Welke buizen voor stofafzuiging?

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
414
409
Hi,

Zoveelste stofafzuiging onderwerp...

Ik ga m'n (1 auto) garage her-inrichten tot werkplaatsje en wil de stofafzuiging gelijk goed geregeld hebben. Al het handgereedschap gaat wel erg goed met m'n karchertje + cycloon maar de Makita 2704 en DW27300 hebben toch echt wat anders nodig. Momenteel heb ik "even een HBM 1100W draagbaar iets maar die komt duidelijk tekort op met name de zaagtafel.

Zodra de HBM200 Profi weer voorradig is bestel ik die. Ik zie simpelweg geen andere zuiger die vergelijkbaar volume doet en ook nog eens een microfilter heeft. (Mocht ik iets over het hoofd zien hoor ik dat graag).

De echte vraag is welke buizen gebruik ik nu het best? Ik begrijp dat het zo min mogelijk flexibel moet zijn en geen scherpe bochten, dat snap ik... Ik kan een bouwmarkt inlopen en 100mm PVC buizen halen maar ik zie ook kunstofbuizen online bij een ventilatiewinkel (a EUR6 per strekkende meter) en elders weer gegalvaniseerde stalen buizen a 11EUR per strekkende meter (ex btw).

Waarom zou ik de een of de ander kiezen? Totale lengte, mocht dat nog uitmaken zal een meter 4 a 5 zijn van zuiger tot machines)

Enig advies is welkom!

Thanks!

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.881
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ga m'n (1 auto) garage her-inrichten tot werkplaatsje
heb je een smartje of een cadillac ?

Totale lengte, mocht dat nog uitmaken zal een meter 4 a 5 zijn van zuiger tot machines)
over die lengte + met die afzuiger zal welke buizen je kiest niet veel uitmaken
ik vermoed dat je de afzuigmond van machine tot machine zal versteken
dan heb je gelijk een stuk soepele buis
belangrijkste nu is om de diameter van de buis pas net voor de machine te verkleinen, mocht dat nodig zijn

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
414
409
heb je een smartje of een cadillac ?

over die lengte + met die afzuiger zal welke buizen je kiest niet veel uitmaken
ik vermoed dat je de afzuigmond van machine tot machine zal versteken
dan heb je gelijk een stuk soepele buis
belangrijkste nu is om de diameter van de buis pas net voor de machine te verkleinen, mocht dat nodig zijn

Het gaat om een ruimte van ongeveer 6.5Mx3.5M. De zuiger en de machines staan wel redelijk dicht bij elkaar. Als het allemaal niet zo uitmaakt dan zal het gewoon PVC worden.

Dat de buis zo laat mogelijk versmald moet worden was me idd al duidelijk. Alleen de zaagtafel moet naar 65mm, de VVD is sowieso 100mm.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
414
409
Niet echt een antwoord op je vraag, maar heb je dit filmpje al gezien?
Die ken ik ja, ik heb ook al afzuiging boven het zaagblad maar dat kan niet altijd ivm hulpstukken / crosscut sled etc en dus wil ik sowieso aan de achterkant sterkere afzuiging hebben. Ik meen ergens te hebben gelezen dat een gemiddelde zaagtafel zo'n 1000m3/u nodig heeft.. geen idee of dat dat complete onzin is of niet maar nu kom ik sowieso kracht tekort.

• Leuk
Waarderingen: Nicov

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
408
127
61
Sint Odilienberg
waarom de afzuiger niet hier besteld. De microfilter los bestellen maar dan kom je nog maar op 290 euro uit. Scheeld een paar euro en dan die flexibele slang die zij hebben dan heb je alles kompleet.

Fred

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
414
409
waarom de afzuiger niet hier besteld. De microfilter los bestellen maar dan kom je nog maar op 290 euro uit. Scheeld een paar euro en dan die flexibele slang die zij hebben dan heb je alles kompleet.

Fred
De SA300 heeft een levertijd van 28-30 weken... 😑

• Wow
Waarderingen: FredR

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.929
1.158
Leeuwarden
De centrale leiding zou je zo groot mogelijk moeten houden ik denk dat bij dat model deze 120 of 125 mm is. De aftakkingen naar de machine moet je dan zo laat mogelijk in dunnere buis uitvoeren.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
414
409
De centrale leiding zou je zo groot mogelijk moeten houden ik denk dat bij dat model deze 120 of 125 mm is. De aftakkingen naar de machine moet je dan zo laat mogelijk in dunnere buis uitvoeren.
Snap ik en is ook geen probleem. De HBM is volgens mij 100mm.

