Welke Toggle Clamps

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
831
168
Stiens
Ik ben op zoek naar Toggle Clamps. Die kun je blijkbaar kopen van Bessey tot Alie, en met enorm prijsverschil. Spul van Bessey ziet er (altijd) goed uit en ik vermoed dat daar nauwelijks tot geen klachten over bestaan. Wil iemand iets kwijt over een ervaring met een ander merk? Heel goed of juist beroerd.

Ik vraag mij ook af wat het best zou bevallen, de spanner vlak drukken of juist recht omhoog trekken.

• Leuk
Waarderingen: thomasz

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.706
942
Moordrecht
Ik heb ze van Ali en heb daar ook geen klachten over, ze doen wat ze moeten doen. Ik druk ze liever vlak, is makkelijker. Het is al een behoorlijke tijd geleden, dus weet niet meer zo goed waar en welk precies. Wat ik wel weet, is dat je zeker bij Ali of soortgelijken even moet opletten op de maat

Houtboon

Actieve deelnemer
2 sep 2024
26
61
Heel
Destaco is een top merk wat in de industrie vaak gebruikt wordt. Voor thuis gebruik lijken mij de Chinese varianten helemaal prima.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
250
99
Zaanstreek
ik heb zowel bessey's als ali. de bessy zijn met zelf-stellend mechanisme, wat ideaal is bij de jigs op afkortzaag of formaatzaag bijvoorbeeld. De simpele ali's gebruik ik voor freesmalletjes bij repeterend werk. Hendel altijd naar de tafel toe, niet omhoog. Ik vind de hendels "plat" ook best fijne handvatten bij de stationairfrees.

de chinese zijn wat zachter staal, als je verzonken kop schroeven gebruikt merk je dat je die er langzaam wat mee invreet. maakt geen biet uit, en al slijten ze na een paar jaar ben nog steeds stukken goedkoper uit jezelf op een nieuwe set te trakteren dan eenmalig de besseys.

• Leuk
Waarderingen: de-hout-amateur

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.535
3.865
Ik gebruik daar simpele houten kikkerplaatjes voor. Bakje m8 draadeindjes in diverse lengten, veertjes die er omheen passen en m8 ringetje en moertje er op. Plastic 13mm pijpsleutels van volgens mij de ikea om de moertjes aan te draaien. Voor het meeste werk tap ik m8 draad in het multiplex mal materiaal. Vertrouw ik het niet, dan gebruik ik een inslagmoer aan de onderkant.

• Leuk
Waarderingen: SunRayes

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
831
168
Stiens
Wat ik wel weet, is dat je zeker bij Ali of soortgelijken even moet opletten op de maat
Voor wie wil shoppen bij Bessey . . Hier vond ik maten. (Er zal ook wel een Nederlandse catalogus zijn maar ik vond er alleen een waar geen maten in staan.)

Destaco is een top merk wat in de industrie vaak gebruikt wordt. Voor thuis gebruik lijken mij de Chinese varianten helemaal prima.
Zo op het eerste gezicht blijkt Destaco zeker niet goedkoper dan Bessey. Wat zouden die beter doen dan Bessey?

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
831
168
Stiens
Ik gebruik daar simpele houten kikkerplaatjes voor. Bakje m8 draadeindjes in diverse lengten, veertjes die er omheen passen en m8 ringetje en moertje er op. Plastic 13mm pijpsleutels van volgens mij de ikea om de moertjes aan te draaien. Voor het meeste werk tap ik m8 draad in het multiplex mal materiaal. Vertrouw ik het niet, dan gebruik ik een inslagmoer aan de onderkant.
Dit voldoet jou blijkbaar dus zal het bruikbaar zijn, maar ik zie 1,2,3 niet voor mij wat je beschrijft. Zie je kans een foto hiervan te posten? Bij voorbaat dank!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.535
3.865
Als je begrijpt hoe een kikkerplaat werkt, dan kan je de rest zelf invullen. Het hout dat je vast wil zetten op een mal, of bijvoorbeeld op je boormachine is elke keer anders, dus je past je kikkerplaat aan, aan wat gewenst is. Die toggle clamps werken prima, maar ze zijn van metaal, dus als je frees of zaag ze per ongeluk raakt, zijn je snijkanten weg. En je hebt altijd een ander model nodig, dan dat je hebt. Ik heb altijd wel stroken 18mm multiplex liggen, daar haal je de gewenste stukjes uit.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
831
168
Stiens
Bedankt voor alle reacties tot zo ver.

Bij Bessey zie ik dat de klemkop op een kogel gemonteerd is en dat zie ik nog wel eens van pas komen. Ook de zelfinstellendheid lijkt mij een pre. Ondanks de prijs, kies ik waarschijnlijk voor Bessey.

Ik las er hierboven al iets over . . . Er zijn veel situaties waarin je om de veiligheid moet denken. Ik denk aan het bewegen langs een freeskop.
Dit vraagt o.a. om voldoende klemkracht. Mijn voorkeur gaat dus uit naar de STC-HH50 of STC-HH70, beide met ca. 2500N klemkracht (is ca. 250 kg! bij de STC-HH20 is dat 110 kg).

Nog even over nadenken . . . .

Alle spanners kennen ook een ...SB-variant. Na lang zoeken vond ik dat dat om de verpakking gaat. Misschien een harde blister.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
831
168
Stiens
Als je begrijpt hoe een kikkerplaat werkt, dan kan je de rest zelf invullen. Het hout dat je vast wil zetten op een mal, of bijvoorbeeld op je boormachine is elke keer anders, dus je past je kikkerplaat aan, aan wat gewenst is. Die toggle clamps werken prima, maar ze zijn van metaal, dus als je frees of zaag ze per ongeluk raakt, zijn je snijkanten weg. En je hebt altijd een ander model nodig, dan dat je hebt. Ik heb altijd wel stroken 18mm multiplex liggen, daar haal je de gewenste stukjes uit.
Ok, ik heb het uitgezocht aan de hand van plaatjes op internet.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.535
3.865
Als je te hard klemt, krijg je deuken in je hout. Die dingen zijn bedoeld voor de metaalindustrie. Om serie werk sneller te kunnen doen.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
831
168
Stiens

Zit altijd zo te hannesen en daar wil ik een keer van af.

IMG_20251106_153802.jpg

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.818
1.319
Omgeving Leiden
Hendel horizontaal of verticaal: wat je het makkelijkst vindt werken in een bepaalde situatie en welke , open of dicht, niet in de weg zit.
Gebruik je ze zo af en toe dan Ali, Banggood. Bij productie kan ik me voorstellen dat bessey de voorkeur heeft.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.535
3.865
Dat zijn inderdaad de kikkerplaten die ik bedoel. Als je een veer om het draadeind doet, dan blijft hij gewoon op hoogte staan. De losse blokken zijn zo te zien net zo hoog als je werkstuk. Die moeten iets hoger zijn. Dan klemt alleen de punt van de kikker. Ik schroef er gewoon een strookje multiplex aan vast. Zo dat je een vaste l vorm krijgt. Als je ze dan opnieuw voor iets anders gebruikt, vul je met een blokje op de tafel uit.

• Leuk
Waarderingen: rinus

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.082
304
Zit altijd zo te hannesen en daar wil ik een keer van af.
Als je dit al hebt denk ik niet dat je met snelspanners echt veel meer gebruiksgemak gaat krijgen.
Zoals @chevy66 zegt moet je kikkerplaat alleen met de punt klemmen en wat je ook zou kunnen doen is een kikkerplaat met een sleufgat waardoor je in de breedte meer spanbereik krijgt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.