Welke bouwstofzuiger?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
Hoi allemaal,

ik heb inmiddels diverse elektrische apparaten van diverse merken, maar nog geen goede stofzuiger die voor dit doel is gemaakt. Ik vraag mij nu af, welke ik het beste kan kopen? Ik heb bijv. een Bosch professional afkortzaag, een bosch professional schuurmachine, en straks een bovenfrees van bijv. Makita of DeWalt. En een cirkelzaag met liniaal van DeWalt.

Maakt het m.b.t. slang-diameter nog uit welk merk ik koop en compatibiliteit? En hebben bepaalde merken / modellen nog de voorkeur? Ik zie bijv. vaak bouwstofzuigers van Festool staan.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
@Guido76: dank voor je snelle reactie! Ik lees nog wel op de website van toolnation:

"This vacuum cleaner and hose are NOT antistatic and therefore unsuitable in combination with a slit saw, angle grinder, planer and router".

Dit lees ik dan weer niet in de handleiding op de Makita website... Enig idee of deze stofzuiger met alle elektrische gereedschappen te combineren is ivm niet anti statische slang? (ik heb geen idee wat dit precies inhoudt)

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
68
40
Staden
Ik gebruik ook al enkele jaren deze makita en over dat niet antistatisch zijn moet je u niet teveel zorgen maken. Heb je zelden last van, de enkele keer dat je dit voelt is als je grote hoeveelheden stof in 1 keer opzuigt en de slang aanraakt maar dan nog is dit amper voelbaar. De slang van die makita is prettig van lengte en de wisselbare slanguiteindes dat er bij zijn zijn ok. Ik heb er wel een rockler slangadapter opgezet voor het makkelijk bevestigen zonder los komen aan verschillende machines.
De diameter van de slang voldoet voor de machines dat jij hebt. Wil je meer volume zuigen zoals bv. voor een freestafel of kleine zaagtafel kan je er later nog een dikkere slang op aansluiten.

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
67
19
Brugge
Ik heb een makita vc3012 en gebruik die al een paar jaar naar alle tevredenheid. Niet te luid, even veel onderdruk en luchtstroom als de festools als ik me goed herinner, regelbaar,...

Komt standaard met een antistatische slang trouwens.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
Dank voor de tips en reacties! Ik neig naar de VC3012M, deze is wel een stuk duurder, maar zuigt fijner stof ook af. Is wel even een investering, maar ik woon in een klushuis en doe hobbiematig ook redelijk veel met hout, dus het is momenteel 1 stofbende en de gewone stofzuiger is aan zijn einde. Zien jullie nog bezwaren in de VC3012M? Lijkt mij wel een mooi apparaat, ook niet te lawaaiig.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.170
971
Enschede, Twente
Ik heb een makita vc3012 en gebruik die al een paar jaar naar alle tevredenheid. Niet te luid, even veel onderdruk en luchtstroom als de festools als ik me goed herinner, regelbaar,...

Komt standaard met een antistatische slang trouwens.
Deze machine lijkt mij een rebranded Nilfisk, misschien de Attix 33 serie. Het kan voordelig zijn om dat origineel mee te nemen in de keuzemogelijkheden.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
@Bert Vanderveen: dank voor de tip.

Wat ik wel merkwaardig vind is dat zowel de L als de M versie dezelfde filters hebben, maar toch verkocht worden als verschillende filter categorieen met verschillende prijzen:

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
118
38
Alkmaar
Had je al een keuze gemaakt welke filter categorie je wil hebben? Dat bepaalt wel sterk jouw keuzes.

Had je ook nagedacht over eventuele andere machines die je in de nabije toekomst wilt aanschaffen? Een jaar geleden was ik nog overtuigd dat ik geen afzuig met 100mm nodig had en dus een prachtige festool stofzuiger gekocht. Inmiddels heb ik dus ook een 100mm afzuiging in mijn garage staan omdat de festool niet geschikt was voor de lintzaag en van diktebank. Die ik dacht nooit nodig te hebben.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.170
971
Enschede, Twente
@Bert Vanderveen: dank voor de tip.

Wat ik wel merkwaardig vind is dat zowel de L als de M versie dezelfde filters hebben, maar toch verkocht worden als verschillende filter categorieen met verschillende prijzen:

Het verschil tussen L en M zit ’m in een iets verschillende prestatie qua stof-vang. Zie dit artikel:

Ik heb ook wel eens gelezen dat voor M een eis geldt dat die een signaal moeten geven dat het filter niet meer goed presteert, of deze automatisch leegschudt.

• Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Als de filters het zelfde zijn, dan ook de prestaties. Het verschil zit hem inderdaad in het alarm.

jorisvh

Post veel
Er is wel degelijk een verschil in de vereiste prestaties om een toestel L of M te mogen noemen (99% vs 99,9%).
Maar meerdere fabrikanten gebruiken hetzelfde toestel met dezelfde filters voor hun L en M versies.
Het verschil is meestal dat er op de M een alarm zit dat aangeeft wanneer de stromingssnelheid te laag wordt (bv door een verstopt filter of een volle zak) waardoor M prestaties niet meer gegarandeerd zijn.
Zolang je de discipline hebt te zorgen dat filter en zak oké zijn maakt het dus geen moer uit.
Dat is zeker zo voor de makita VC4210L/M bouwstofzuiger waar ik het ooit heb uitgezocht door de bouwtekeningen te vergelijken (en vervolgens de L gekozen).

