Welke maat cycloon

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Beste allemaal,

Omdat ik door de cyclonen de cycloon niet meer zie gooi ik de vraag in de groep.

Wie kan mij adviseren welke maat cycloon ik best aansluit op een scheppach ha1000. Bedoeling is om de cycloon aan te sluiten op een nog aan te leggen buizennetwerk met daarop bij voorkeur een eb HC260, RAS dw125, freestafel (nog te bouwen)

Eigenlijk is de vraag dus tweedelig;

1) welke diameter aansluiting cycloon
2) welke diameter voor buis netwerk (pvc)

Scheppach ha1000 heeft standaard 100mm aansluiting en luchtverplaatsing van 183 m3/uur

Alvast bedankt voor de inzichten!

Geert
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht

Buisdiameter zo groot mogelijk houden tot je je aansluiting moet veranderen voor je machine oid.
 

jorisvh

Post veel
+1
100mm aanhouden.
Groter heeft weinig zin, de stroming vertraagt met het risico op ophoping.
Bedoeling is om de cycloon aan te sluiten op een nog aan te leggen buizennetwerk
Scheppach ha1000 heeft standaard 100mm aansluiting en luchtverplaatsing van 183 m3/uur
Ik vraag me wel af of die afzuiger geschikt is voor een buizennetwerk.
183m3/u door een buis d100mm geeft een stromingssnelheid van amper 6m/s waar 15-20m/s aangeraden is.
For most applications the proper dust velocity is between 15 to 20 metres per second (3,500 and 4,000 feet per minute). If the velocity drops below 15 metres per second, dust will fall out into the airstream. If it goes above 20 metres per second , it will result in duct abrasion, particularly in the duct branches and elbows.
In zou zeker afsluitkleppen plaatsen zodat je geen debiet verliest naar machines die niet in gebruik zijn.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
@jorisvh

Ik weet dat het een veredelde stofzuiger is 😇 oorspronkelijk ging ik hem rechtstreeks op de hc260 zetten maar bedacht dat er met een cycloon langer gewerkt kan worden voordat de bak vol is. (heb nog een 200L olievat staan) vandaar het idee van de cycloon.

In het verlengde daarvan dacht ik dan wat meer buizen aan te leggen met blastgates naar de andere machines. Uiteraard met de verloopjes naar de correcte diameters.

Dacht zelf alles in 50mm diameter uit te voeren om de stroomsnelheid te verdubbelen maar niet te krap om geen krullen meer te kunnen afvoeren. En eventueel pas bij de machines zelf te verjongen.

Ik weet niet of deze gedachtengang klopt?
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
@jorisvh

Ik weet dat het een veredelde stofzuiger is 😇 oorspronkelijk ging ik hem rechtstreeks op de hc260 zetten maar bedacht dat er met een cycloon langer gewerkt kan worden voordat de bak vol is. (heb nog een 200L olievat staan) vandaar het idee van de cycloon.

In het verlengde daarvan dacht ik dan wat meer buizen aan te leggen met blastgates naar de andere machines. Uiteraard met de verloopjes naar de correcte diameters.

Dacht zelf alles in 50mm diameter uit te voeren om de stroomsnelheid te verdubbelen maar niet te krap om geen krullen meer te kunnen afvoeren. En eventueel pas bij de machines zelf te verjongen.

Ik weet niet of deze gedachtengang klopt?
Je gedachtegang klopt in zoverre dat de helft van de diameter 4x zo hoge snelheid oplevert. Nog wat debietverlies door drukval en die 15m/s zal moeilijk worden (afhankelijk van buislengtes en aantal bochten)

Gebrek aan koeling van de afzuiger zal een groter probleem zijn. Deze haalt ie uit de afgezogen lucht. Door de vernauwing moet ie zich meer inspannen voor dezelfde hoeveelheid lucht →meer warmteontwikkeling en minder koeling.
Praktijk zal uitwijzen hoe erg het gebrek aan koeling uitpakt
 

jorisvh

Post veel
zoals @Risikoos al aangaf, als je een buis van 50 aan een buis van 100 koppelt, zal de stromingssnelheid snelheid in het 50 deel niet 2x maar 4x zo groot zijn als in het 100 deel (het gaat om de oppervlakte en die gaat kwadratisch met de diameter). dat moet wel omdat het debiet dat er doorgaat hetzelfde blijft.