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
636
61
Flakkee
Probeer de diameter van de buis zo dik mogelijk te houden. In jouw werkplaats is 110mm groot zat.

Zorg dat de buis zo lang mogelijk zo groot mogelijk blijft (verkleinen zo dicht mogelijk op de machine)

Gebruik voor machines flexibele slang (100mm) met een zo glad mogelijke binnenzijde.

Maak gebruik van 45 graden bochten en GEEN 90 graden bochten.

Gebruik GEEN t koppelingen maar Y koppelingen.

Gebruik “blast gates” om secties af te sluiten voor de beste zuigkracht.

nog wat foto’s van mijn afzuiger:

Bijlagen

• 352330A6-6E49-422C-B2D1-AF90356EAF54.jpeg
    352330A6-6E49-422C-B2D1-AF90356EAF54.jpeg
    50 KB · Weergaven: 127
  • A8392125-D384-4485-8A5E-AF6C2211B974.jpeg
    A8392125-D384-4485-8A5E-AF6C2211B974.jpeg
    41,5 KB · Weergaven: 124
  • 9BE3DBC0-B8E9-4E88-A264-B0C2CA053BD1.jpeg
    9BE3DBC0-B8E9-4E88-A264-B0C2CA053BD1.jpeg
    81,3 KB · Weergaven: 136

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
414
409
Dat zijn de slangen na het verdeelstuk, de uitgang op de blower is groter en daar kun je dan maar beter rechtstreeks op koppelen.
Hopelijk krijg ik het morgen de HBM200 Profi binnen, dan zal ik eens kijken wat de diameter is... maar dus dan het Y-stuk er gelijk af halen en vervangen voor een grotere (dan 100mm) diameter is het advies? Dan wacht ik even met kopen van de spiraliet buizen...

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
414
409
Probeer de diameter van de buis zo dik mogelijk te houden. In jouw werkplaats is 110mm groot zat.

Zorg dat de buis zo lang mogelijk zo groot mogelijk blijft (verkleinen zo dicht mogelijk op de machine)

Gebruik voor machines flexibele slang (100mm) met een zo glad mogelijke binnenzijde.

Erg mooi opgelost zo! Hoeveel meter is dat tussen de zuiger en de zaagtafel? Hoe groot is deze ruimte?

Dat blauwe "emmertje" heb ik trouwens ook.. afgelopen weken een overkapping neergezet en al het fijnbezaagde hout door de schaafmachine gehaald.. na elke 3 a 4 balken kon ik de emmer weer legen.. vond de zuigkracht ook wat tegenvallen. Buiten maakt het niet zo veel uit maar in de werkplaats is dat niet goed genoeg wat mij betreft

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.823
3.457
HBM heeft 120 of 125 mm aansluiting. Het kruis dat in de aanzuig zit kan je er het beste gelijk uit slijpen. Anders zorgen dat je de aansluiting makkelijk kan losmaken.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.724
1.226
Fryslân
Dat kruis heb ik er ook uitgehaald inderdaad. Na een paar keer de buis voor dat kruis verstopt te hebben, was ik er snel klaar mee. En kom er de eerste keer maar eens achter waar het probleem zit.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.929
1.158
Leeuwarden
Hopelijk krijg ik het morgen de HBM200 Profi binnen, dan zal ik eens kijken wat de diameter is... maar dus dan het Y-stuk er gelijk af halen en vervangen voor een grotere (dan 100mm) diameter is het advies? Dan wacht ik even met kopen van de spiraliet buizen...
Ja klopt, zie ook de berichten hiervoor geplaatst. Ook ik heb dat rooster er na verstoppingen uitgeknipt.

Fons

• Leuk
Waarderingen: Robert_T

Nicov

Nieuw lid
31 jan 2022
6
0
Maasmechelen

Vraagje hierover. Ik zie dat je een zware motor hebt oor de afzuiging. Werkt het systeem met een collectorleiding van 110 mm ook in combi met een cyclone en zo ne larcher of iets dergelijks ipv een stevige motor?
Thanks

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
513
173
Apeldoorn
Neen, dat werkt niet. Als je een kärcher bedoelt. Die bouwstofzuigers verplaatsen te weinig lucht.
Niet persé, ik had een simpele cycloon op mn festool mini; een mdf vat (6 hoekig) met 2 90 graden bochten, zoals ook in het filmpje uit de link hieronder. Het werkt voor het grotere stof prima, vast niet voor het echte fijne stof, maar goed, daarvoor heb je de filter. En uiteraard moet alles wel in verhouding staan.

Zie deze post

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.