Welke houtsoort is dit: essen?

Geerhard

Nieuw lid
17 aug 2015
15
6
Schagen
goedemiddag,
Ik loop even vast met het identificeren van de houtsoort van een neut in onze molen.
De kap van de molen loopt in de keerkuip, deze zorgt ervoor dat de kap op de molen blijft zitten. Om de wrijving, tijdens het kruien wat te verminderen en om slijtage van de kuip te voorkomen zitten hierin een aantal neuten.
Gisteren heb ik er een paar uitgehaald, om het slijtage patroon te bekijken, maar ik kan deze houtsoort niet direct thuisbrengen. Ik denk dat het essen is maar vraag jullie hulp hierin.
De donkere kleur is veroorzaakt door het paardenvet waarmee dit onderdeel gesmeerd wordt.
Mochten jullie geinteresseerd zijn om deze molen eens van binnen te bekijken, dat kan altijd. We zijn elke dinsdag en woensdag aanwezig. Het is molen de Hoop in Den Oever, ik zorg dan voor de koffie.

Bijlagen

• IMG_4657.jpeg
    IMG_4657.jpeg
    128,2 KB · Weergaven: 81
  • IMG_4646.jpeg
    IMG_4646.jpeg
    103,3 KB · Weergaven: 72
  • IMG_4644.jpeg
    IMG_4644.jpeg
    66,9 KB · Weergaven: 71
  • IMG_4643.jpeg
    IMG_4643.jpeg
    84,4 KB · Weergaven: 76
  • Leuk
Waarderingen: KaleIwan, jaap en Roel22

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
316
137
Zaanstreek
oude molens werden gebouwd met houtsoorten bij specifieke doeleinden. Als het hier gaat om een anti-slijtage-deel bij beweging, zal het inderdaad eerder steenbeuken zijn essen. Anders wel eiken? Maar wat weerhoudt je ervan deze te schaven? Dan kom je weer bij vers hout. Foto's zijn overigens niet super hoge resolutie, dus inzoomen op de houtnerf is lastig voor ons.

Geerhard

Nieuw lid
17 aug 2015
15
6
Schagen
Dank voor jullie input.
Steeneik is het zeker niet, dat hebben we liggen. Daar worden de kammen en staven van aandrijfwielen en rondsels van gemaakt. (Zie bijlage)
Ik zal me eens verder verdiepen in de steenbeuk.

Bijlagen

• IMG_4606.jpeg
    IMG_4606.jpeg
    145,4 KB · Weergaven: 40
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.