MAAR, wat helaas niet klopt is dat, als je een buis van 100 vervangt door een buis van 50, de snelheid 4x groter zal zijn.
1m buis van 50 heeft een grotere weerstand dan 1m buis van 100 en de zuiger zal een kleiner debiet leveren naargelang de weerstand groter wordt.
(anders, als je de redenering tot het absurde zou doortrekken, zou je een supersonische knal veroorzaken door er een drinkrietje met diameter 5mm aan te hangen 🤪).

Die 180m3/u is de specificatie, waarschijnlijk met niks aangesloten. Als de weerstand toeneemt, door een cycloon te plaatsen, een buizennetwerk toe te voegen (langer is meer weerstand, dunner is meer weerstand), … neemt het debiet af. Hoeveel hangt af van de karakteristiek van de zuiger.

Ik zou op 100 blijven en enkel als dat nodig is om aan te sluiten naar 50 gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Risikoos

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Ik denk dat de koeling wel gaat loslopen. In absolute waarden is het debiet van de scheppach gelijk aan de karcher wd3 p. Deze laatste heeft een aanzuigopening van ~45mm

Ik ga het proberen met een cycloon van 50mm en zie wel wat er gebeurd. Buislengte zal beperkt zijn.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
@jorisvh volgens de formule v 4* groter bij halvering diameter had ik ook gevonden. Ook de bedenking dat dit meer weerstand geeft en de snelheid naar omlaag haalt. Vandaar mijn opmerking van de snelheid te verdubbelen bij halvering van de diameter.

Waar ik tegenaan loop is dat als ik 100mm aan houd op de cycloon, deze een veel groter debiet vraagt dan de scheppach kan leveren. De 50 mm vraagt min 175m3/h en zou dus op papier kunnen.

Het enige doel van de cycloon is om het reservoir van de scheppach zo leeg mogelijk te houden.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Ik zou op 100 blijven en enkel als dat nodig is om aan te sluiten naar 50 gaan.

Zou het werken om verloop 100 => 50 cycloon 50 => 100

Vrees dat dan ook teveel weerstand gaat zijn?

Een cycloon 100mm (voorafscheider) die min 800m3/u vraagt zal niet werken denk ik.

75mm vraagt min 350 m3/u daar kom ik misschien net mee weg, maar echt werken zal dat niet doen denk ik?

En dan zit ik terug op 50 mm die minimaal 175 m3/u vraagt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Mijn advies is houd het op 50 mm. Stofzuiger werkt op een onderdruk een afzuiger op luchtverplaatsing. Een kleine stationaire afzuiger doet ongeveer 900 m3. Dat is in een ideale meetopstelling. Mijn afzuiger doet bijna 1800 m3 in ideale meetopstelling. En ze zetten erbij dat 1200 m3 in de praktijk een reeele waarde is. Op mijn festool stofzuiger heb ik ook een 50 mm slang zitten. Hierop zit mijn freestafel en dat gaat best redelijk ook als is 18 mm mdf in een keer onder 45 graden frees. Bij een kleine vvd bank gaat dit echter niet. De fabriek heeft dit soort dingen echt wel getest of uitgerekend. Je kunt het natuurlijk altijd proberen. Lukt het niet heb je twee keuzes, andere afzuiger of toch de boel ombouwen naar 50 mm.
Succes en veel wijsheid.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
521
124
Wat je wilt gaat niet lukken met deze stofzuiger.
Om een cycloon goed te laten werken heb je een snelheid nodig van ca. 20 m/s. Met een leiding van 50 mm kom je daar op uit; maar bij die snelheid heeft een cycloon een drukval die ligt ronde de 1500 tot 2000 Pascal. De Scheppach levert 2500 Pascal, combineren met een cycloon gaat volgens mij niet werken.
Wanneer je de vvd bank gebruikt krijg je een behoorlijk volume aan spanen. De HC260 heeft een aansluiting van 100 mm. Om de spanen van het schaven af te voeren kun jet beste een afzuiger gebruiken met een grote spanenzak en het juiste debiet zoals een Scheppach DC500 (om er maar een te noemen, je hebt deze van diverse merken)
Je andere machines geven veel minder volume aan spanen/stof, die kun je aansluiten op de HA1000, zou je toch met een cycloon willen werken ga dan naar een stofzuiger met flink wat onderdeuk en een 50 mm cycloon.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.