagen dan kom je met een kleintje ook een heel eind.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Een lintzaag werkt sneller maar is niet geschikt voor binnenzaagwerk. Voor beeldjes met grote, volledig omringde uitsparingen ben je op een figuurzaag aangewezen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dan is er eigenlijk maar 1 oplossing en dat is allebei aanschaffen.
Maar ja, dit vraagt wel wat budget.:cool:
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Het blokje is maar 20 cm op 7.5 op 5 cm dik. Gaat dat niet zonder machines? Span het deftig in en met een paar stevige klappen met een zware ronde houten hamer op een grote guts en het ding heeft zijn eerste grote vorm in enkele minuten tijd.

PS op dit formaat kun je het ook goed doen met een decoupeerzaag. Laat een beetje ruimte over, zaagt niet heel precies.

Groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Het blokje is maar 20 cm op 7.5 op 5 cm dik. Gaat dat niet zonder machines? Span het deftig in en met een paar stevige klappen met een zware ronde houten hamer op een grote guts en het ding heeft zijn eerste grote vorm in enkele minuten tijd.

PS op dit formaat kun je het ook goed doen met een decoupeerzaag. Laat een beetje ruimte over, zaagt niet heel precies.

Groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu
Nou is Friko een reden aan het zoeken om een paar leuke machines aan te schaffen, boor jij hem zo de grond in. 😂:cool:
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
sorry , voor de machine droom van Friko.
Met de hand zagen in afkortmodus) in combinatie met wegsteken gaat ook supersnel, maar daarmee wordt de zaak nog erger.

Voorstel voor een andere droom: een kist vol gutsen, slijpmachine , en wetstenen?

groeten

Ornament
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Als je een decoupeerzaag hebt dan zou je die ondersteboven in een tafeltje kunnen monteren. Misschien kom je daar al mee uit. Het hoeft allemaal niet zo precies. Tenminste dat denk ik.

Voor een lintzaag zou ik aan een Inca 260 denken.Is niet te groot en niet te klein, maar lastig te vinden.
Die van de Lidl ( = scheppach) werd al genoemd, anders een kleine Metabo. Met beide geen ervaring overigens.
Of een HBM. Ook geen ervaring mee hoor, maar ik keek meer naar het aanbod en de afmetingen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.