Hallo Mathieu,
ik heb enkele jaren geleden heel wat planken in handen gehad, dat was gemodificeerd Eiken van Plato, andere fabrikant maar dezelfde productietechniek. De aldus bewerkte Eik word chocolade bruin, en is keihard. Heb er een mooie plankenvloer van gelegd in een loft( 120m2) het verwerken ervan verschilt in niks van gewoon hout. Het hout kwam uit Nederland, ik dacht rechtstreeks van Plato.
Toen was het meer een hebbeding, iets dat iemand anders niet had, de meerwaarde qua duurzaamheid was ondergeschikt. Architecten namen het op in hun ontwerpen om tegemoet te komen aan de eisen van de meer gefortuneerde klanten
Er is al heel wat ervaring met het hout opgedaan, in Nederland is in 2008 de eerste houten brug uit Accoya gebouwd, en dat is geen kleintje.
De technologie bestaat al heel wat langer, maar onder deze naam begint het product nu meer en meer bekend te worden.
In sommige afmetingen is het redelijk makkelijk verkrijgbaar als terrasplank, andere afmetingen liggen hier in België moeilijker. In Nederland is het vlotter verkrijgbaar denk ik

Je gaat meer kans hebben bij firma's die terrasplanken en dergelijke aanbieden dan bij houthandelaars.
Maar hoe meer de houtprijzen van ingevoerd hout gaan stijgen, hoe vlotter het hout gaat beschikbaar komen. Plato was te vroeg, het prijsverschil was enige jaren geleden nog te groot om het leefbaar te maken. Maar binnen tien jaar verwerken we het misschien allemaal, bij gebrek aan "echt" hout.
Mvg,
André