Welke lijm gebruiken bij het buigen van mdf?

A3H

Nieuw lid
5 okt 2020
6
1
Voor het buigen van mdf heb ik 14 zaagsnedes gemaakt van 2,3 mm. Als ik deze vul met normale houtlijm (D3 van Bison) is na droging de constructie niet heel erg sterk. Eigenlijk zoek ik een lijm die vullende eigenschappen heeft. Heeft iemand ervaring hiermee? Graag advies.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Wood Max vult tot 4 mm. Blijft wel flexibel, dus als het een starre vorm moet worden is constructieve stijfheid nodig (lees: iets met een schoorfunctie / zijwand / .... ).
 
  • Leuk
Waarderingen: A3H

A3H

Nieuw lid
5 okt 2020
6
1
Ik zal mijn vraag verduidelijken: ik wil een linnenkast bouwen van 1200 x 1200mm op een onderstel. De kast krijgt vier afgeronde hoeken. Deze hoeken moeten wel star worden. Dus een flexibel blijvende lijm is niet aan de orde. De sterkte is misschien wat minder belangrijk, omdat in de kast ook nog een schot en een achterwand worden gelijmd. Ik zal morgen eens een proefstuk maken met D4 pu-lijm (met dank aan ZotVanHout).
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik wil een linnenkast bouwen van 1200 x 1200mm op een onderstel. De kast krijgt vier afgeronde hoeken. Deze hoeken moeten wel star worden
buigtriplex ?
want ik veronderstel dat de zaagsneden aan de zichtbare kant komen, en je die mooi glad wil krijgen
een pak schuurwerk na het lijmen ?
als binnensteun kan je met een gatenzaag cirkels uitzagen
aan de kant weg van de hoek laat je van de cirkels enkel wat je nodig hebt, staan
 

A3H

Nieuw lid
5 okt 2020
6
1
De zaagsnedes komen aan de binnenkant. Ze zijn na het verlijmen ook niet meer zichtbaar. Er is dus weinig schuurwerk te doen. De techniek werkt perfect. Ik mis alleen nog een goede lijm. Misschien moet ik me ook eens gaan oriënteren bij Titebond en andere merken.
Een andere optie is om D3 lijm eerst te mengen met houtstof en fijn zaagsel. Maar daar heb ik helemaal nog geen ervaring mee.
 

A3H

Nieuw lid
5 okt 2020
6
1
Dit lijkt me toch de ideale manier? Zo hoef je de zaagsnedes niet eens te lijmen. Door de vlakke stukken te lijmen, blijven de hoeken op hun plaats zitten.
Dit ga ik zeker ook proberen met een proefstuk. Maar ik heb nog geen idee hoe dat uit gaat pakken. Mijn ervaring met andersom buigen (zaagsnede naar buiten) zijn niet zo goed. MDF (zwart) breekt daar snel op.
 

A3H

Nieuw lid
5 okt 2020
6
1
Als het toch niet in het zicht komt, kan je ook beide zaagsnedes naar binnen zetten.
Is ook een idee, maar het stoort me als er iets niet goed is afgewerkt. Ook al zie je het niet. Dus dat ga ik nog niet doen.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Wat je nodig hebt is een lijm kit. Deze vullen goed zonder extreem uit te zetten en een klieder boel te maken. Zoals al eerder is geopperd werkt woodmax hier uitstekend voor. Maar ook de hybride lijm kitten als polymax/hybrifix zullen werken. Die laatste zullen iets flexibeler blijven dan woodmax. Maar het is echt niet zo dat de plaat extreem flexibel blijft.
De stevigheid komt ook uiteindelijk van je constructie en niet alleen van een afzonderlijk paneel.
 
  • Leuk
Waarderingen: A3H

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
kun je even aangeven hoe groot dat paneel moet worden dat een radius mee krijgt, een foto, schets of bouwtekening?

Ik had denk ik een buigmal gemaakt en met een aantal dunne lagen vol op elkaar verlijmd op de radius die ik nodig had om zo een dike plaat te maken.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Inzagen van MDF of multiplex om een buiging te maken werkt gewoon prima..... enige punt van aandacht zijn vaak de diepte van je zaagsnedes. Die willen op termijn nog weleens zichtbaar worden aan de buitenkant, zeker als er licht opvalt dan zie je dat de kromming bestaat uit vele kleine rechte stukjes tussen de zaagsnedes. Dan is vaak een extra laagje fineer of buigplex een strakkere afwerking.

Om (alleen) te lijmen voor de stevigheid is niet echt de beste oplossing. De stevigheid moet uit je verdere constructie komen, of door de achterkant van je MDF te verstevigen of door bijvoorbeeld iets als een rug in de vorm van je kromming.
 
  • Leuk
Waarderingen: A3H

A3H

Nieuw lid
5 okt 2020
6
1
Hierbij een foto van een proefstuk met gewoon mdf. Dit is ook de ronding die de kast op vier hoeken moet krijgen. Alleen wordt de kast wat dieper. Deze is gelijmd met Bison D3 houtlijm. Ik ben overigens niet ontevreden over de stevigheid. Ik ga nog wat experimenteren met deze lijm vermengd met fijn zaagsel. Ik vermoed dat ik er zo wel uitkom. Dank voor alle reacties. Fijn dat jullie meedenken.
 

Bijlagen

  • mdf-buigen-1.jpg
    mdf-buigen-1.jpg
    77,9 KB · Weergaven: 63

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Het proefstuk is op zich goed gelukt maar de "deklaag" lijkt te breken. Mogelijk gaat dit beter met een andere kwaliteit MDF, anders zou ik toch naar ander materiaal uitkijken. Met schuren en plamuren haal je de spanning niet uit de onderliggende laag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.