Welk lichtgewicht hout voor buiten lamellen

Houten lamellen

Nieuw lid
21 mrt 2025
7
0
Alkmaar
Beste Woodworkers,
Ik ben hier nieuw, kom jullie interessante onderwerpen vaak tegen en heb daar veel aan gehad. Nu heb ik een zoektocht naar een lichtgewicht houtsoort om (buiten) als lamellen vóór onze gevel te dienen. Deze lamellen zitten tussen het sporendak zoals op de impressie is te zien. Ik zoek een lichtgewicht (eventueel thermisch behandelde) houtsoort die hiervoor goed kan dienen.
Ik zit nu op Ayous thermisch behandelde boeidelen, van 29x315 breed. De onderste lamellen zijn wel 5900mm lang en naar gelang je dus naar boven gaat worden ze kleiner.

Wat niet op de impressie te zien is, is dat er bij de onderste lamellen ook een balkonnetje komt waarop een staander komt van balkon tot nok. Dit om lamellen ook in het midden te dragen. Toch heb ik hier alsnog te maken met best wat overspanning (grofweg 2900mm) en ben ik benieuwd of thermisch behandelde Ayous niet alsnog te veel gaat doorbuigen. Het zal ook vol in de zon liggen dus tips zijn zeer welkom.

Is naar jullie inschatting dit een goed product hiervoor? Of zouden jullie zelf een andere houtsoort prevaleren? Het mag overigens wel een zware houtsoort zijn hoor, maar ik wil vooral brede lamellen om inkijk bij buren te voorkomen en in zware houtsoortmaten is dat onbetaalbaar. Lichtgewicht is dus geen eis (wel een stuk makkelijker), weinig doorbuiging is eigenlijk het belangrijkst.

Alvast bedankt

mvg Per

Bijlagen

• Artist impression aangepast 24092024 (4).jpg
    Artist impression aangepast 24092024 (4).jpg
    139,1 KB · Weergaven: 44

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.912
914
Enschede
ingoogni.nl
Als je naar doorbuiging kijkt vergeet dan niet dat de lamellen onder een hoek gemonteerd zijn. Dat buigt minder door dan als de lamel horizontaal is en verder dan als de lamel verticaal is.

Je hebt het al over een staander die in het midden komt, je kunt daarnaast of in plaats er van ook denken aan aan aantal strategisch geplaatste dunne RVS kabels waar de lamellen ook aan hangen. Denk aan de jaren 70 "houtje touwtje" hangende boekenkasten of gewoon aan luxaflex, maar dan vast gemonteerd.

Ik denk dat Ayous een prima keuze is.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Houten lamellen

Houten lamellen

Nieuw lid
21 mrt 2025
7
0
Alkmaar
Als je naar doorbuiging kijkt vergeet dan niet dat de lamellen onder een hoek gemonteerd zijn. Dat buigt minder door dan als de lamel horizontaal is en verder dan als de lamel verticaal is.

Je hebt het al over een staander die in het midden komt, je kunt daarnaast of in plaats er van ook denken aan aan aantal strategisch geplaatste dunne RVS kabels waar de lamellen ook aan hangen. Denk aan de jaren 70 "houtje touwtje" hangende boekenkasten of gewoon aan luxaflex, maar dan vast gemonteerd.

Ik denk dat Ayous een prima keuze is.
Een kabel, daar had ik zeer zeker nog niet aan gedacht, bedankt!

Houten lamellen

Nieuw lid
21 mrt 2025
7
0
Alkmaar
Het ligt er volgens mij ook wel aan of je het wilt laten vergrijzen of de originele kleur wilt behouden.
En wanneer je het vooral te doen is om de inkijk bij de buren kun je ook denken aan buitenjalouzieen direct voor je kozijnen in de kleur van je kozijnen
Ik weet nog niet of ik het natuurlijk wil laten vergrijzen, of dat ik een voorvergrijzer gebruik. Maar gegrond wil ik niet.
Het balkonnetje wordt gebruikt voor ophangen was e.d.. Gaat er ook om dat vanaf dat punt op balkonnetje geen inkijk bij buren ontstaat, daarbij is het een groot huis dus een brede(re) plank past dan beter.

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
114
75
Hoofddorp
Gaaf ontwerp, leuk als je de vrijheid hebt zelf wat te kiezen.

Welke houtsoort je ook kiest, het moet er wel eentje zijn die superstabiel is, want het hout gaat ook werken,
dus over alle en over die lengtes en met die breedte ga je dat zeker ook merken.

Ik zie dat Ayous inderdaad erg stabiel zou moeten zijn, maar daarentegen zeer zacht is en niet sterk is. Ik vraag me dan wel af of het sterk genoeg is om bijv. een flinke storm te overleven (ik denk even aan mijn schuttinkje dat hier tijdens een storm toch best flink staat te schudden).

Met vriendelijke groet,

Wouter

• Leuk

Houten lamellen

Nieuw lid
21 mrt 2025
7
0
Alkmaar
Gaaf ontwerp, leuk als je de vrijheid hebt zelf wat te kiezen.

Welke houtsoort je ook kiest, het moet er wel eentje zijn die superstabiel is, want het hout gaat ook werken,
dus over alle en over die lengtes en met die breedte ga je dat zeker ook merken.

