Welke (kopieer)draaibank?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.846
568
Wie kan mij op weg helpen in de zoektocht naar een draaibank waarmee uitsluitend dunne delen/poten van 30 a 100 cm en max 4 a 5 cm dik gedraaid zouden worden? Ik neem aan dat het geen bakbeest van 800 kg moet worden maar dat dergelijke delen voldoende hebben aan een simpele draaibank eventueel met een bril? Op hoeveel vermogen mik ik best?

Ik moet de eerste stappen nog zetten, maar ik vermoed dat er bij zo'n simpel draaiwerk geen gigantisch leerproces komt kijken. De methodes met een jig op de tafelzaag zijn mij reeds bekend.

Het zou ook fijn zijn om de mogelijkheid tot kopieerinrichting beschikbaar te hebben. In het begin eerder bijkomstig, maar misschien toch goed om al mee te nemen in de zoektocht.

Zijn Chinese apparaten zoals een Record Power DMLxxx al voldoende om poten te draaien tussen de centers? Of Teknatool, of...

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.719
2.428
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb noch met draaibanken, noch met de methode waarmee @jorisvh recent poten voor een keuken gedraaid heeft, ervaring
denk toch dat de methode van joris, na het vervaardigen van de hulpstukken voor op de (rol)zaagtafel meer kans op gelijkmatigheid + gebruiksgemak geeft
de poten die joris daarvoor gemaakt heeft, zijn bovendien toelopend

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.846
568
Recht en taps is geen probleem, maar afwisselend smal/breed/smal wordt al een ander verhaal.
Plus er gaan ook poten bij zitten waar er in bepaalde delen niet rond gedraaid moeten worden, dan vervalt die methode al helemaal. Maar verder ben ik er zelf ook fan van, werkt snel en repetitief (y)

Efvee

Post veel
9 jun 2021
876
350
RegioRotterdam
Dit is een echte kopieerdraaibank: HBM 1100 Variabele Houtdraaibank met Kopieerinrichting
Er zit een ding op dat als leunspaan kan dienen, maar dat is eigenlijk bijzaak. Het bed is niet gegoten maar het is gevormd plaatstaal, dus erg stabiel is het niet.
Deze: HBM 1100 Variabele Houtdraaibank
heeft geen kopieerinrichting maar is wel uitgelegd voor lang spindelwerk en heeft een gegoten bed. De leunspaan heeft een extra zwaaiarm en dat maakt hem minder stabiel.
De meeste draaibanken zijn tegenwoordig meer uitgelegd voor generiek draaiwerk en voor een lengte tussen de centers van een meter moet je een grote hebben of met verlengstukken gaan werken.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.360
789
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
bij 100 cm lang en max 5 cm dik moet je ook al een bril hebben die e.e.a. in het midden ondersteunt. Is het echt de bedoeling productie te gaan draaien? Als hij niet 24x7 in bedrijf moet zijn, dan zou uitzoeken wat dit uitbesteden kost mijn eerste idee zijn.

Als je een goedkope draaibank (zeg HBM) koopt en daar veel aan moet bijhouden/naschuren, kost dat een héleboel tijd.

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
54
10
Kruibeke
Wie kan mij op weg helpen in de zoektocht naar een draaibank waarmee uitsluitend dunne delen/poten van 30 a 100 cm en max 4 a 5 cm dik gedraaid zouden worden? Ik neem aan dat het geen bakbeest van 800 kg moet worden maar dat dergelijke delen voldoende hebben aan een simpele draaibank eventueel met een bril? Op hoeveel vermogen mik ik best?

Ik moet de eerste stappen nog zetten, maar ik vermoed dat er bij zo'n simpel draaiwerk geen gigantisch leerproces komt kijken. De methodes met een jig op de tafelzaag zijn mij reeds bekend.

Het zou ook fijn zijn om de mogelijkheid tot kopieerinrichting beschikbaar te hebben. In het begin eerder bijkomstig, maar misschien toch goed om al mee te nemen in de zoektocht.