Ik heb ook wel eens de redenering gemaakt dat, als 5% van het stof dat je maakt niet door de stofzuiger afgezogen wordt, het verschil erg klein wordt
5%x0%+95%x99%=94,05% gefilterd —> 5,95% niet gefilterd
5%x0%+95%x99,9%=94,91% gefilterd —> 5,09% niet gefilterd

mijn conclusie was: koop een L, zet een stofmasker op en (daar zondig ik zelf nog tegen) gebruik een ruimtefilter bvb van @kiesvoorhout

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
Had je al een keuze gemaakt welke filter categorie je wil hebben? Dat bepaalt wel sterk jouw keuzes.

Had je ook nagedacht over eventuele andere machines die je in de nabije toekomst wilt aanschaffen? Een jaar geleden was ik nog overtuigd dat ik geen afzuig met 100mm nodig had en dus een prachtige festool stofzuiger gekocht. Inmiddels heb ik dus ook een 100mm afzuiging in mijn garage staan omdat de festool niet geschikt was voor de lintzaag en van diktebank. Die ik dacht nooit nodig te hebben.
Dank voor je reactie! Ik weet dat nu nog niet, maar een lintzaag op termijn lijkt mij niet gek. Ik neem het in mijn overweging mee. Zo'n professionele afzuiging lijkt me op korte termijn niet aan de orde, maar wie weet over 1 of 2 jaar. De vraag is dan of ik tot die tijd een bouwstofzuiger neem. Denk het wel - maar dan niet de allerduurste - dus de L versie en dan goed opletten tijdig de filters te reinigen en vervangen.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
Iedereen bedankt voor de nieuwe reacties. Dan klinkt de L versie opeens toch beter dan de M versie omdat dat alarm wel mooi is- maar m.i. geen harde vereiste. Ik denk dat ik dan toch voor de iets betaalbaardere L versie ga.

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
256
15
Ik heb een M-stofzuiger (de L mocht niet van mijn vrouw ivm gezondheid).
Als ik het goed heb, dan is inderdaad het alarm het enige verschil.
Maar - ik had het nooit gedacht - het alarm is wel fijn. Ik weet nu wanneer er niet/weinig afgezogen wordt. Bijvoorbeeld bij schuren (dat alle "gaten afgedekt zijn), maar ook als de slang zelf verstopt raakt.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.298
3.436
Gaanderen
Ik vraag me af of je een afkortzaag goed afgezogen krijgt met een gewone bedrijfsstofzuiger.
Kijk hiervoor eens bij de you tube filmpjes van Hooked on wood. Er staan er nog veel meer op youtube waar ze een soort kast bouwen achter de afkortzaag om de boel af te zuigen. Wel met een stationaire afzuiging.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.170
971
Enschede, Twente
Ik vraag me af of je een afkortzaag goed afgezogen krijgt met een gewone bedrijfsstofzuiger.
Kijk hiervoor eens bij de you tube filmpjes van Hooked on wood. Er staan er nog veel meer op youtube waar ze een soort kast bouwen achter de afkortzaag om de boel af te zuigen. Wel met een stationaire afzuiging.
Op zich wil het wel, maar het beste resultaat heb je met een zo kort mogelijke dikke afzuigslang. Dat is tenminste mijn ervaring — met D 50 van Festool, wat volgens mij 50 mm aansluiting is; de buitenmaat doorsnede is iets meer dan 60 mm. Als 'meterwaar' gekocht en zelf op maat gesneden: van Kapex 120 naar cycloon en van cycloon naar de stofzuiger (Mirka 1230 L).
Om voor die laatste deeltjes stof en spaanders (en dat zijn er echt niet veel) veel werk te steken in een sjieke oplossing zoals die van Dennis (Hooked on Wood) gaat me te ver. Maar ieder zijn ding, hoor!

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
458
125
Zuidoost Brabant
De Starmix stofzuigers staan ook altijd hoog aangeschreven, ben zelf zeer tevreden over mijn Starmix AS AR-1232 EH+ (wordt niet meer gemaakt). Zorg dat er een inschakelautomaat op zit dan kun je je apparatuur op de stofzuiger aansluiten, de stofzuiger gaat dan aan op het moment dat je je apparatuur gebruikt.

Welke Starmix nu de beste prijs/kwaliteit biedt weet ik niet...

• Leuk
Waarderingen: JuulvH

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Ik heb zelf een starmix 1425, fantastisch ding. Vooral de klopfunctie is voor mij essentieel: ook een klushuis en met frezen in steen is dat echt een uitkomst. Zeer tevreden over

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.298
3.436
Gaanderen
Goede of slechte stofzuigers. Er zijn niet zo heel veel fabrieken die stofzuigers maken.
Wap/Alto/nilfisk is naast starmix een hele bekende. Festool liet ze vroeger bij Wap maken. Nu heeft festool dit in eigen beheer. Er zijn er nog wel een paar merken. Veel stofzuigers verschillen niet zo heel veel van elkaar. Ze zien er wel anders uit en er zitten andere toeters en bellen op en filters.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.