Hoi allemaal, na lang wikken en wegen is het toch een Festool 1010 bovenfrees geworden. Ik twijfelde lang over diverse merken en modellen: Makita, DeWalt en Festool. Maar ondanks de hogere prijs voor de Festool ben ik hier toch voor gegaan omdat het apparaat wat meer vermogen heeft dan de wat lichtere alternatieven die ik aanvankelijk op het oog had. Ik heb er mijn eerste luidspreker mee gemaakt, 12 gaten uitgefreesd. I.c.m. de nieuwe Festool stofzuiger werkt het erg prettig: ik was een goedkope, oude, vervallen Kinzo bovenfrees gewend, maar dit is toch duidelijk van andere kwaliteit. Alles werkt soepel en makkelijk. Diepte instelling gaat erg eenvoudig, het apparaat voelt ook bijzonder rustig aan, ik kan terwijl ik de circlegeleider heb gemonteerd met 1 hand het apparaat rondduwen. Ben er dus zeer tevreden over tot nu toe. Ook de stofafzuiging ziet er grondig uit, niet te veel open gebieden.
Het enige waar ik tegenaan liep was dat de originele Festool cirkelgeleider pas bruikbaar is vanaf een diameter van, als ik het mij goed herinner, 15 cm of meer. En de gaten die ik voor de luidsprekers wilde frezen was net iets te klein. Het kon nog net, maar liever had ik hem een paar millimeter kleiner in diameter gefreesd.
Weten jullie of daar nog een oplossing voor is? Vroeger maakte ik zelf van pvc een plaatje die ik onder mijn Kinzo bovenfreesvoet schroefde. Ik boorde in dit plaatje enkele gaten met de diameter van een torx-bout-kop M6, die ik in het center van het te frezen gat plaatste. Dit werkte prima. Ik kan zoiets misschien zelf ook weer maken voor de Festool. Maar misschien zijn hier al bestaande oplossingen voor? Ik heb ze nog niet kunnen vinden voor Festool?
Het enige waar ik tegenaan liep was dat de originele Festool cirkelgeleider pas bruikbaar is vanaf een diameter van, als ik het mij goed herinner, 15 cm of meer. En de gaten die ik voor de luidsprekers wilde frezen was net iets te klein. Het kon nog net, maar liever had ik hem een paar millimeter kleiner in diameter gefreesd.
Weten jullie of daar nog een oplossing voor is? Vroeger maakte ik zelf van pvc een plaatje die ik onder mijn Kinzo bovenfreesvoet schroefde. Ik boorde in dit plaatje enkele gaten met de diameter van een torx-bout-kop M6, die ik in het center van het te frezen gat plaatste. Dit werkte prima. Ik kan zoiets misschien zelf ook weer maken voor de Festool. Maar misschien zijn hier al bestaande oplossingen voor? Ik heb ze nog niet kunnen vinden voor Festool?