hoi allemaal, ik heb wat geoefend met de 12,7mm brede boorschaaf die Roel mij heeft geschoken en waar ik heel blij mee ben - hij is al veel gebruikt tijdens het oefenen
Waar ik nog tegenaan blijf lopen is dat ik het moeilijk vind om precies de lijnen te raken waar ik met de sponningschaaf in de eerste twee stappen de rechthoekige dieptes heb ingefreesd. Daarnaast is het lastig om uit de losse hand de boorschaaf steeds onder precies dezelfde hoek te houden voor het schuine vlak - doe je dit niet, dan krijg je een lichte bolling op het schuine vlak.
Vandaar mij vraag: hoe kan het, dat de originele lijsten geen rafelingen en lelijkheden vertonen die ik nog wel heb? Daar sluit het schuine vlak perfect en naadloos aan op de 90 graden verzinkingen. Hoe kreeg men zoiets 100 jaar geleden zo netjes? Stel je freest eerst aan beide zijden haaks, om daarna de laatste stap te doen, het schuine vlak dat ertussen ligt. Hoe krijg je dit zo netjes, vooral bij lengtes van bijna 5 meter lenge, zoals in mijn huis? Ik ben nieuwsgierig of jullie hier nog wat meer over kunnen vertellen en weten - ik kan ook niets over dit profiel vinden, zoals de naam ervan, of filmpjes hoe men dit profiel met handgereedschap maakt...