Welke elektrische zaag?

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
64
4
Utrecht
Goedemiddag, mijn naam is Paul. Ik kom uit de omgeving Utrecht en werk af en toe, als hobbyist wel eens met hout. Ik ben een echte amateur met vrijwel geen ervaring, maar vind het leuk om (tot nu toe met de hand) wat lepels, mokken, handvatten voor mesjes, speelgoed voor kinderen, etc. te maken met houtbewerkingsgereedschap. Een leuke, rustgevende bezigheid. Nou heb ik binnenkort (ga verhuizen) een schuur, met meer ruimte. Ik denk er over om wat meer aan houtbewerking te gaan doen. Ik klim en zou het bijvoorbeeld leuk vinden om houten klimgrepen te maken voor op de klimmuur. Of vogelhuisjes, moestuinbakken, etc. Dus wat meer en grotere projectjes.

Een van de zaken waar ik tegenaanloop is dat het altijd veel (hand-) werk is om het hout terug te brengen naar het formaat dat ik nodig heb. Dus ik begin met een blok en het kost veel tijd om hout te verwijderen en het blok in de juiste, grove vorm te krijgen om vervolgens in detail te gaan werken.

Daarom denk ik erover om een elektrische zaag aan te schaffen. Maar ik vraag me een beetje af welke zaag het handigst is voor mijn wensen. Verstekzaag, bandzaag of tafelzaag. Ik wil van een blok hout grote stukken hout afhalen om tot (vaak) vloiende/organische/ronde vormen te komen. Dus niet alleen alles recht kunnen zagen. Zou iemand me kunnen tippen welk type zaag dan het meest logisch is?

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Een lintzaagmachine.
Zoek op Youtube of op dit forum 'Sam Maloof' , dan zie hoe hij dat doet.

• Leuk
Waarderingen: PdenB

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
64
4
Utrecht
Dank voor alle snelle en vriendelijke reacties. Nu maar op zoek naar een tafelmodel-lintzaag die me geen fortuin kost ;-)

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
64
4
Utrecht
Ik meld me toch weer even, omdat ik er niet helemaal uitkom. Ik heb naar tweedehands lintzagen gekeken (nieuw is me helemaal te prijzig, nu ik nog niet weet hoe en wat ik precies allemaal ga doen en hoe vaak). Maar veel lintzagen hebben een zaagdiepte die niet heel hoge blokjes kan zagen. Nou vond ik een lintzaag met een zaagdiepte van circa 12 cm, maar de verkoper geeft aan dat je niet moet verwachten dat dat ding ook echt blokken van 12 cm hoog kan zagen. Eerder blokjes van rond de 4 cm. Aangezien zo'n echt grote lintzaag van duizende euro's geen optie is vraag ik me nu sterk af wat slim is om te doen.

Het gaat mij om het volgende. Ik wil dus handgrepen van hout maken voor een bouldermuur (klimmuur). Maar die dingen zijn soms toch wel tot zo'n 15cm hoog. Een balk of grote blok zagen tot een blokje van zeg 40 cm lang en 15 cm hoog lukt me nog wel net een handzaag of misschien een tafelzaag. Maar daarna?

Als ik het blok van 15 cm hoog een beetje rond of ovaal wil gaan zagen... hoe doe ik dat dan? Niet met een lintzaag met een zaagdiepte die maar 4cm aankan.

Zie onderstaande foto's voor het soort projectjes dat ik wil doen. Een foto van het blok hout waar mee gestart wordt en een foto van het resultaat. Om van dat blok te komen tot de uiteindelijke vorm (voordat ik ga schuren), hoe doe ik dat zonder zo'n manshoge lintzaag?

lintzaag.jpg
Lintzaag2.jpg

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
64
4
Utrecht
Lijkt me niet een zaag om rond mee te zagen. En met de hand, zonder 'powertool' is niet helemaal het idee ivm maken van vele grepen.

Kun je een haakse slijper gebruiken hiervoor? Ik begrijp dat je daar niet mee kan zagen, maar kan je er wel grove stukken (veilig) mee 'wegsnijden'?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.823
3.457
Je kan het beste een fatsoenlijke lintzaag kopen, maar je zit naar hobbyzaagjes te kijken, die niet geschikt zijn voor het werk dat je wil doen. Een knappe lintzaag schijn je te duur te vinden, dus raad ik je een spanzaag aan.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
601
925
Zuid West Drenthe
Combinatie van afkort/handzaag en kloven met bijl of kloofijzer is prima te doen.
Met bijl, scorp en haalmes verder vorm geven.
Wanneer je een beetje handigheid krijgt met handgereedschap dan valt dat prima te doen.
Weet niet welke aantallen je aan denkt, maar wanneer je echt productie wilt draaien en er niet te veel tijd aan wilt besteden is een grotere investering makkelijker te verantwoorden.
Volgens mij zijn die klimvormen toch redelijk uniek in vorm, dus draait het al snel uit op handgereedschap.
Hetzij electrisch dan wel op spierkracht.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.823
3.457
Voor een honderdje of 3 kan je toch een prima gebruikte lintzaag van marktplaats halen? Dan kan je alle vormen uitzagen. Daarna kan je ze afwerken met schuurmachine, slijptol, rasp.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar
7 mrt 2015
1.148
367
P'beek
Ik zag op marktplaats een mooie SCM lintzaag voor <1000E
Link

Met zoiets ben je koning te rijk denk ik.
Een powercarver als eerder genoemd kan ook goed werken Link eventueel in combinatie met een kettingzaag(je) voor het grove werk.

Gratis zal het niet snel worden.

Wil je de kosten in de hand houden dan ben je toegewezen op
1) Wachten tot je 2e hands iets goed kunt vinden
2) Handgereedschap en ellenbogenstoom
3) In je omgeving kijken wat er aan gereedschap beschikbaar is (openbare werkplaats, opa’s etc.)

Succes met de zoektocht!

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.039
895
Oss
Die vloeiend ronde vormen ga je niet zagen met een lintzaag!
Het risico dat de vormen uit je hand slaan is veel te groot,
De blokken zagen gaat er natuurlijk prima mee en een ronding ook als je voldoende draagvlak op je werkblad hebt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.823
3.457
Als je vormen wil zagen waarbij je hout niet vlak op de tafel kan liggen, kan je een hulpslede maken. Dan is je hout weer ondersteunt en hoef je niet bang te zijn dat je hout uit je handen slaat.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.039
895
Oss
Ben ik met je eens chevy66, maar lijkt me een beetje lastig voor dit soort vormen.
Maar goed als het een keertje mis is gegaan laat je het wel voortaan achterwege:p

• Leuk
Waarderingen: Roel22

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.044
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Of een lintzaag zijn volledige (potentiele) zaaghoogte kan benutten heeft vooral te maken met het lint dat erop zit en het vermogen van de motor. Mijn Metabo kan 15 centimeter happen maar inderdaad, bij een paar centimeter houd het wel op want de motor is de zwak en het lint te smal (omdat een groot dik lint ook niet zou werken op deze machine met smalle wieltjes). Een ander probleem is dat veel lintzagen tegenwoordig uit vederlichte materialen gemaakt worden en dus weinig 'massa' hebben, dus het moet volledig uit de motor komen.

Er bestaan wel degelijk lintzagen die hun zaaghoogte volledig kunnen benutten hoor, maar die zijn lastig te vinden op een beperkt budget. Het is dat Utrecht 2 uur rijden is vanaf hier, anders had je de mijne wel mogen gebruiken. Die vreet 40cm zonder klagen :).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.