Die dingen maak je inderdaad zelf veel goedkoper. Al wat je nodig hebt zijn een paar draadeinden een paar moeren en een stel kelven (= halve maanvormige cirkelsegmentjes) Zijn makkelijkst te maken van een stuk dikwandige buis. Ringen zagen van een 25mm breed en dan deze ringen doorslijpen op de centenlijn. Daarna mooi in het midden van het segment een boring van 10mm voor het draadeind.
Neem deze trekkers zo lang mogelijk, boor de gaten voor de kelven (min. 40mm) op zo een 50 à 60cm van de uiteinden en voorzie bij de gegeven bladbreedte zeker vier stuks verdeeld over de breedte. Maar zorg er wel voor dat elke trekker mooi in het midden van een plank komt te zitten.
Een andere meer zichtbare oplossing is om het blad voorspanning te geven niet kabels (6mm) en bijhorende kabelspanners. De beide kabels worden diagonaal onder het blad aangebracht en waar deze elkaar kruisen komt een uithouder te staan.
Blad, kabels en uithouder vormen dan een driehoek. Door de kabels aan te spannen word het blad naar boven gedwongen (= voorspanning) Hoe langer de uithouder (= het korte been van de driehoek) hoe minder kracht er op de kabels moet gezet worden.
Maar zelfs bij een uithouderlengte (= nieuw woord?) van 150mm à 200mm werkt het al puik
Bij deze bladbreedte zou ik de uithouder aan de kant van blad laten steunen op een T profiel van 40 x 40 x 5 wat in de breedte onder de tafel word geschroefd.
Dit laatste met de opstaande rib naar onder gericht, het T profiel verdeeld dan de druk over de volledige breedte van het blad. De uithouder is gewoon een stalen of rvs buis van een 25 of 30mm diameter, waar aan de ene zijde een gleuf word gezaagd die over de opstaande rib van het T profiel past, de ander zijde krijgt twee gleuven ingezaagd waar de kabels in passen. De hoek tussen deze gleuven moet corresponderen met de hoek tussen de kabels.
Veelal wordt dit spansysteem onderdeel van het ontwerp, de uitvoering moet dus verzorgt overkomen. Alles rvs bijvoorbeeld, met verzorgde kabelogen (Nicopress) met kousen voor de sterkte, een netjes afgewerkte uithouder en een stel verfijnde kabelspanners. Hier zou ik zelf opteren om de uithouder onderaan te voorzien van 4 kruislings gelaste (tig) plaatjes met een gat erin waar de kabels aan komen te zitten. De buis word dan vervangen door een massieve staaf.
Dit is dus een duurdere maar elegantere en sterkere oplossing vind ik.