Een tormek met een ouderwetse zandsteen. Als je het zat wordt dat die steen steeds een ei vorm krijgt en ongelofelijk traag slijpt. Ik heb hem vervangen door een scheppach tiger 2500 steen.
Op mijn werk staan 3 Tormeks, drie verschillende generaties. Geen van deze had bij aankoop een ouderwetse, natuurlijke, zandsteen erop zitten. Een blauwe zit er ook bij. de oudere is groen en de recentste is een T8.
Ze werden allemaal geleverd met " supergrit 2000"Stenen. . Dit zijn artificiële stenen en maken Tormeks bruikbaar. Die staat dus op jouw Tormec ook.
Ooit hadden we een nog ouder model Tormek en daar zat nog een natuurlijke zandsteen op. Het was een ramp om daarop te slijpen: veel te traag.
De stang ( ter vervanging van een leunpspaan) was ook nog niet door ontwikkeld, minder bruikbaar. de steun werd nog niet vastgezet door gebruik te maken van twee parallelle ronde staven zoals Tormek nu al in verschillende opeenvolgende modellen gebruikt en die door andere merken zijn overgenomen. Ik weet niet waar dat ding ooit naartoe is gegaan, maar missen deden we het niet.
Zelf wil ik geen Tormek of dergelijke. Ik prefereer de bankslijpers met twee stenen erop.
Gefeliciteerd, Petrolhead, met je vangst
groeten
Ornament