Welke Toggle Clamps

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
834
169
Stiens
Je zet eerst een plaat op je zaagslede. . . . . .. Er is over 20 jaar niemand meer die de jonge generaties nog kan opleiden.
Tjonge wat een aanval. Maar er zit wel wat in. Ter verdediging, al tientallen jaren zie ik die toggles als hulpmiddel gebruikt worden. Ik denk dat het wel of niet hebben daarvan weinig met vakmanschap te maken heeft (wel met welvaart). Er zijn nog genoeg situaties waarin je (leerzaam) kunt knutselen. Er zijn ook heel veel uitdagingen in de werkplaats waarbij je niet wegkomt met een hulpmiddel. Zo bezien maak ik mij geen zorgen.
Of er genoeg jongeren zijn die de uitdaging aangaan en voldoende mensen om kennis over te dragen, is een andere vraag. Inderdaad iets om je zorgen over te maken.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.425
232
Gem. Winsum (Groningen)
Je zet eerst een plaat op je zaagslede. Daar zet je je hulpstukken en aanslag blokjes op. De opstelling zoals op je foto is voor een enkele zaagsnede, niet voor repeterend werk. Je nieuwe klemmen schroef je toch ook niet in je slede vast? En ik vind het verder prima dat je de winkels leeg koopt. Maar het forum wordt steeds meer een kijk eens wat ik nu allemaal weer gekocht heb forum. En ik zie om me heen, dat dat verlammend werkt voor jongere generaties. Door het grote aanbod op sociale media, waar ze vooral mensen zien werken met voor 1000 ende euro's aan gereedschap, durven ze gewoon niet meer te beginnen met de simpele dingen. Ze hebben ook al geen ouders die een technische achtergrond hebben. En daardoor moeten ze al hun kennis van fora als dit en jijbuis halen. Als ze daar dan ook vooral koop dit, koop dat zien, verliezen we weer een generatie. Er is over 20 jaar niemand meer die de jonge generaties nog kan opleiden.
Ik merkte dit bericht aan als leuk (wat eigenlijk staat voor "instemmend"). Je herkent de categorie "youtuber-mensen-zonder-echte-vakopleiding"" aan het overdadig en onnodig gebruik van Engelse termen. Als je die groep iets wil uitleggen kun je beter de Engelse term tussen haakjes toevoegen, anders snappen ze het soms niet.
Maar ik realiseer me dat het van mij ook een beetje gefoeter is van een ouwe man :)

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.366
742
Noord-Veluwe / Skåne
Ik snap het sentiment van Chevvy66 wel, maar het is ook een probleem dat zichzelf op den duur misschien wel op gaat lossen. Er zijn nog steeds mensen en organisaties die "echte" meubels willen hebben, of die oude meubels willen laten restaureren. Ook al kost dat wat. Door een tekort aan vakmensen die dit kunnen gaat de waardering (materieel en immaterieel) voor deze vaardigheden omhoog. En daardoor wordt het weer aantrekkelijker als occupatie. Wishful thinking? Misschien, maar ik leef graag in een optimistische wereld.

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
211
58
Utrecht
Dit topic ging toch over toggle clamps?
Ik begrijp werkelijk de toegevoegde waarde niet om een dergelijk relaas te beginnen dat niet over de vraagstelling gaat en ook niet waarom mensen daar dan weer op gaan reageren. Begin je eigen topic dan..

On topic; ik had in augustus snel 2 setjes nodig en besteld via Amazon voor een euro of twintig. Doen het prima en voor de enkele keer dat ik ze gebruik zijn ze ok. Ben wel benieuwd hoe lang ze het vol gaan houden want zoals hier al eerder vermeld is het metaal wat zachter.

Hoe bevallen degene die je besteld had?

• Leuk
Waarderingen: Athanor en Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.