Welke soort plaat is dit?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.250
1.017
Enschede, Twente
Even ter verbetering en ook aanvulling op mijn eerdere post. na wat onderzoek kom ik tot de volgende inzichten:

In Duitsland zijn er een aantal typen Dreischichtplatten.
Waar sprake is van toepassing waar zicht belangrijk is (B/C) zijn de buitenste lagen dunner dan de middenlaag. Dat is logisch want B en C worden op uiterlijk geselecteerd, terwijl de kwaliteit van het midden ondergeschikt is.
Voor de dunnere varianten ligt de verhouding buitenlagen t/o midden tussen 1:1:1 en 1:4:1. Hoe 'duurder' het toegepaste hout voor de buitenste lagen, des te dunner die zijn (ook logisch lijkt me). Deze worden vaakTischlerplatten genoemd., maar ook niet consequent — zoals we hier meubelplaat ook voor allerlei kwaliteiten gebruiken.

Voor het gebruik als bekisting zijn de verhoudingen extremer. In principe zijn de buitenlagen ongeveer even dik voor alle diktematen van het plaatmateriaal. M.a.w. de kernmaat varieert, die van de buitenlagen niet. Ik denk dat zulks niet alleen met kosten te maken heeft, maar ook met de eigenschappen die voor de buitenste lagen belangrijk zijn, zoals de mate waarin olie en ook water opgenomen worden.

Zoals me als grensbewoner al vaker opgevallen is, zijn er best extreme verschillen tussen werkwijze, materialen en toepassingen aan weerszijden van de grens.

(Ik heb trouwens wel eens Dreischichtplatte toegepast voor een keuken, waar voor het uiterlijk een wat meer zichtbare houtnerf van belang was. Het materiaal werd mij toen geleverd door mijn meubelmaker/vriend die veel van doen heeft met de oosterburen. Het was fijn om mee te werken. Heel stabiel. )

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
ik herinnerde me hier een Heiko Reich filmpje over en heb dat even terug bekeken.

de plaat waar TS naar vroeg is wat men in het Duits Dreisichtplatten noemt.
in mijn ervaring zijn de meest courante die hier te krijgen iets van 5+9+5=19mm, vuren, zichtkwaliteit A/B/C, maten van 1m25x2m50 tot 5-6m lang (wellicht voor vloeren, plafonds, …in HSB).
met wat zoeken ook in andere naaldhoutsoorten
  • fichte = spruce = vuren (spar)
  • kiefer = pine = grenen (den)
  • lärche = larch = lariks
  • zirbe(l)(kiefer)= Swiss pine = alpenden
ik gebruik die regelmatig om dat het een goedkope en snelle manier is om massief uitzicht te krijgen (zonder zelf panelen samen te stellen) en super stabiel is.
sommige klanten vinden het lagenpatroon op de zaagkanten mooi.
TV-kast & wandrek | vuren (wat ontwerp en stijl betreft: klant is koning 😉).
1752392218228.png
ik heb ook wel eens dikfineer gemaakt door de toplagen eraf te zagen en dat als kantenband gebruikt.
1752391838762.jpeg

veel van de andere voorbeelden die gepasseerd zijn, zijn zgn Tischlerplatten. daar zijn honderden varianten van meestal een relatief dikke drager met relatief dunne toplagen
drager is massief hout, soms populier voor lichtgewicht.
deklagen in fineer, dunne HDF, dunne spaan met melamine, …

Het filmpje:
veel varianten worden getoond
(automatische vertaling is waarschijnlijk brol want in de Duitse ondertitels gaat het de hele tijd over 30-Platten (dreißig Platten) ipv 3-Schicht-Platten 🤔)

Laatst bewerkt:

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
412
89
Oss
@joris

De platen die ik hier meestal gebruik zijn 0,5 of 1 meter breed en dan in lengten van 2 oplopend met 50cm tot 6 meter lang.

De platen die zijn overigens of 21 mm dik, 27 mm dik of 40 mm dik. De 40 mm word gebruikt als alternatief voor vuren steigerplanken om vlonders dicht te maken. Dit in tegenstelling tot steigerplanken waar een opening tussen blijft om droog eronder te kunnen werken omdat deze sommige keren tot 100+ meters mee omhoog gaan.
Kwam gisteren een filmpje tegenstelling van dergelijk werk waar deze zijn toegepast deze vlonders werkvloeren gingen mee omhoog tot 150 meter

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.