Welke lijmklem?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
466
106
hoi allemaal,

ik wil een werkbank gaan bouwen, met gelamineerd werkblad. Ik heb wel wat lijmklemmen liggen, maar niet voldoende, dus ik wil er wat nieuwe bij kopen. Nu vraag ik mij af of bijv. pijp klemmen geschikt zijn? Ik koop het liefst tweedehands, maar zie ze momenteel niet tweedehandds aangeboden in de lengte die ik zoek, en dicht bij huis. Als ik online naar nieuw zoek, blijken buis-klemmen het betaalbaarst te zijn.

Als ik nieuw koop zou ik het liefst voor kwaliteit gaan, bij voorkeur ook nog gemaakt dichtbij. Volgens mij kom je dan uit op Bessey, wat direct prijzig is. Ik zie bijv. dat Baptist pijpklem inclusief 3/4″ stalen pijp 1 meter verkoopt voor zo'n 50 euro per stuk. Nu vraag ik mij af: is dit een goede investering, als je af en toe houten balken wilt verlijmen, om bijv. een werkbank te maken, of bijv. planken voor een kast, waarbij je meerdere kleinere planken lijmt tot 1 plank? Of raden jullie een ander type klem aan?

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.431
4.369
Ik heb ze van chinesium. Ik gebruik ze vooral voor het samenstellen van balkjes uit vloerdelen. Ik doe er aan de buitenkanten een los plankje tussen, want als je die klemmen goed aan draait laten ze deuken achter.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.063
1.489
Omgeving Leiden
Pijpen met 3/4" draad erop gesneden kan je bij toolstation kopen. Even op hun site zoeken naar 'pijpnippel'.

Finetools heeft nu 30% korting.

Anders AliExpress

Of Amazon .( voorbeeld,er zijn meer aanbiedingen)

Of zelf maken

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 0nn0 en Henk H

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.930
1.234
72
Veldhoven
Vertel eens waar je woont. Als dat Zuid oost Brabant zou zijn, kan ik de draad voor je op die buizen maken.
En ik wil ook best wat van mijn klemmen aan andere leden uitlenen.

jtimmermans

Actieve deelnemer
3 feb 2024
33
72
Molenhoek Lb
Ik heb mijn boekenkast verlijmd met zelfgemaakte lijmklemmen van stukken draadeinde. Kosten bijna niets en je kunt ze vrij eenvoudig verlengen met een koppelmoer naar precies hoe lang je wil

• Leuk
Waarderingen: Henk H

rinus

Post veel
13 nov 2011
926
237
Heerde
marinusvannorel.nl
Vertel eens waar je woont. Als dat Zuid oost Brabant zou zijn, kan ik de draad voor je op die buizen maken.
En ik wil ook best wat van mijn klemmen aan andere leden uitlenen.
Ik wil ook best een paar klemmen uitlenen of andere hulp beschikbaar stellen aan een medeforummer, maar als de woonomgeving niet vermeld wordt reageer ik (meestal) niet.

• Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
466
106
Allereerst hartelijk dank weer voor de vele behulpzame reacties! Ik denk dat ik hierdoor een keus heb kunnen maken. (ik vind dit soms zoals jullie merken lastig, door de vele opties, maar voor mij is het vooral belangrijk dat het goed werkt, bij voorkeur niet verweg geproduceerd is, en lang mee kan)

@chevy66: dank voor je reactie! Chinesium probeer ik te vermijden, voorkeur gaat uit naar gebruikt of nieuw van "dichtbij", in dit geval Bessey denk ik, want die maken het in Duitsland als ik het goed lees. Ik betaal er graag wat meer voor, ook al begrijp ik dat niet iedereen dat volgt, de portemonnee vindt het natuurlijk wel minder. Dank voor de tip van het klosje, ik las ook dat je zo de krachten beter spreid, omdat ze via 45 graden hoeken verdelen. Ik ga dus zeker zo'n klos er op zetten voordat ik de boel vastklem!

@ZotVanHout: excuus, bij deze: Bessey pijpklem inclusief 3/4″ stalen pijp 1 meter - Baptist

Omdat ik geen auto heb en hiermee al aardig wat bespaar, laat ik dit soort bestellingen toch vaak bezorgen. Maar ik zal even uitzoeken of er nog een lokaal adres is die dit verkoopt.

@thomasz: dank voor de tips, vooral die van de houten zelfbouw klemmen!

@Jan van den Broek: in het uiterste noorden van het land, dus vermoedelijk niet naast de deur... Toch heel erg dank voor dit aanbod!

@jtimmermans: dank voor de tip!

@rinus: ook dank voor het aanbod! Maar ik wil ze toch wel graag zelf aanschaffen, want ik hoop ze nog vaak te gaan gebruiken voor projecten

Samengevat ga ik denk ik toch voor de Bessey pijpklemmen, het is wel even een investering, maar omdat ik waarschijnlijk al het hout al tweedehands op voorraad heb voor de werkbank bespaar ik hier al aardig mee, en kunnen deze klemmen wel uit - ik verwacht ze nog vaak te gaan gebruiken, want ik merk dat ik toch met regelmaat even een plank wil verlijmen die uit meerdere delen bestaat, of in dit geval een werkbank blad wil maken uit meerdere delen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.930
1.234
72
Veldhoven
Goed gesproken!
En inderdaad is de afstand tussen jou en mij wat ver. Hoewel ik volgende week een weekje in Gasselte zit.
Maar om het pijpsnijgereedschap in de caravan mee te nemen is een beetje onhandig, ja. ;)
Succes met de aankoop en het gebruik. Ik heb al meer dan 40 jaar geleden als zeeman dat soort pijpklemmen uit Canada meegebracht en wil ze nog lang niet kwijt. Heb er al veel plezier van gehad.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.