Welke methode om grote pennen te slaan

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Twan heeft in een eerder bericht een blauwe deze staan. Als je daar op klikt zie je een plaatje van hoe zijn frees as de frezen klemt. Met een schijf met een verzonken gat voor de m12 bout en een pen aan de schijf, die in een gat in de as steekt, zodat de schijf niet mee kan draaien.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Met de spullen die je al hebt, kan je een goedkope freeskop kopen en daar een kamer in laten draaien voor je bevestiging.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Twan van dijk

Actieve deelnemer
19 nov 2022
50
30
Voorhout
Met de spullen die je al hebt, kan je een goedkope freeskop kopen en daar een kamer in laten draaien voor je bevestiging.
Dat is een mooie en simpele oplossing inderdaad! Ik heb een oude kop die ik daar perfect voor kan gebruiken, van de week maar eens naar mn lokale metaalbewerker.. tnx!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Als het een stalen kop is, zou ik het toerental niet te hoog nemen. Je gaat de balans verstoren. Bij een aluminium kop wat minder een probleem door de geringere massa, maar ook daar bij zou ik met een lager toerental dan normaal werken op jouw machine.

• Leuk
Waarderingen: Twan van dijk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Dat is toch gewoon een standaard freesas. Die bovenste ring waar die verzonken inbusbout in wordt gedraaid moet je altijd bovenaan plaatsen, ongeacht de dikte van de frees. In die bovenste ring zitten normaal gezien (foto?) spies die in de spiebanen vallen. Dit om te voorkomen dat de ring loskomt bij het afremmen. De inbusbout moet geen krachten opvangen, enkel het geheel op zijn plaats houden.
Freeskop aanpassen is volgens mij niet nodig.
Bij Hammer is dat een systeem met twee pennen. Werkt gewoon op dezelfde manier als de meenemers in de flens van een cirkelzaag.

ZVH heeft gelijktijdig hetzelfde antwoord gegeven.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.874
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
Freeskop aanpassen is volgens mij niet nodig
ben ff de rode draad kwijt
ik had begrepen dat @Twan van dijk pennen wilde slaan die langer zijn dan de diameter van de frees minus de diameter van de ringen / 2
bv frees van 200 mm - ringen van 50 mm = 150 mm / 2 = penlengte maximaal 75 mm
als de bovenkant van de bovenring lager dan de bovenkant van de frees komt, kan je langere pennen slaan
ik heb zo'n frees van frezite voor raamprofielen

Twan van dijk

Actieve deelnemer
19 nov 2022
50
30
Voorhout
ben ff de rode draad kwijt
ik had begrepen dat @Twan van dijk pennen wilde slaan die langer zijn dan de diameter van de frees minus de diameter van de ringen / 2
bv frees van 200 mm - ringen van 50 mm = 150 mm / 2 = penlengte maximaal 75 mm
als de bovenkant van de bovenring lager dan de bovenkant van de frees komt, kan je langere pennen slaan
ik heb zo'n frees van frezite voor raamprofielen
Ja er lopen wat dingen door elkaar.. Een optie die ik onderzocht betreft inderdaad het gebruik van een dubbele freeskop of gleufzaagblad waardoor de maximale lengte van de pen precies zo werkt als jij beschrijft.

iets anders wat ik aan het uitzoeken was is frezen met een multifunctionele kop of sponningfrees waarvan de bovenkant effectief vlak is wanneer gemonteerd. Zo kan er over de kop gefreesd worden met theoretisch een onbeperkte penlengte tot gevolg. er zijn koppen te koop in Engeland waarbij de moer/bout verzonken in de kop wegvalt. In nederlandse webshops ben ik die nog niet tegengekomen. Als ik zoals Chevy66 suggereert een kamer laat draaien in een freeskop dan kan daar de bovenste ring van m’n freesspil in wegvallen waardoor ik de kop vlak zou kunnen monteren.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Ja er lopen wat dingen door elkaar.. Een optie die ik onderzocht betreft inderdaad het gebruik van een dubbele freeskop of gleufzaagblad waardoor de maximale lengte van de pen precies zo werkt als jij beschrijft.

