Welke profielschaaf hoort hier bij?

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
527
278
57
Luzy Saint Martin
Zo’n profiel heet een “schuine kanten schaaf” vraag me niet waarom.

Maar misschien kun je hier iets mee?

• Leuk
Waarderingen: hans81

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
388
57
hoi allemaal, ik heb wat geoefend met de 12,7mm brede boorschaaf die Roel mij heeft geschoken en waar ik heel blij mee ben - hij is al veel gebruikt tijdens het oefenen :)

Waar ik nog tegenaan blijf lopen is dat ik het moeilijk vind om precies de lijnen te raken waar ik met de sponningschaaf in de eerste twee stappen de rechthoekige dieptes heb ingefreesd. Daarnaast is het lastig om uit de losse hand de boorschaaf steeds onder precies dezelfde hoek te houden voor het schuine vlak - doe je dit niet, dan krijg je een lichte bolling op het schuine vlak.

Vandaar mij vraag: hoe kan het, dat de originele lijsten geen rafelingen en lelijkheden vertonen die ik nog wel heb? Daar sluit het schuine vlak perfect en naadloos aan op de 90 graden verzinkingen. Hoe kreeg men zoiets 100 jaar geleden zo netjes? Stel je freest eerst aan beide zijden haaks, om daarna de laatste stap te doen, het schuine vlak dat ertussen ligt. Hoe krijg je dit zo netjes, vooral bij lengtes van bijna 5 meter lenge, zoals in mijn huis? Ik ben nieuwsgierig of jullie hier nog wat meer over kunnen vertellen en weten - ik kan ook niets over dit profiel vinden, zoals de naam ervan, of filmpjes hoe men dit profiel met handgereedschap maakt...

Hoe kreeg men zoiets 100 jaar geleden zo netjes?
Ik wil ook zo graag weten.

Maar het kan op de een of andere manier met de hand.IMG_1182.jpeg
Daarnaast is het lastig om uit de losse hand de boorschaaf steeds onder precies dezelfde hoek te houden voor het schuine vlak - doe je dit niet, dan krijg je een lichte bolling op het schuine vlak.
Misschien probeer je te veel hout af te schaven met je profielschaaf. Haal het grotendeels van de overtollig hout weg voordat je met de profielschaaf begint.

Het kan dat de maten te krap zijn in verhouding met de profielschaaf en moet je een kleiner zoals de metalen sponningschaaf.

Als laatste zou ik zeggen de beschadiging of opschoning van de profielschaaf wegnemen met een schraapstaal - met of zonder geleiding - en schuurpapier met een op maat gemaakt schuurblok - hout met kurk gelamineerd - je komt er uiteindelijk wel.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hans81 en Roel22

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
120
155
Vlijmen
@hans81, mooi om te lezen dat je dit weer als ‘van ouds’ wilt opknappen met het bijbehorende ‘van oudse’ gereedschap. Ik ken het profiel zo ook niet, maar weet wel dat men vroeger vaak geleiders ed vast spijkerde aan de boorschaven als men veel hetzelfde werk moest doen (vandaar vaak de gaten in de zijkanten). Misschien kan je een passende geleider maken die je schaaf op de goede plek houdt tijdens het schaven. Als dat werkt kan je hem wellicht ook meteen zo maken dat hij altijd op dezelfde diepte stopt met schaven.
Mocht je echt verwachten vele meters te maken met je schaaf kan je hem wellicht ook vermaken tot het gewenste profiel, maar dat is best een klusje denk ik zo 😅.

• Leuk
Waarderingen: hans81

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
388
57
@Ernest Dubois dank weer voor de tips en de foto en uitgebreide reactie!

@Schaafnerd dank! En ook weer bedankt voor de tips! Dat vastnagelen heb ik nu voor het gemak op het werkstuk gedaan en dat gaat al veel beter

Inmiddels heb ik een acceptabel resultaat, n.a.v. de vele tips die ik van velen kreeg, waarvoor mijn dank! Hier onder het meest recente proefstukje dat ik goed genoeg vind om nu met de echte lijsten aan de slag te kunnen:

P1013156.JPG

P1013157.JPG

Ik loop wat achter in mijn verslaggeving hier; zo is er ook al een waslijn met pen-gat-verbindingen gemaakt waarvan ik nog een foto verslag hier wil plaatsen, dat komt nog. En ik zal ook t.z.t. wat foto's van de definitieve lijsten plaatsen! Je moet soms best geduld hebben, en accepteren dat je niet altijd een goede dag hebt, of niet de juiste kennis of handigheid - maar als je maar rustig de moed er in blijft houden samen met de vele tips hier dan gaat het toch weer lukken!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en Roel22

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
120
155
Vlijmen
Ziet er goed uit @hans81! En zie ik daar een mooie ECE sponningschaaf op de achtergrond? Werkt die naar je zin? Ik heb dezelfde (zo lijkt het) en ben er er echt super blij mee in ieder geval ☺️.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.