Welke bouwstofzuiger?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
Lastig... Festool ziet er wel goed uit, net als Makita, maar Festool is wel een stuk duurder, vooral een groter volume in M klasse.

Ik twijfel nog of ik L - of M klasse wil. Ik verwacht wel regelmatig binnen met stof te gaan werken, dus een goede stofzuiger is wel een must. Ik begrijp dat L net zo goed is zolang je er zelf voor zorgt dat de stroomsnelheid gelijk blijft. Een M versie houdt dit zelf in de gaten. Ik ben het er wel mee eens dat als enkele procenten stof sowieso niet opgezogen worden het verschil ook klein is.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
422
161
Zuid Holland
Bij een L-klasse zuiger hoor je het ook wel als het filter vol zit. Ik heb hier een Festool CT Midi en een starmix 1625. De starmix zuigt wellicht iets harder maar het zijn beide prima stofzuigers. Heb hier een grote verbouwing gedaan met een berg muurfrezen in beton, stuc schuren en dozen boren. Bij mijn starmi kreeg ik nu en dan een statische tik bij genoeg gips. Verder zit er denk ik weinig verschil in.

Wel vind ik de slang van de festool fijner doordat er geen ribbels in zitten. Ook is het opbergen van de slang en het verwisselen van het filter makkelijker bij festool.

Torro

Actieve deelnemer
Bij een L-klasse zuiger hoor je het ook wel als het filter vol zit. Ik heb hier een Festool CT Midi en een starmix 1625. De starmix zuigt wellicht iets harder maar het zijn beide prima stofzuigers. Heb hier een grote verbouwing gedaan met een berg muurfrezen in beton, stuc schuren en dozen boren. Bij mijn starmi kreeg ik nu en dan een statische tik bij genoeg gips. Verder zit er denk ik weinig verschil in.

Wel vind ik de slang van de festool fijner doordat er geen ribbels in zitten. Ook is het opbergen van de slang en het verwisselen van het filter makkelijker bij festool.

Ik heb een festool stofzuiger van ongeveer 30 jaar oud, functioneert nog altijd perfect.
Het is het type Turbo SR 5E 230V Ref.No. 14233.
Het probleem nu is dat ik geen stofzakken kan vinden.
Weet iemand of ze nog te krijgen zijn.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
903
198
1e google zoekresultaat:

Stofzuigerzakken Festool SR 5 E:
Filter:

• Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
534
236
Noardeast-Fryslân
Bij mij draait deze Parkside, eveneens met startautomaat en daarnaast met naloop, tot grote tevredenheid.
Stekkerdoos in de plug van de startautomaat, alle snoerapparaten op de stekkerdoos (kan als man niet multi-tasken dus zet er altijd maar één tegelijk aan 😁) en de zuiger start gelijk met het apparaat.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
Hoi allemaal, na lang wikken en wegen is het toch een Festool M type stofzuiger geworden. Ik ben er tot nu toe erg tevreden over. Misschien wat duurder dan echt noodzakelijk, maar het apparaat werkt heel prettig.

Misschien een wat off-topic vraag: ik heb een Bosch schuurmachine waar ik een verloopstuk voor heb gekocht aangesloten en dat werkt perfect. Ik kan nu zonder zichtbaar stof te maken binnen schuren. Hetzelfde geldt voor mijn DeWalt invalzaag: daar past de Festool stofzuigslang direct op. Ik heb ook een Festool bovenfrees gekocht en dat geeft ook geen zichtbaar stof meer. Perfect dus!

Echter, mijn Bosch afkortzaag geeft nog heel veel zaagsel / stof. De DeWalt invalzaag doet dat ook, maar dat is verwaarloosbaar t.o.v. de Bosch afkortzaag. De stofzuigslang lijkt wel te passen op de Bosch afkortzaag want hij past er wel goed in en er zit dan niet veel speling in. Ik heb ook enkele gaten die in het m.i. wat onhandig uitziende slangaansluiting van de Bosch zitten afgetaped.

Mijn vraag is of dit met de Bosch afkortzaag te maken heeft, of dat het slechte afzuigen algemeen is voor afkortzagen?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.170
971
Enschede, Twente
Echter, mijn Bosch afkortzaag geeft nog heel veel zaagsel / stof. De DeWalt invalzaag doet dat ook, maar dat is verwaarloosbaar t.o.v. de Bosch afkortzaag. De stofzuigslang lijkt wel te passen op de Bosch afkortzaag want hij past er wel goed in en er zit dan niet veel speling in. Ik heb ook enkele gaten die in het m.i. wat onhandig uitziende slangaansluiting van de Bosch zitten afgetaped.

Mijn vraag is of dit met de Bosch afkortzaag te maken heeft, of dat het slechte afzuigen algemeen is voor afkortzagen?
Misschien dat de Bosch qua bouwwijze minder efficiënt is, maar dit geldt in het algemeen voor afzuiging voor afkortingen:
1. Gebruik de grootst mogelijke diameter slang. In de praktijk is dat meestal 50 mm.
2. Hou de lengte van de slang zo kort mogelijk. Dus afzuiger (of cycloon) er dichtbij.
Bij mijn Kapex 120 scheelt dat zichtbaar.
Een andere oplossing die je bij YouTubers veel ziet is om een kast achter en om de afkortzaag te bouwen die het zaagsel (dat meestal naar achteren wegschiet) op te vangen en af te zuigen. Hierbij kun je ook groot volume afzuiging gebruiken, hoewel ik dat weinig gezien heb. Wel de tussenweg met 60 mm buizen.
En weer een andere oplossing is om een speciale aanslag/tafel/zero-clearance fence te maken met afzuiging geïntegreerd. Hooked om wood heeft zoiets gemaakt.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
Dank voor alle nieuwe reacties en tips!

Ik heb even de slangen bekeken in mijn Bosch afkortzaag en het bleek dat 1 flexibele, geribbelde slang, volledig verstopt / dicht zat met zaagsel! Dit heb ik schoongemaakt maar nu zuigen dus beide slangen, die op 1 punt samenkomen bij het aansluitstuk voor de stofzuiger, minder sterk dan toen 1 van de 2 slangen verstopt zat zodat het andere afzuigstuk sterker afzoog.

Nu beide slangen helemaal schoon zijn voel ik wel wat afzuiging bij beide afzuig openingen, maar het is echt zwak t.o.v. de uitgang van de slang van de Festool stofzuiger. Ik vind het nogal tegenvallen. Ik heb wel de indruk dat de Festool slang goed in de aansluiting van de Bosch afkortzaag stofafzuiging past.

Doordat de flexibele slang op de Bosch ribbels heeft die uit kunnen rekken als je de zaag naar voren trekt over de rails, gaat daar zaagsel in zitten en dat gaat kennelijk helemaal dichtzitten. Best slecht wat mij betreft. Het is wel een Bosch professional / blauw, die verder prima bevalt. Maar de stofafzuiging is dus erg slecht: als ik met mijn hand wat zaagsel laat vallen voor de afzuig openingen, dan valt het meeste gewoon naar beneden en wordt niet opgezuigd...

Ik zal eens wat youtube filmpjes gaan bekijken over die zelfbouwkast.

Ik vraag mij nu dus nog af, of het specifiek de Bosch is die zo slecht afzuigt, of dat dit vrij algemeen is voor dit gereedschap. Uit jullie reacties maak ik op dat het dat laatste is.

Ik zal binnenkort ook nog even de afkortzaag met schone slangen testen of het nog verbeterd is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.