iets anders wat ik aan het uitzoeken was is frezen met een multifunctionele kop of sponningfrees waarvan de bovenkant effectief vlak is wanneer gemonteerd. Zo kan er over de kop gefreesd worden met theoretisch een onbeperkte penlengte tot gevolg. er zijn koppen te koop in Engeland waarbij de moer/bout verzonken in de kop wegvalt. In nederlandse webshops ben ik die nog niet tegengekomen. Als ik zoals Chevy66 suggereert een kamer laat draaien in een freeskop dan kan daar de bovenste ring van m’n freesspil in wegvallen waardoor ik de kop vlak zou kunnen monteren.
Ik heb een post over het hoofd gezien. Mijn excuses.
Ik vind het idee van een freeskop met verzonken moer echter een heel slecht idee. Zeker in combinatie met een goedkope freeskop (met flurymessen). Bij het frezen van pennen werk je feitelijk in kopshout. Dat gaat al wat moeilijker. Als je met een kleine freesdiameter gaat frezen ga je in kleine stappen moeten werken (enkele cm). Werkstuk moet dus meerdere malen over frees gehaald worden. En als je over het midden van de frees gaat keren de krachten om. Werkstuk moet dus onwrikbaar zitten
Bij een zaagblad in de freesspindel heb je die problemen niet.
De verticale freesmachine is een machine die geen toegevingen doet. Iedere fout wordt genadeloos afgestraft.

• Leuk
Waarderingen: boertje125

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Waarom zou je in kleine stappen moeten werken? Je kan gewoon de gehele freesdiepte gebruiken. Zijn machine heeft genoeg vermogen. Die frezen zijn gewoon te koop, maar hij kon ze in nederland niet vinden. Als hij hem in engeland besteld is hij een dikke 300 euro kwijt, dus is het ook een optie om een kamer te draaien in een bestaande freeskop . Je moet je aanvoersnelheid aanpassen aan de omstandigheden.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Waarom zou je in kleine stappen moeten werken? Je kan gewoon de gehele freesdiepte gebruiken. Zijn machine heeft genoeg vermogen. Die frezen zijn gewoon te koop, maar hij kon ze in nederland niet vinden. Als hij hem in engeland besteld is hij een dikke 300 euro kwijt, dus is het ook een optie om een kamer te draaien in een bestaande freeskop . Je moet je aanvoersnelheid aanpassen aan de omstandigheden.
Als jij over het midden van de frees as wil frezen moet je dat doen, Chevy. Maar dat is een bewerking die hier op het forum niet thuis hoort. Dat heeft niets met vermogen of machine te maken. Enkel met veiligheid van de bediener. Een verticale freesmachine kent geen genade.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Ik frees zo ook met een mantelkopfrees in staal. Dat is ook geen probleem. Er ontstaat geen situatie dat je alleen maar meelopend freest. De kracht loopt naar je aanslag toe en die zet je vast, want die bepaald de lengte van je pen. Je balk ligt op je rolwagen tegen de aanslag en de bediener loopt achter de rolwagen en komt dus nooit in de buurt van de frees. Dus welk extra gevaar zie je ten opzichte van een gewone freeskop?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Ik frees zo ook met een mantelkopfrees in staal. Dat is ook geen probleem. Er ontstaat geen situatie dat je alleen maar meelopend freest. De kracht loopt naar je aanslag toe en die zet je vast, want die bepaald de lengte van je pen. Je balk ligt op je rolwagen tegen de aanslag en de bediener loopt achter de rolwagen en komt dus nooit in de buurt van de frees. Dus welk extra gevaar zie je ten opzichte van een gewone freeskop?
Dat de stukken tot bij de buren vliegen.
Een freesbewerking op een verticale freesmachine vergelijken met frezen in metaal gaat niet op. Dat zijn totaal andere bewerkingen.
Dit is eigenlijk de machine die je nodig hebt voor grote pennen.
1671477490843.png
Of deze.

Twan van dijk

Actieve deelnemer
19 nov 2022
50
30
Voorhout
Dat de stukken tot bij de buren vliegen.
Een freesbewerking op een verticale freesmachine vergelijken met frezen in metaal gaat niet op. Dat zijn totaal andere bewerkingen.
Dit is eigenlijk de machine die je nodig hebt voor grote pennen.
Bekijk bijlage 126928
Of deze.
Dank jullie beide Mathieu en Chevy66, soms kunnen meningen verschillen. Ik trek lering uit elk antwoord dat ik hier gekregen heb. de afgelopen dagen heb ik al wat uitgeprobeerd met zaagblad op de toupie en dat ging erg netjes. Steeds goed geklemd en afgeschermd. wat frezen betreft ga ik nog verder grasduinen op dit forum en het verdere internet en rustig aan wat dingen uitproberen. Nogmaals dank!

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.