Welke elektrische zaag?

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
64
4
Utrecht
Goedemiddag, mijn naam is Paul. Ik kom uit de omgeving Utrecht en werk af en toe, als hobbyist wel eens met hout. Ik ben een echte amateur met vrijwel geen ervaring, maar vind het leuk om (tot nu toe met de hand) wat lepels, mokken, handvatten voor mesjes, speelgoed voor kinderen, etc. te maken met houtbewerkingsgereedschap. Een leuke, rustgevende bezigheid. Nou heb ik binnenkort (ga verhuizen) een schuur, met meer ruimte. Ik denk er over om wat meer aan houtbewerking te gaan doen. Ik klim en zou het bijvoorbeeld leuk vinden om houten klimgrepen te maken voor op de klimmuur. Of vogelhuisjes, moestuinbakken, etc. Dus wat meer en grotere projectjes.

Een van de zaken waar ik tegenaanloop is dat het altijd veel (hand-) werk is om het hout terug te brengen naar het formaat dat ik nodig heb. Dus ik begin met een blok en het kost veel tijd om hout te verwijderen en het blok in de juiste, grove vorm te krijgen om vervolgens in detail te gaan werken.

Daarom denk ik erover om een elektrische zaag aan te schaffen. Maar ik vraag me een beetje af welke zaag het handigst is voor mijn wensen. Verstekzaag, bandzaag of tafelzaag. Ik wil van een blok hout grote stukken hout afhalen om tot (vaak) vloiende/organische/ronde vormen te komen. Dus niet alleen alles recht kunnen zagen. Zou iemand me kunnen tippen welk type zaag dan het meest logisch is?

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Een lintzaagmachine.
Zoek op Youtube of op dit forum 'Sam Maloof' , dan zie hoe hij dat doet.

• Leuk
Waarderingen: PdenB

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
64
4
Utrecht
Dank voor alle snelle en vriendelijke reacties. Nu maar op zoek naar een tafelmodel-lintzaag die me geen fortuin kost ;-)

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
64
4
Utrecht