Zijn Chinese apparaten zoals een Record Power DMLxxx al voldoende om poten te draaien tussen de centers? Of Teknatool, of...
Als je alleen tussen de centers gaat draaien kom je wel ruim toe met 1pk motor, zelfs een mini van record power met 1/2pk ev, maar je hebt nog geen ervaring met draaien dus best om te beginnen al zeker zijn dat dit alles is wat je gaat draaien: voor schalen zou ik eerder opteren voor een midi met frequentie regelaar. Teknatool, Wivamac, killinger, stratos, oneway zijn allemaal uitstekend, record power al klasse lager, maar zeker ok. Laguna is Amerikaans, waarom zou je die nu nog kopen? Te duur ook voor wat t is. Blijf weg van hbm en Chinese rommel, is zijn geld niet waard.

Stratos heeft uitstekende midi-banken met bedverlenging voor redelijke prijs, die kan je later ook nog vlot verkopen als je toch zwaardere wil (zoals in mijn geval indertijd)

Er is zeker een leercurve als je wil snijdend draaien (tov schrapen met carbide), best paar lessen volgen om goed te starten, met YouTube alleen kom je er niet. Je hebt iemand nodig die je fouten onmiddellijk bijstuurt. Reken er ook op dat je beitels en slijpsysteem mee moet aanschaffen.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Koos

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.782
1.184
Riemst
Om een mooi resultaat te behalen moet je de platte beitel onder de knie zien te krijgen (of beter, in de vingers). Als je die goed beheerst hoef je niet meer te schuren. Dat vraagt toch wel wat oefening om deze zonder happers te gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.699
3.364
Ik ben geen houtdraaier, maar ik draai zulke stokken gewoon met een scherp toolbit op de automatische voeding op mijn metaaldraaibank. Daar hoef je weinig aan te schuren. Het lijkt me verder niet veel anders te zijn, dan op een houtdraaibank. Trap balusters worden ook gewoon op een automatische copierbank gemaakt. Dat is gewoon productiewerk.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.206
3.388
Gaanderen
Om een mooi resultaat te behalen moet je de platte beitel onder de knie zien te krijgen (of beter, in de vingers). Als je die goed beheerst hoef je niet meer te schuren. Dat vraagt toch wel wat oefening om deze zonder happers te gebruiken.
Zo zou ik het ook doen. Met een guts moet je ook een glad resultaat kunnen krijgen. De platte beitel of skew vergt een behoorlijke leercurve. Veel draaiers hebben er niets mee.

• Leuk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.206
3.388
Gaanderen
Ik heb mijn eerste lessen gehad bij Joost Kramer. Hij had een stuk of 20 verschillende modellen trapspijlen. Hij spande dat model boven de draaibank in. Draaide het hout rond zetten potloodstreepjes erop. Platte beitel en draaide het zo op het oog klaar. Geen bril en geen automaat. Ik draai nu een jaar of 20, maar kom nog steeds niet in de buurt kwa snelheid. Ik vind er een groot verschil inzitten tussen handgedraaid en met een automaat.
De kleine onregelmatigheden die in goed handwerk zitten hebben voor mij een meerwaarde. Of ik het zou betalen als ik het niet zelf kon ?????? Ik durf het niet te zeggen. Ik hou het bij unicaten.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead en mathieu

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.182
1.130
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je hebt toch ook meelopende brillen.
Ja, maar dan nog. Zeker met lang, (heel) dun spindelwerk is het niet voldoende om een bril te monteren en gewoon door te draaien. Je moet om de bril heen leren werken, de bril regelmatig verschuiven en het werkstuk toch nog steeds 'ondersteunen' om chatter te voorkomen. Ik heb een tijdje geleden een aantal breinaalden gemaakt (in de maten 7 mm en 10 mm). Dat was zonder bril onmogelijk geweest, maar ook met bril niet triviaal...

• Leuk

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.025
890
Oss
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je wilt draaien.
Ga je echt uit de hand draaien of moet je echt productie draaien.
Bij dit laatste gaat het vaak met hoge snelheid en veel geweld, waardoor je echt wel een zware bank nodig hebt.

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.699
3.364
Een meelopende bril werkt prima om lange dunne werkstukken te draaien. Maar de meeste simpele houtdraaibanken hebben geen beitelslede. Dus je kan je bril nergens op monteren.

