Welke houtsoort, harde en zachte esdoorn?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.922
620
Ik was er heilig van overtuigd dat het twee stukken harde esdoorn betrof, tot ik ze uit stockage haalde en na het opdelen langs mekaar legde.. Duidelijk verschil in kleur, nerf en kops hout.

Dit is duidelijk zachte es..

20250817_143434.jpg

Maar is dit nu harde es? Kops doet het eerder denken aan olijfessen, maar daarvoor lijkt het me te 'gelig' te zijn..

20250817_143427.jpg

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
348
132
Almen aan zee
Het is zeker essen en geen esdoorn.

Het verschil in hout van harde en zachte es ken ik eerlijk gezegd niet,
maar vond dit artikeltje

Misschien heb je er wat aan

edit
En even later zie ik dat dit over esdoorn gaat.

Misschien ben ik dan toch abuis met m'n "het is essen en geen esdoorn"

En nog een keer edit ;-)
volgens mij is het echt wel essen.
En slaat bovenstaand arikeltje dus niet hierop.

Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.922
620
Hier de 2 langs mekaar... Heb Rick alvast maar een bericht gestuurd om wat extra esdoorn. Het essen is geler dan andere delen essen die ik nog heb liggen, vandaar de twijfel. Maar ik vermoed dat dat toch het geval gaat zijn.

1000059644.jpg

Er staat geen enkele esdoorn hout in deze beelden Alleen es. Es is een ring porous soort esdoorn een diffuse porous houtsoort Wat betekend dat bij es zijn de poriën geconcentreerde naast de ring gevormd vroeg in de groei period in de lente en met esdoorn zijn de poriën verspreid door de groei period. Er bestaat variaties binnen de essen maar geen onderscheid hard en zacht, dat verschilt van boom tot boom.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.922
620
Dan zou Masave mij iets anders hebben verkocht dan esdoorn... :) Op het tangentiële vlak is alleszins wel duidelijk te zien dat het esdoorn is, zal er vanavond een foto van posten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.357
3.746
Voor wat het waard is. Dit lijkt mij inderdaad essenhout. Ik heb een meter of 40 esdoorn vloerenhout liggen, en dat ziet er toch echt anders uit. Dit is hout waar ze stelen voor tuingereedschap van maken. Daar heb ik ook nog een voorraadje van staan. Bedoeld om beitelhandvaten van te draaien.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.922
620
Voor alle duidelijkheid: Foto 1 is enkel esdoorn/maple, foto 2 is es, op foto 3 zie je links een balkje esdoorn, rechts een balkje es.

Het was voor mij ook allemaal even onduidelijk, vooral door de verschillen in esdoorns.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
535
280
57
Luzy Saint Martin
Essen is inderdaad gewild om zijn elastische eigenschappen: gymtoestellen, hamerstelen, stelen voor tuingereedschap etc.

De foto’s laten duidelijk essenhout zien, geen esdoorn!!
Esdoorn zou nooit zo’n kringporig patroon in het kopshout vertonen zoals Dubois hiervoor al terecht aangaf.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.346
1.238
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
'Hard maple' is altijd suikeresdoorn (Acer saccharum). 'Soft maple' kan van verschillende (amerikaanse) soorten afkomstig zijn. Hard maple is harder dan de (meeste) andere esdoornsoorten. Het esdoorn dat je hier meestal tegenkomt is vrijwel altijd suikeresdoorn. Europese esdoorn, dan vaak onder de Duitse naam 'Ahorn' is zeldzaam en duurder. Wat de hardheid is in vergelijking met 'hard maple' weet ik zo niet.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.922
620
Vanavond tweede poging om foto's te maken vh tangentiële vlak. Ik heb wel alvast het contrast wat verhoogd op foto's die ik al had, je ziet hierop toch duidelijk dat het niet 2 dezelfde houtsoorten zijn? Allebei vers gezaagde kanten.

1000059746.jpg

Hier nog een foto waarop je ook de kleine spiegels ziet die ik volgens mij op kwartiers essen ook nog niet heb gezien:

1000059744.jpg

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.922
620
Zoals beloofd:

1000059769.jpg

En op de niet vers gezaagde kopse kant zie je het nog het beste, merk ik nu.. Aan de hand van Rick zelf 😄

1000059776.jpg

John1969

Post veel
10 jul 2023
931
552
‘s-Hertogenbosch
Heb je nu de ribben een slag gedraaid, het beeld is nu wel heel erg anders dan op de voorgaande foto’s. Dit lijkt idd veel meer op esdoorn, ik zie hier zelfs het bloemige in…

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.922
620
Heb je nu de ribben een slag gedraaid, het beeld is nu wel heel erg anders dan op de voorgaande foto’s. Dit lijkt idd veel meer op esdoorn, ik zie hier zelfs het bloemige in…
Da's wat ik bedoelde, op het tangentiale vlak is het beter te zien dan op het radiale vlak. Hier nog een extra foto van alle delen een slag gedraaid.

....ik ben vooral blij dat ik niet als enige in de war geraakte 🙂

1000059777.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.