Ik zie dat Ayous inderdaad erg stabiel zou moeten zijn, maar daarentegen zeer zacht is en niet sterk is. Ik vraag me dan wel af of het sterk genoeg is om bijv. een flinke storm te overleven (ik denk even aan mijn schuttinkje dat hier tijdens een storm toch best flink staat te schudden).

Met vriendelijke groet,

Wouter
Bedankt, en inderdaad mooi zelf wat vrijheid te hebben.

De oplegging zal niet heel veel worden (120mm voor 315mm plank), maar met eerdere tip over rvs draad zie ik wel genoeg mogelijkheden een mate van flexibiliteit te combineren met voldoende draagkracht. Daar het lamellen zijn denk ik dat storm er wel wat minder vat op heeft dan op een schutting (staat wel grotere hoogte tegenover).

Ik heb echter de hoop, omdat het loofhout is, en omdat het best degelijk in doorbuiging zou moeten (D50 ben ik vandaag achter gekomen) dat het toch de moeite waard is om te proberen.
Het zal lang niet zo sterk zijn als het Ipé wat ik als staanders heb in de tuin, maar dat is weer flink duurder en zwaarder terwijl de buigsterkte niet veel beter is.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
588
323
‘s-Hertogenbosch
Het zijn idd flinke afmetingen, ik denk niet dat er GEEN spanning in het hout komt, alleen al omdat het éénzijdig nat en droog wordt en dat de buitenkant in de zon zit…
Ook al heb je één tussen steunpunt.
Hoe worden de lamellen onder de windveer vastgezet?
Waarom kies je niet voor een metalen frame, waar de lamellen opgeschroefd kunnen worden.
Zelf zou ik kiezen voor minimaal twee tussen staanders ( liefst drie) zeker bij een plankbreedte van 315.
Ik denk zelfs dat acoya nog gaat werken…
Ayous ken ik alleen maar uit de gevelbekleding die hoh 50 centimeter bevestigd wordt. En dan ook nog worden ze staand bevestigd zodat het water er af kan lopen. Na een aantal jaren zijn de delen aan de schaduwkant groen van de alg en aan de zonkant vergrijst en krom getrokken….
Voor mij liever een red ceder boeideel wat onbehandeld besteld wordt ( grondverf zit er nl niet op in het bos)….. welke je eventueel blank zou kunnen behandelen… vroeger bestond er zoiets als SANSIN of iets dergelijks zodat het oppervlak waterafstotend behandeld is.
Dit moest je volgens mij wel elke vijf jaar nabehandelen…

Zo kijk ik er tegenaan
Groetjes John

• Leuk

Houten lamellen

Nieuw lid
21 mrt 2025
7
0
Alkmaar
Het zijn idd flinke afmetingen, ik denk niet dat er GEEN spanning in het hout komt, alleen al omdat het éénzijdig nat en droog wordt en dat de buitenkant in de zon zit…
Ook al heb je één tussen steunpunt.
Hoe worden de lamellen onder de windveer vastgezet?
Waarom kies je niet voor een metalen frame, waar de lamellen opgeschroefd kunnen worden.
Zelf zou ik kiezen voor minimaal twee tussen staanders ( liefst drie) zeker bij een plankbreedte van 315.
Ik denk zelfs dat acoya nog gaat werken…
Ayous ken ik alleen maar uit de gevelbekleding die hoh 50 centimeter bevestigd wordt. En dan ook nog worden ze staand bevestigd zodat het water er af kan lopen. Na een aantal jaren zijn de delen aan de schaduwkant groen van de alg en aan de zonkant vergrijst en krom getrokken….
Voor mij liever een red ceder boeideel wat onbehandeld besteld wordt ( grondverf zit er nl niet op in het bos)….. welke je eventueel blank zou kunnen behandelen… vroeger bestond er zoiets als SANSIN of iets dergelijks zodat het oppervlak waterafstotend behandeld is.
Dit moest je volgens mij wel elke vijf jaar nabehandelen…

Zo kijk ik er tegenaan
Groetjes John
De bevestiging onder de windveer wordt een rvs hoekprofiel met een oplegging van 100 (nette 85mm).

Van de dikkere planken/boeidelen (28mm en dikker) kom ik alleen gegronde red cedar boeidelen tegen. Iemand nog een adres waar je de dikkere red cedar boeidelen onbehandeld kan halen?

Daarnaast keek ik ook naar thermisch ayous vanwege de concurrende prijs: 29x315 is ongeveer aan dezelfde als een 18x235 van red cedar. Je hebt dus een flink dikkere maat.

Sansin behandeling ga ik bekijken, bedankt.

Houten lamellen

Nieuw lid
21 mrt 2025
7
0
Alkmaar
Las nu bij verdere bestudering dat thermisch ayous wat van zijn constructieve kwaliteiten verliest door behandeling. Daarom toch verder gezocht naar Red Cedar

Heb een 27x285 onbehandelde variant gevonden. Prijsverschil ongeveer 60,- tegenover 38,- per strekkende meter (Ayous is dan wel 29x315).
Omdat het om een acceptabele hoeveelheid gaat wordt het waarschijnlijk Red Cedar.

Bedankt voor meedenken

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.