Dank voor je reactie! Dan zit ik aan de erg ruimte kant dus met mijn 15 mm...Ik maak ladebodems altijd in 8mm multiplex, dat is dik genoeg voor lades van 50 breed mits volledig rondom in de sponning.
Dank voor je reactie! Dan zit ik aan de erg ruimte kant dus met mijn 15 mm...Ik maak ladebodems altijd in 8mm multiplex, dat is dik genoeg voor lades van 50 breed mits volledig rondom in de sponning.
Goedemiddag,hoi iedereen,
ik wil binnenkort een eenvoudige kast met lades maken. Ik zou daarom wel een ploegschaaf willen aanschaffen maar zit nog met de vraag welke precies. Ik heb o.a. een Veritas "Right Hand Small Plough Plane" gezien. Deze is met een "converstion kit" ook bruikbaar om o.a. veer en groef verbindingen te maken, wat mij aardig lijkt. Ook kunnen er dan wat bredere beitels in.
Enige nadeel is misschien de wat hogere prijs. Er is ook nog een optie van combinatieschaaf van Veritas, maar die is ook prijzig, zo rond de 500 euro. Dan kun je volgens mij veel, en kun je ook in twee richtingen werken omdat je de geleiderails aan beide zijden van de schaaf kunt monteren. Dat kan bij de ploegschaaf van Veritas niet.
Nadeel van de Veritas ploegschaaf is misschien ook dat het iets meer tijd kost om hem in te stellen, als je hem bijv. als veer en groef schaaf wilt gebruiken, dan heb je bij Veritas 2 verschillende beitels nodig. Bij Lie Nielsen (nog een stuk duurder) heb je slechts 1 beitel nodig.
Kortom, ik vind het wel lastig een keuze te maken. Een tweedehands houten ploegschaaf, of stalen exemplaar van bijv. stanley, is ook een optie. Hebben jullie hier nog een advies voor?
Je was me net voor. PotverdorieDank weer voor de reacties en tip! Ik heb inmiddels contact met Tino gehad, ik kan hem van hem overnemen![]()