Welke soort plaat is dit?

peveer

Nieuw lid
6 apr 2023
16
25
Haarlem
In ons vakantiehuis in de Ardennen hebben ze dit soort plaat materiaal gebruikt van 3 dikke lagen hout op elkaar geperst. Weet iemand wat voor soort multiplex(?) dit is?

Bijlagen

• IMG_20250711_084811.jpg
    IMG_20250711_084811.jpg
    62,5 KB · Weergaven: 80

jorisvh

Post veel
in de Ardennen
Ik zal dat je in Haarlem zit dus had enkel merken doorgegeven, maar als je het in België nodig hebt, is het wel nuttig dat ik potentiële leveranciers meegeef:
  • Eurabo (Gent, Ronse), Binderholz, Novatop
  • Martens Hout (Schoten, Kontich, Leuven): Nordpan
  • Houthandel Vercruysse (bij Kortrijk): Tilly
  • ...

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
411
89
Oss
Vroeger was dat meubelplaat. In bekistingen word dit overigens ook vaak gebruikt.
Stabilo is ook een merknaam die word gebruikt. Een leverancier van platen voor interieurbouw hebben ze deze platen meestal

• Leuk
Waarderingen: Sparrows en H@ns

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.400
526
Dit soort platen is in nederland ook steeds beter verkrijgbaar
@rolandvs meubelplaat is een dunne laag geschild fineer met daar tussen latjes die platen zijn sterk in de richting van de lattjes.

Drie (of meer) lagen platen zijn sterk in de richtig van de buitenste lagen deze lagen zijn ook vaak dikker dan de lagen in de andere richting

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
411
89
Oss
Dit soort platen is in nederland ook steeds beter verkrijgbaar
@rolandvs meubelplaat is een dunne laag geschild fineer met daar tussen latjes die platen zijn sterk in de richting van de lattjes.

Drie (of meer) lagen platen zijn sterk in de richtig van de buitenste lagen deze lagen zijn ook vaak dikker dan de lagen in de andere richting

3 of 4 mm is geen fineer volgens mij.
Dit is een verbeterde versie ervan.
Ik heb de platen ook regelmatig.
3so worden ze ook genoemd.
Word bij ons gebruikt voor bekistingen en steigers die mee omhoog gaan tijdens bouw.

Volgens mij worden deze platen ook veel gebruikt voor horizontale toepassingen ivm doorbuigen

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.400
526
De meubelplaten van vroeger hadden is zijn algemeenheid een veel dunnere fineerlaag dan 3 mm ook waren ze meestal 1 of 2 zijdig bekleed met een duurdere houtsoort.

Die platen worden volgens mij niet meer verkocht fineerplaten hebben tegenwoordig een mdf kern.

Voor bekistingen ken ik ze alleen als bekistingsmateriaal dat veelvuldig moet worden hergebruikt
bekleed met hpl.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
411
89
Oss
De meubelplaten van vroeger hadden is zijn algemeenheid een veel dunnere fineerlaag dan 3 mm ook waren ze meestal 1 of 2 zijdig bekleed met een duurdere houtsoort.

Die platen worden volgens mij niet meer verkocht fineerplaten hebben tegenwoordig een mdf kern.

Voor bekistingen ken ik ze alleen als bekistingsmateriaal dat veelvuldig moet worden hergebruikt
bekleed met hpl.

Raar dat ze hier vaak daarvoor gebruikt.
Bij bekistingen word eigenlijk nooit hpl gebruikt. Hpl is voor bekistingen ivm beschadigingen niet erg geschikt.
Maar raar dat wij daar altijd dreischichtplatte gebruiken voor sommige toepassingen. In Duitsland word het juist veel gebruikt. Als bekistingsplaat en hier ook steeds meer.
Dit vooral omdat bij deze platen in tegenstelling tot multiplex geen of weinig vochtopname zichtbaar word. Dit in tegenstelling tot berken betonplex waarbij riblings zeer snel zichtbaar word. Dit verschijnsel verdwijnt pas na 3 á 5 betonstorts omdat dan plaat egaal vochtgezogen is met vocht.

In interieur bouw worden ze ook verkocht voor plakwerk en dacht horizontale toepassingen

Bijlagen

• 17523105239906754559291088134841.jpg
    17523105239906754559291088134841.jpg
    75,8 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
411
89
Oss

Ik ken dit ook wel in het gebruik, omdat het lichter en stijver is dan spaanplaat of mdf.

Ik dacht dat het vooral met doorbuigen te maken had. Dat daarvoor bijvoorbeeld spaanplaat niet gebruikt of geschikt is mdf weet ik niet maar voor balies bijvoorbeeld word dan zoiets gebruikt.

Drimensa in zaandam heeft het ook maar noemt met het stabiliteit.

Vroeger heette dit meubelplaat die zie je weinig meer. Kwaliteit van lijm is ook toegenomen ook dus eigenlijk is dit een doorontwikkeling ervan

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
237
92
Zaanstreek
ja in zweden heet dat blocklamell, meubelplaat inderdaad. Het voordeel is dat het massieve latten zijn van een lichte houtsoort die vol met fouten kan zitten. Lichtgewicht bij balsa/populieren kern, maar toch knetterstijf.

Fineer snijden en lijmen is ook een relatief kostbaar proces, vroeger konden ze makkelijker schaven en latten sandwichen.

voor horizontaal werk stukken beter dan MDF/spaanplaat wat onder eigen gewicht makkelijk kan doorhangen. Omdat dit een massieve kern is (mits de juiste draadrichting van de kern!) heb je in feite een massieve plank qua stijfheid.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.250
1.016
Enschede, Twente
De meubelplaat 'van vroeger' is in mijn herinnering een product waarvan de kern voornamelijk uit wat lagere kwaliteit verlijmd hout bestond (stroken, dus) en de buitenste lagen uit hout met een betere kwaliteit opgebouwd was.
Maar ik denk dat hier ook een beetje verwarring ontstaan is over wat de een 3-laags noemt en wat de ander daaronder verstaat. Drie-laags kent drie lagen van (nagenoeg) DEZELFDE dikte, waarbij vaak (een van de) de zichtlagen een mooi regelmatig beeld hebben (heeft).
Meubelplaat en gefineerd plaatmateriaal hebben toplagen die dunner zijn in verhouding tot de kern - of dat nou materiaal is als mdf, of multiplex.
Om het nog ingewikkelder te maken kan er nog sprake zijn van dikkere afwerking, zoals 'edelfineer', die meer dan 0,6 of 0.8 mm dik is — wat dan in de praktijk ook weer niet veel meer wordt, want bij 1,2 mm spreekt men al van 'edel'.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
527
277
57
Luzy Saint Martin
Je slaat de spreekwoordelijke spijker op z’n kop Bert.
De enige nuance is dat, in Nederland toch, edelfineer meer gaat over de houtsoort dan over de dikte. (Edele houtsoorten als kersen, noten etc.)

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
411
89
Oss
@bert je verhaal klopt deels.

21 mm dik klopt de lagen zijn ongeveer even dik. Bij 40 mm dik zijn buitenste lagen circa mm of 4 en middelste laag is dan 32 mm dit zie foto bij eerdere post

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.