Welke verf/vernis/... tegen schimmel

willemg

Nieuw lid
6 apr 2025
3
0
België
Dag allemaal,

Vorig jaar heb ik in het tuinhuis (ongeïsoleerd, maar wel gemetst met spouwmuur) een werkhok gemaakt.
Mijn werkbank bestaat uit geimpregneerde balken en onbehandelde multiplex.
In al mijn naïviteit dacht ik "Er is genoeg ventilatie voorzien en in principe is het ook droog, dus dat onbewerkte hout komt wel goed".

Vandaag ben ik dan tot de conclusie gekomen dat het misschien toch een beetje tegen viel en dat er hier en daar sporen van schimmel merkbaar zijn.
Ik heb alvast zo'n chemische vochtvreter gekocht. In het najaar ga ik er nog eentje extra plaatsen.
De schimmel heb ik afgeveegd met een doek en azijn.

Maar nu is mijn vraag: Wat is de beste manier om de multiplex te behandelen?
Liefst iets dat ook de reeds bestaande sporen van schimmel dood. Ik sta namelijk niet echt te wachten om alle multiplex te vervangen (want dat is duur).

Alvast bedankt voor jullie tijd en kennis!

Willem

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.855
1.189
71
Veldhoven
HG Schimmelvreter! En ik wil niet flauw doen, maar je zult toch beter moeten ventileren.
En vochtvreters zijn chemische rotzakken (zouten) En dat vreet uiteindelijk ook blank ijzer aan.
En was al je bouwvocht al uit de stenen?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
2.014
681
Na de enorm natte winter vorig jaar heb ik geïnvesteerd in een Trotec ontvochtiger met HEPA filter. Nooit meer problemen met onbehandeld hout, én je kan de luchtvochtigheid tweaken naar de gewenste graad. Zo kan je hout voor binnengebruik gewoon in de werkplaats laten acclimatiseren (y)

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.251
1.090
Enschede
ingoogni.nl
Even afgezien van constructie, deze wand verf heb ik inhet verleden gebruikt in een voedingsmiddelenomgeving. Het is "antibacterieel", mogelijk ook anti schimmel? Ze hebben meer interessante producten en zullen vast niet de enigen zijn die dergelijke producten hebben.

Waar het om gaat is dat er in je afwerking niets zit waar iets op kan groeien.

Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
714
320
Zutphen
Enige remedie is helaas lagere luchtvochtigheidsgraad, ook gereedschap blijft beter. Geen verf kan schimmels in vochtig hout tegenhouden.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

willemg

Nieuw lid
6 apr 2025
3
0
België
HG Schimmelvreter! En ik wil niet flauw doen, maar je zult toch beter moeten ventileren.
En vochtvreters zijn chemische rotzakken (zouten) En dat vreet uiteindelijk ook blank ijzer aan.
En was al je bouwvocht al uit de stenen?
Hoe is het met de vloer van je tuinhuis? Is dat een dichte plaat, of losse tuintegels, bijvoorbeeld?
Om even wat meer uitleg te geven: Het is een oud tuinhuis dat jarenlang is gebruikt als "gooi het maar ergens neer" opslag. Er was geen (werkende) elektriciteit, een lekje in de roofing en geen ventilatie gaten. De vloer is gestort beton.

Ik heb inmiddels de oude openingen die gebruikt werden door kippen weer open gemaakt en een ventilatierooster geplaatst. Ertegenover in de voordeur is er ook een ventilatiegat gemaakt. Dat is allemaal voor voor de zomer gebeurt. Dus ondertussen zou het wel droog moeten zijn (hoop ik).

Er was deze winter wel wat condens op 1 van de kanaalplaten. Vermoedelijk omdat het (platte) dak niet goed afloopt. Hier ga ik nog isolatie op plaatsen.

Na de enorm natte winter vorig jaar heb ik geïnvesteerd in een Trotec ontvochtiger met HEPA filter. Nooit meer problemen met onbehandeld hout, én je kan de luchtvochtigheid tweaken naar de gewenste graad. Zo kan je hout voor binnengebruik gewoon in de werkplaats laten acclimatiseren (y)
Doet die filter het eigenlijk goed in een stoffige omgeving? Want zagen en frezen zal over tijd wel wat vuiligheid opleveren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.