je mag kwaad worden geef antwoord op jou stelling waar je overigens de enige hier bent want een ieder die verstand heeft van beitels weet wat de waarde en kwaliteit van nooitgedagt is!!!
Zweihaak is niet de enige hier hoor, ik ben zelf een fan van Nooitgedagt en ook van de recentere gereedschappen van dat merk.
Ik gebruik alleen maar Nooitgedagt beitels, en ook recente. Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar ik ben er enthousiast over. Het nadeel de kortere standtijd (die eigenlijk best wel meevalt in vergelijking met andere merken) weegt voor mij ruimschoots op tegen het feit dat ik die "inferieure" Nooitgedagt beitels vlijmscherp kan krijgen en met geringe moeite ook vlijmscherp kan houden. Als ik aan een klus begin kost het me vijf minuten om mijn standaard setje even snel te wetten en te polijsten op de viltschijf. Ik kan er dan een hele dag prima mee werken, bij werk in wat harder hout misschien even opnieuw over de viltschijf halen. Geen probleem.
Naast mijn setje voor houtbewerking heb ik ook nog een drietal Nooitgedagt beitels die ik voor het echte kluswerk gebruik, die worden al jaren zwaar mishandeld (plintje afhakken wat al tegen de muur zit, parketrandje afsteken vlak boven een betonnen vloer en uitschieten, dat soort dingen) maar met enig creatief slijp en wetwerk zijn ze steeds weer prima bruikbaar. Ik gebruik ze dan ook als bijna dertig jaar met veel plezier.
Vergelijkingsmateriaal: ik beschikte over een ruim assortiment beitels, het zullen er een dertig a veertig geweest zijn, die ik allemaal wel met enige regelmaat gebruikte met meer of minder plezier. Omdat ik er geen lol meer in had om voor iedere beitel bij te houden wat voor die specifieke beitel nou de beste methode was om hem scherp te houden heb ik bijna (wat gutsjes en specials heb ik gehouden) alles de deur uit gedaan behalve de hier verguisde Nooitgedagt setjes. Wat weg is mis ik niet, ik kan me prima redden met wat ik heb.
De maten heb ik niet zo in mijn hoofd, ik pak meestal gewoon wat past
Groet, Rob.
PS: toch ook nog even mijn definitie van "scherp" : voor mij is iets echt scherp als ik er een echt rijstvloeitje* wat ik tussen duim en wijsvinger vasthoud, van boven tot onder , zonder scheuren, mee door kan snijden. In de meeste gevallen gaat vlijmscherp dan ten koste van standtijd en voor steekbeitels streef ik dan ook niet naar het optimale, daar is de standaard dat ik bovengenoemde test kan doe met gewoon dun papier. Omdat het zo'n voldoening geeft doe ik dat testje dan ook meestal even na het wetten en polijsten. In mijn dagelijkse praktijk is scherp: werktie lekker? Dan issie scherp genoeg!
* (voor de niet-rokers onder ons, dat is ouderwets sigarettenpapier, verkrijgbaar bij de ouderwetse tabakszaakjes waar nog echte rochelende mannetjes achter de toonbank staan)
Laatst bewerkt: