Welke tung olie gebruiken jullie?

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Nu mijn werkbank op zaag/schaaf gebied af is, wil ik deze af gaan werken.

Betreft Douglas hout, werkbank zal in een niet-geisoleerde garage gebruikt gaan worden; wel enigszins vochtig, geen direct zonlicht.
Ik ben erg te spreken over de uitstraling van het Douglas hout en wil dat dan ook zo goed mogelijk conserveren.

In mijn zoektocht hiernaar kwam ik hiervoor uit naar tung olie; geeft geen kleur aan het hout, enigszins waterbestendig en slijtvast.
Nu kom ik verschillende aanbieders tegen (Baptist, Cockerije, etc). Ik zie daar nog een verschil in tussen (dubbel) gekookte olie en rauwe olie.
Wat is het verschil tussen de wel en niet gekookte variant en hebben jullie een go-to merk hiervoor?
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
gekookte lijnolie droogt/verhard beter

Corrigeer me als ik het mis heb, maar ik begreep juist dat pure tungolie beter verhard (duurt alleen stuk langer).
Reden dat ik liever niet voor de lijnolie of een Danish olie wilde gaan was vanwege de kleur; tungolie schijnt het minste impact te hebben op de kleur, en ik vind het geschaafde Douglas zo mooi :D
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Corrigeer me als ik het mis heb, maar ik begreep juist dat pure tungolie beter verhard (duurt alleen stuk langer).
Reden dat ik liever niet voor de lijnolie of een Danish olie wilde gaan was vanwege de kleur; tungolie schijnt het minste impact te hebben op de kleur, en ik vind het geschaafde Douglas zo mooi :D
Bij gekookte tungolie is het verhardingsproces al in gang gezet en daardoor droogt de olie sneller/beter.
Alle afwerkingen met olie (op enkele onzichtbare soorten na) verdonkeren het hout. Tungolie dus ook. Belangrijk voor een mooie afwerking is de olie verdunnen met terpetijn (dan dringt hij beter in) en veel dunne laagjes zetten. Tijdens het aanbrengen mag er geen laagje olie op het werkstuk staan.
Persoonlijk zou ik voor een werkbank ook gekookte lijnolie gebruiken. Dat is de traditionele afwerking voor werkbanken en gereedschap.
De producten van de Coockerij zijn zonder meer goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wouterst

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
907
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nu mijn werkbank op zaag/schaaf gebied af is, wil ik deze af gaan werken.

Betreft Douglas hout, werkbank zal in een niet-geisoleerde garage gebruikt gaan worden; wel enigszins vochtig, geen direct zonlicht.
Ik ben erg te spreken over de uitstraling van het Douglas hout en wil dat dan ook zo goed mogelijk conserveren.

In mijn zoektocht hiernaar kwam ik hiervoor uit naar tung olie; geeft geen kleur aan het hout, enigszins waterbestendig en slijtvast.
Nu kom ik verschillende aanbieders tegen (Baptist, Cockerije, etc). Ik zie daar nog een verschil in tussen (dubbel) gekookte olie en rauwe olie.
Wat is het verschil tussen de wel en niet gekookte variant en hebben jullie een go-to merk hiervoor?
Alle olie verdonkert hout. Het effect van tungolie (chinese houtolie) en lijnolie is redelijk vergelijkbaar - lijnolie is van zichzelf iets geler. Drogende olien polymeriseren tot een min of meer natuurlijke hars ('plastic'...). Deze normale oliepolymeren zijn niet heel hard en niet heel duurzaam (in de klassieke betekenis van het woord), en ook niet heel waterdicht. Binnen is dat op zich geen probleem. Olie trekt in het hout, maar het slijt wel. een olieafwerking moet je dus met enige regelmaat vernieuwen/onderhouden.

Rauwe olie moet je NIET gebruiken voor verduurzamen van hout. Het polymeriseert te langzaam, blijft te zacht en plakkerig, en kan rans worden. Gekookte olie is een drogende olie waar siccatieven aan zijn toegevoeg, en soms ook wat geblazen olie of anderszins thermisch voorgepolymeriseerde olie. De naam 'gekookte olie' is historisch - olie werd gekookt met metaalzouten (meestal loodzouten) die door langdurig koken omgezet werden tot in de olie oplosbare loodzepen, die vervolgens als katalysator (siccatief) werkten. Het op die manier 'verbeteren' van olie (olieverf) is lig in het westen ontdekt door Jan van Eyck, Vlaams schilder uit de 15e eeuw). Voor houtveredeling altijd gekookte olie gebruiken.

Mijn ervaring is dat die van de Cookerije lig goed is. Maar je kunt ook prima je eigen gekookte lijnolie maken... Ik heb dus geen 'go-to' merk. alleen een plankje met standaard ingrediënten. Ik gebruik daarvoor als basis meestal gewoon rauwe lijnolie van de bouwmarkt - in rauwe lijnolie zit weinig kwaliteitsverschil - maar als je een olieslagerij in de buurt hebt (de Kat in Zaandam, of de Passiebloem in Zwolle) dan is het zeker aan te raden om je rauwe lijnolie daar te betrekken...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
907
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Corrigeer me als ik het mis heb, maar ik begreep juist dat pure tungolie beter verhard (duurt alleen stuk langer).
Reden dat ik liever niet voor de lijnolie of een Danish olie wilde gaan was vanwege de kleur; tungolie schijnt het minste impact te hebben op de kleur, en ik vind het geschaafde Douglas zo mooi :D
let op - danish oil is geen olie - het is een tamelijk ongedefinieerd vernisproduct, met een groter aandeel olie dan 'normale' vernis (kort door de bocht is het een mengsel van vernis en drogende olie.

