Hoi allemaal,
ik heb inmiddels een kleine collectie schaven, voornamelijk tweedehands aangeschaft of gekregen. Daar zitten zowel stalen als houten exemplaren bij. Het meest gebruik ik de #4 Juuma zoetschaaf, maar ook de recent aangeschafte houten voorloper vind ik heel prettig werken, omdat (denk ik) door het hoge lijf (t.o.v. de stalen Juuma) het makkelijk is de zijkanten van planken haaks vlak te schaven: je houdt de schaaf makkelijk recht zodat de zijkanten haaks zijn met de boven en onderkanten van de plank. Dan heb ik nog een 80 cm lange reischaaf, ook van hout. Aanvankelijk was ik hier niet heel tevreden over, omdat de de beitel "over noesten" schoot en daar niets of weinig wegnam. Ik heb nu geleerd dat de beitel goed scherp moet zijn (wist ik al, maar door slordigheid toch soms vergeten). Daarom werkt deze schaaf nu ook goed, het enige probleem dat ik nu nog af en toe ondervind is dat als de schaaf over een noest gaat de beitel wel eens in wil schuiven zodat ik hem opnieuw een tikje moet geven om hem weer op juiste diepte te zetten, gevolgd door een tik op de houten wig. Misschien dat de beitel, wig en schaaflichaam niet optimaal op elkaar aansluiten, dat ga ik controleren.
Esthetisch vind ik de houten schaven het mooist, praktisch vind ik voor beide typen wat te zeggen, hoewel de Juuma wel heel luxe aanvoelt: als ik de beitel los wil halen is er dit een kwestie van een hendel omhoog trekken. Zet je de beitel terug, dan zit hij vervolgens op precies dezelfde plek met dezelfde hoek weer in het lichaam. Ik ben wel verbaasd hoe goed en nauwkeurig dit werkt. Ook kun je heel makkelijk de precieze diepte fijn afstellen en blijft die diepte volgens mij lang zo staan zonder dat je weer bij hoeft te stellen.
Toch vind ik dat mijn houten schaven ook hun charme hebben, maar ondanks dat ik denk wel redelijk handig te zijn geworden met het instellen van beitel diepte, kost dit toch iets meer aandacht dan bij de stalen Juuma schaaf.
Ik ben wel benieuwd naar de voorkeur van andere houtbewerkers die met hand schaven werken. Wat is jullie voorkeur en waarom?
ik heb inmiddels een kleine collectie schaven, voornamelijk tweedehands aangeschaft of gekregen. Daar zitten zowel stalen als houten exemplaren bij. Het meest gebruik ik de #4 Juuma zoetschaaf, maar ook de recent aangeschafte houten voorloper vind ik heel prettig werken, omdat (denk ik) door het hoge lijf (t.o.v. de stalen Juuma) het makkelijk is de zijkanten van planken haaks vlak te schaven: je houdt de schaaf makkelijk recht zodat de zijkanten haaks zijn met de boven en onderkanten van de plank. Dan heb ik nog een 80 cm lange reischaaf, ook van hout. Aanvankelijk was ik hier niet heel tevreden over, omdat de de beitel "over noesten" schoot en daar niets of weinig wegnam. Ik heb nu geleerd dat de beitel goed scherp moet zijn (wist ik al, maar door slordigheid toch soms vergeten). Daarom werkt deze schaaf nu ook goed, het enige probleem dat ik nu nog af en toe ondervind is dat als de schaaf over een noest gaat de beitel wel eens in wil schuiven zodat ik hem opnieuw een tikje moet geven om hem weer op juiste diepte te zetten, gevolgd door een tik op de houten wig. Misschien dat de beitel, wig en schaaflichaam niet optimaal op elkaar aansluiten, dat ga ik controleren.
Esthetisch vind ik de houten schaven het mooist, praktisch vind ik voor beide typen wat te zeggen, hoewel de Juuma wel heel luxe aanvoelt: als ik de beitel los wil halen is er dit een kwestie van een hendel omhoog trekken. Zet je de beitel terug, dan zit hij vervolgens op precies dezelfde plek met dezelfde hoek weer in het lichaam. Ik ben wel verbaasd hoe goed en nauwkeurig dit werkt. Ook kun je heel makkelijk de precieze diepte fijn afstellen en blijft die diepte volgens mij lang zo staan zonder dat je weer bij hoeft te stellen.
Toch vind ik dat mijn houten schaven ook hun charme hebben, maar ondanks dat ik denk wel redelijk handig te zijn geworden met het instellen van beitel diepte, kost dit toch iets meer aandacht dan bij de stalen Juuma schaaf.
Ik ben wel benieuwd naar de voorkeur van andere houtbewerkers die met hand schaven werken. Wat is jullie voorkeur en waarom?