Welke (kopieer)draaibank?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.791
3.436
Met een gewone werkbankslijper kan je prima houtdraaibijtels slijpen. Ook HSS. De kleur van de steen zegt niet zo veel. Er is altijd iets beters en duurders, maar dat is niet absoluut noodzakelijk. Als je bang bent voor teveel warmteontwikkeling kan je ook een meer open steen er op zetten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.791
3.436
Ik heb de steen in de draaibank gezet en er met een diamantritser een kamer in gedraaid. Gewone bankslijpers met 150mm stenen kosten gewoon niet veel. Ik heb er een stuk of 6 en die hebben samen hoogstens 20 euro gekost.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.867
582
Ik heb de steen in de draaibank gezet en er met een diamantritser een kamer in gedraaid. Gewone bankslijpers met 150mm stenen kosten gewoon niet veel. Ik heb er een stuk of 6 en die hebben samen hoogstens 20 euro gekost.
Goede tip wel (y) Ik heb het ding nog maar net en dit is al de tweede verrassende toepassing waar de draaibank voor kan dienen, duidelijk een waardevolle toevoeging aan de werkplaats.

• Leuk
Waarderingen: houtdraaierke65

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.277
3.428
Gaanderen
Een tormek met een ouderwetse zandsteen. Als je het zat wordt dat die steen steeds een ei vorm krijgt en ongelofelijk traag slijpt. Ik heb hem vervangen door een scheppach tiger 2500 steen.
Ei vorm krijg je door te hard drukken. Als de steen iets eivormig is, wordt het steeds erger. Ik had er ook last van.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.791
3.436
Mijn nieuwe scheppach steen blijft mooi rond. Volgens mij zit het probleem er in, dat de originele stenen een natuurproduct waren en dus minder homogeen dan een gebakken steen. Elke keer dat hij nat was geweest had hij een ander model. Misschien zou het helpen als je de steen laat draaien tot hij droog is. Maar dat doe je nooit. Ik haalde de waterbak er al helemaal af, zodat de steen gelijkmatiger kon drogen.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.643
633
Een tormek met een ouderwetse zandsteen. Als je het zat wordt dat die steen steeds een ei vorm krijgt en ongelofelijk traag slijpt. Ik heb hem vervangen door een scheppach tiger 2500 steen.
Op mijn werk staan 3 Tormeks, drie verschillende generaties. Geen van deze had bij aankoop een ouderwetse, natuurlijke, zandsteen erop zitten. Een blauwe zit er ook bij. de oudere is groen en de recentste is een T8.
Ze werden allemaal geleverd met " supergrit 2000"Stenen. . Dit zijn artificiële stenen en maken Tormeks bruikbaar. Die staat dus op jouw Tormec ook.

Ooit hadden we een nog ouder model Tormek en daar zat nog een natuurlijke zandsteen op. Het was een ramp om daarop te slijpen: veel te traag.
De stang ( ter vervanging van een leunpspaan) was ook nog niet door ontwikkeld, minder bruikbaar. de steun werd nog niet vastgezet door gebruik te maken van twee parallelle ronde staven zoals Tormek nu al in verschillende opeenvolgende modellen gebruikt en die door andere merken zijn overgenomen. Ik weet niet waar dat ding ooit naartoe is gegaan, maar missen deden we het niet.

Zelf wil ik geen Tormek of dergelijke. Ik prefereer de bankslijpers met twee stenen erop.

Gefeliciteerd, Petrolhead, met je vangst

groeten

Ornament

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.