Als je de kleur van je douglas wilt behouden zonder enig effect moet je überhaupt geen olie gebruiken maar een kleurloze lak. Niet heel verstandig voor een werkbank...
 
  • Leuk
Waarderingen: Wouterst

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
let op - danish oil is geen olie - het is een tamelijk ongedefinieerd vernisproduct, met een groter aandeel olie dan 'normale' vernis (kort door de bocht is het een mengsel van vernis en drogende olie.

Als je de kleur van je douglas wilt behouden zonder enig effect moet je überhaupt geen olie gebruiken maar een kleurloze lak. Niet heel verstandig voor een werkbank...

Dacht dat ik het goed begrepen had dat tung olie de beste keus was. Goed dat ik het hier nog even navroeg :)
Ik begreep eerder al dat een lak niet de beste keus zou zijn voor een werkbank. Is de beste keus dan wel een olie of zijn er dan betere keuzes?
 

gerwin

Actieve deelnemer
2 okt 2016
43
3
Ik heb laatst een paar houtdraaiwerkstukjes afgewerkt met no visible oil ,het hout bleef zijn eigen kleur behouden als of er niets op zit .
Dit heb ik recent gedaan dus nog geen ervaring hoelang dit zo blijft of dat het gaat vergelen .
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.135
526
Moordrecht
Als ik het goed begrijp kan het alsnog een goede keuze zijn, als er maar 100% tungolie in zit. Bij de Baptist en de Cockerije versies zie ik geen 100% staan, maar wel bij iets als dit: Uulki 100% Pure Tung Oil Uulki 100% zuivere tungolie Watervaste houtverzorgingsafwerking voor binnen en buiten : Amazon.nl: Klussen & gereedschap
Dat is het ook, het is geen slechte finish, maar ook niet de meest duurzame, en heeft veel onderhoud nodig, eigenlijk zoals alle oliën. Mijn geld zou dan op Danish oil gezet worden, vanwege de vernisbestanddelen. Heeft ook onderhoud nodig, maar minder.. Mijn eerste houtbewerkingproject, een eettafel, is nu 10 jaar oud en heeft 1x een verversing gehad. Dat hadden er misschien 2 of 3 kunnen zijn, maar het blijft echt erg lang goed
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
907
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb ooit gelezen dat het toevoegen van Cameliaolie helpt om vergelen tegen te gaan. Het is UV-blokkerend. Ik doe 5% bij mijn mix.

Dat lijkt mij een gevalletje snake oil... Camelliaolie is een op zich weinig bijzondere plantaardige olie (van de zaden van de theeplant - ja, diezelfde). Het voordeel van Camelliaolie is dat het vrij puur is, vooral triglyceriden en weinig additionele inhoudsstoffen (slijmstoffen, harsen, niet-verzeepbare componenten, enzo), en ook relatief weinig meervoudig onverzadigde vetzuren bevat. Het wordt dus niet snel rans, gaat niet snel verharsen/polymeriseren, en bevat weinig dat metaal aantast, en is daarom een plantaardige olie die goed geschikt is om metalen in te olien tegen corrosie enzo. Het wordt in bepaalde gebieden daarom traditioneel gebruikt als anticorrosieolie, maar is niet noodzakelijk _beter_ dan een goede minerale olie. Ook kan ik me niet voorstellen dat het, gezien het lage gehalte niet-triglyceride inhoudsstoffen, een goed UV-filter zou zijn. Zeker niet beter dan lijnolie of tungolie met hun meervoudige, geconjugeerde onverzadigdheden...
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
907
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb laatst een paar houtdraaiwerkstukjes afgewerkt met no visible oil ,het hout bleef zijn eigen kleur behouden als of er niets op zit .
Dit heb ik recent gedaan dus nog geen ervaring hoelang dit zo blijft of dat het gaat vergelen .
Let op, ze noemen het 'oil' maar het is een vernis op waterbasis (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een watergedragen acrylvernis). Er zijn meerdere producten op deze basis die kleurloos of vrijwel kleurloos zijn, en omdat dit als vernis niet of nauwelijks in het hout trekt is er ook weinig tot geen 'verdonkering' van hout. Maar het is dus geen olieafwerking die IN het hout trekt, maar een vernis die er bovenop ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en boobinga

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Dat is het ook, het is geen slechte finish, maar ook niet de meest duurzame, en heeft veel onderhoud nodig, eigenlijk zoals alle oliën. Mijn geld zou dan op Danish oil gezet worden, vanwege de vernisbestanddelen. Heeft ook onderhoud nodig, maar minder.. Mijn eerste houtbewerkingproject, een eettafel, is nu 10 jaar oud en heeft 1x een verversing gehad. Dat hadden er misschien 2 of 3 kunnen zijn, maar het blijft echt erg lang goed
Het gaat hier over de afwerking van een werkbank. Een werkbank waar aan gewerkt wordt gaat slijtage vertonen. Maar dat hoeft naar mijn mening geen probleem te zijn. Een blad van een werkbank is om te 'mishandelen' .Het is tenslotte geen salontafel. Je zal dan ook regelmatig het blad moeten schoonkrabben en van een nieuwe laag olie voorzien. Dan is het wel handig als de olie ook loskomt, samen met lijmresten en andere rotzooi.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
907
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
FWIW: voor zover ik kan zien is dit een pure rauwe olie - zonder drogers. Tungolie droogt van zichzelf een stuk sneller dan rauwe lijnolie, maar ik zou er persoonlijk voor gebruik toch wat siccatief aan toevoegen (en wat oplosmiddel voor een betere penetratie - liefst terpentijnolie of citrusolie).
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.