• Leuk

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.846
568
Eerst en vooral al bedankt voor de reacties, het is meteen duidelijk dat ik het geheel wat onderschatte door pure onwetendheid.
bij 100 cm lang en max 5 cm dik moet je ook al een bril hebben die e.e.a. in het midden ondersteunt. Is het echt de bedoeling productie te gaan draaien? Als hij niet 24x7 in bedrijf moet zijn, dan zou uitzoeken wat dit uitbesteden kost mijn eerste idee zijn.

Als je een goedkope draaibank (zeg HBM) koopt en daar veel aan moet bijhouden/naschuren, kost dat een héleboel tijd.
Productie draaien is nog niet aan de orde, het gaan in eerste instantie vooral prototypes zijn die de revue passeren. Goede tip betreffende het schuren.

Als je alleen tussen de centers gaat draaien kom je wel ruim toe met 1pk motor, zelfs een mini van record power met 1/2pk ev, maar je hebt nog geen ervaring met draaien dus best om te beginnen al zeker zijn dat dit alles is wat je gaat draaien: voor schalen zou ik eerder opteren voor een midi met frequentie regelaar. Teknatool, Wivamac, killinger, stratos, oneway zijn allemaal uitstekend, record power al klasse lager, maar zeker ok. Laguna is Amerikaans, waarom zou je die nu nog kopen? Te duur ook voor wat t is. Blijf weg van hbm en Chinese rommel, is zijn geld niet waard.

Stratos heeft uitstekende midi-banken met bedverlenging voor redelijke prijs, die kan je later ook nog vlot verkopen als je toch zwaardere wil (zoals in mijn geval indertijd)

Er is zeker een leercurve als je wil snijdend draaien (tov schrapen met carbide), best paar lessen volgen om goed te starten, met YouTube alleen kom je er niet. Je hebt iemand nodig die je fouten onmiddellijk bijstuurt. Reken er ook op dat je beitels en slijpsysteem mee moet aanschaffen.
De 'toolnut' in mij zou graag incalculeren dat ik ook wel ooit eens een schaal zou willen draaien om daarmee de aankoop van een topmachine goed te praten, maar ik ga deze aankoop toch echt beperken tot het spindeldraaien. Toch eens op zoek gaan naar iemand die mij op zijn minst al kan leren draaien met een afruwguts en schuine beitel. Naar slijpsystemen was ik toevallig genoeg al aan het kijken, of het een Scheppach, Tormek of Sorby wordt ben ik nog niet helemaal uit. Aangezien ik die machine sowieso nog tientallen jaren ga gebruiken zelfs al zou het draaien wegvallen, gaat de toolnut daar waarschijnlijk wel recht van spreken krijgen.

Ja, maar dan nog. Zeker met lang, (heel) dun spindelwerk is het niet voldoende om een bril te monteren en gewoon door te draaien. Je moet om de bril heen leren werken, de bril regelmatig verschuiven en het werkstuk toch nog steeds 'ondersteunen' om chatter te voorkomen. Ik heb een tijdje geleden een aantal breinaalden gemaakt (in de maten 7 mm en 10 mm). Dat was zonder bril onmogelijk geweest, maar ook met bril niet triviaal...
Het zal qua poot of onderdelen vermoedelijk niet snel minder dan 20 mm worden. Ik dacht dat de bril verschuiven naargelang je vordert inderdaad vrij straightforward ging zijn, het wordt me steeds duidelijker dat zelfs voor iets dat simpel oogt toch wel de nodige kennis/ervaring vereist is.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je wilt draaien.
Ga je echt uit de hand draaien of moet je echt productie draaien.
Bij dit laatste gaat het vaak met hoge snelheid en veel geweld, waardoor je echt wel een zware bank nodig hebt.
Vooral bij een set van 6-8 stoelen leek me een kopieermogelijkheid wel een meerwaarde, omdat je daar toch 12-16 keer identiek dezelfde poten moet draaien. Maar ik heb tijd, en een resem poten draaien gaat ook een goede leerschool zijn om de technieken onder de knie te krijgen. Dus ik ga het kopieerverhaal voorlopig in de koelkast zetten en me richten op een goede basis draaibank.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.