Niet echt een antwoord op je vraag, maar heb je dit filmpje al gezien?
Grappig.
De man van de video, komt min of meer bij mijn oplossing. Twee bouwstofzuigers parallel. Weer een variant op de onderste situatie van dit plaatje.

Ik heb er voor gekozen om beide stofzuigers parallel te zetten vlak voor het cycloonfilter. Voordeel meer volume bij relatief hoge snelheid. Voor alle toepassingen met handmachines meer dan voldoende. Voor mijn zaagmachine met 3 stofpoorten voldoende volume. Althans ik ben tevreden. Het basissysteem uitgevoerd in 50mm flexibele buis I.v.m. de geringe afstanden. Versmalling op de machines of verlenging met dunnere slang naar gelang de toepassing. Mijn Makita vandiktebank met een 75mm uitgang met slang van gelijke diameter aangesloten op een tweede voorafscheider waarop weer de 50mm zit. Ook dat werkt uitstekend.
De twee stofzuigers heb ik buiten de werkplaats kunnen plaatsen. Ik weet zeker, dat mijn oplossing geen stof terug brengt in de werkplaats.
Het enige nadeel, wat geen nadeel meer is, als je het op kunt lossen ,is dat je een extra stroomgroep moet hebben.
Voor meer: Stofafzuiging; DeWalt d27113-qs; cycloon; parallel
En wat de TS vraag betreft. Mijn advies: stem je basissysteem in diameter af op de ingang van de stofzuiginstallatie. Wat glad kan met rechte pvc-buis, vermijd 90gr bochten, geen T maar Y stukken en versmallen pas bij de machines. Zoals al eerder genoemd. En maak het niet onnodig lang en zet de afzuiger(s) zo dicht mogelijk op de machine waar het stofprobleem het grootst is. .
Laatst bewerkt: