Veel belangrijker dan het merk van de machine zijn de gebruikte freesbits, die maken het verschil. Ik heb altijd wat binnenpretjes als ik iemand bezig zie met een Festool bovenfrees met daarin een freesbitje van 0,50€Waar is hier de logica? Andersom zou heel wat beter en vlotter freeswerk opleveren, een goedkopere machine met daarin een deftige frees.
even off topic:
Levert dit dan slechter werk op? nee. Ik gebruik voornamelijk de freesjes van ecotools, puur en alleen omdat het vaak voorkomt dat ergens achter het schilderwerk (ik doe voornamelijk deuren afhangen) een schroef of iets dergelijks verborgen zit die je dus gegarandeerd raakt met je frees. Moet zeggen dat ik hier liever met een frees van 2 euro doorheen ga dan een van 30 euro... Verder gebruik ik deze freesjes van 2 euro altijd in mijn FESTOOL machine. ok, een freesje van 30 euro kan je laten slijpen, maar dat is in mijn geval geen optie omdat dan de maat van de frees veranderd van 16 naar +/-15.5mm en dan passen mijn scharnieren niet meer. Andere optie zou voor mij zijn om een frees met wisselmesjes aan te schaffen, deze zijn echter vaak duur (rond de 100 euro) en ik zie geen verschil in het freeswerk.