welke houtsoorten zijn dit? jullie aanbevelingen voor een naaldhouten vloer?

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Dag allemaal,

ik wil een nieuwe plankenvloer in mijn woonkamer leggen, en houd heel erg van de 'bohemien' uitstraling van naaldhout; qua kwaliteit en duurzaamheid zou ik echter geneigd zijn om voor harhout (eiken) te kiezen;
de ondergrond is OSB (18) op een balkenstructuur.
in bijlage 3 referentiefoto's van waar ik naartoe wil; hieronder mijn vragen:

- hebben jullie een idee welke houtsoort(en) op de referentiefoto's gebruikt zijn?
- zijn er voor die houtsoorten kwaliteitsklasses/criteria waarmee ik rekening moet houden? bijvoorbeeld afkomstig uit noordelijke gebieden, hittebehandeld,...
- ik zou het liefst werken met volledige lengtes van 410 cm (i.e. de breedte van mijn living). is dit niet te lang? is er een risico op schotelen/kromtrekken/barsten/...
- qua bevestiging: zwevend/vol verlijmen/onzichtbaar vernagelen of zichtbaar vernagelen?
- ik vind zichtbaar vernagelen wel stoer (zie de eerste foto) maar vraag me af of dit geen barsten zal opleveren/de werking van het hout belemmert?
- qua afwerking: zoals jullie zien ben ik op zoek naar een natuurlijke uitstraling met iets blekere schijn; is woca olie met wit pigment een goede keuze? of andere aanbevelingen?
- last but not least, weten jullie waar ik dit soort planken van de door jullie aanbevolen kwaliteit in lengtes van 420 en meer kan vinden?

alvast bedankt voor de hulp!!!
joris

 

Bijlagen

  • 2ad70ec28181857ebd0d8909b654e8a8.jpg
    2ad70ec28181857ebd0d8909b654e8a8.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 161
  • 4b71c7674191f1077d55fb6ae0d39b08.jpg
    4b71c7674191f1077d55fb6ae0d39b08.jpg
    46,1 KB · Weergaven: 163
  • dfc339bdf1a0074f9fdef299b15fda26.jpg
    dfc339bdf1a0074f9fdef299b15fda26.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 161
P

Pel

Guest
Dit lijkt mij een oude grenen planken vloer te zijn, met ongeveer 18 cm brede planken?

Groet Pel.
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Bedankt. Enig idee waar ik lengtes van 4 meter in belgie kan vinden? En wat zoek ik best, wat is het meest duurzame? Douglas is grenen?

Mvg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Duurzaam gaat over de bestendigheid tegen regen, vocht en wisselende temperaturen. Ik neem toch aan dat je de vloer binnen wil leggen?

Tenzij je duurzaam in de modieuze zin bedoeld - groen, beter voor het milieu en zo. En dan trek je toch een blik wormen open... Een vloer van aangestampte aarde met zand erover is waarschijnlijk het duurzaamst...
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Even geheel terzijde, maar de middelste foto lijkt mij gewoon de ondervloer te zijn?!
De vloerbalken kun je tussen de naden door zien!
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Thanks HV, wijze en nuttige raad; kunnen we allemaal iets van leren...

ik wist niet dat duurzaamheid enkel voor buitengebruik geldt. in dat geval heb ik het misschien eerder over hardheid van de vloer: hij komt in een woonkamer te liggen, dus zal wel wat te verduren krijgen; hardhout is dus beter (naar kwaliteit toe) maar past niet bij de stijl van de ruimte. daarom zoek ik naaldhout, maar bij voorkeur een duurzamere (of dus hardere) soort, of een plank die verduurzaamd is (bijvoorbeeld door hittebehandeling); of houdt dat geen steek?



https://eppinga.nl/duurzaamheidsklassen-hout/
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Thanks HV, wijze en nuttige raad; kunnen we allemaal iets van leren...

ik wist niet dat duurzaamheid enkel voor buitengebruik geldt. in dat geval heb ik het misschien eerder over hardheid van de vloer: hij komt in een woonkamer te liggen, dus zal wel wat te verduren krijgen; hardhout is dus beter (naar kwaliteit toe) maar past niet bij de stijl van de ruimte. daarom zoek ik naaldhout, maar bij voorkeur een duurzamere (of dus hardere) soort, of een plank die verduurzaamd is (bijvoorbeeld door hittebehandeling); of houdt dat geen steek?



https://eppinga.nl/duurzaamheidsklassen-hout/

De term hardhout heeft niets te maken met de hardheid van het hout.
De term hardhout is uit het Engels taalgebied over komen waaien.
Wij kennen naaldhout en loofhout.
In het Engels taalgebied is dat softwood en hardwood.
Hardwood is hier hardhout geworden...
Het zachte balsahout valt ook onder de benaming hardhout.

Van het naaldhout wordt grenen al eeuwen voor vloeren gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.