Wegfrezen rubberwood

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
324
4
Oost-Vlaanderen, België
Hallo,

Omdat de tafels iets te hoog zijn, moet ik uit de tafelbladen (rubberwood, afgeschuinde kanten) 10-15mm wegfrezen zodat de stalen poten erin verzonken zijn. De lange zijde is 12cm, de korte 5,2cm zie foto.

Het zijn 25 tafels, dus 100x frezen.

Ik heb een Makita bovenfrees van 1800W 220V en een Makita DRT50Z 18V kantenfrees.

Om dat efficient te doen, maak ik best een mal en gebruik een kopieerring en de zware bovenfrees veronderstel ik?

Welk type frees(bitje) raden jullie aan?

Nog tips? Eerst het meeste volume wegboren met een forstnerboor?

Bedankt!



1723717567744.jpeg
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
291
158
Leiden
Dat is een rottig hoekje om iets op vast te maken. Maar inderdaad, malletje, kopieerring (ik denk dat het beter werkt dan zo'n lagertje bij deze aantallen). Is makkelijker wisselen van freesbitje als deze vervangen/ schoongemaakt moet worden.
Dat wordt even een bende maken.
De poten zijn ook al klaar neem ik aan? Die inkorten behoort niet tot de mogelijkheden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.695
2.143
Klein-Brabant, Vlaanderen
zorg dat de onderplaat van de bovenfrees overal voldoende ondersteund is
ik zou NIET met een forstnerboor starten
het risico bestaat dat je die te groot neemt
start in het midden met een vingerfrees met bovenwieltje én met snijdende onderzijde (ik denk dat je bij cmt daar de oranje ipv de zwarte reeks moet nemen)
ga nadien tot aan de zijkanten van de mal
frees in stappen dieper stellen
ik hoop dat je er een stofzuiger op zet
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.137
901
Omgeving Leiden
Poten laten afzagen is denk ik makkelijker en beter.
Je blad wordt zo een stuk dunner met , zoals gezegd, een zwakkere bevestiging. Bovendien wordt het lelijk denk ik, zo'n hap uit de tafel
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.521
716
Enschede
ingoogni.nl
Een forse mal die ruim oversteekt en een kopieerring in de freesmachine. Die mal kan rustig over de rand heen steken zolang de frees maar binnen de lijntjes blijft.

Ik zou nog eens naar het afzagen van de poten kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.137
901
Omgeving Leiden
Oh, nog een vraag: weet je zeker dat de opdrachtgever ze te hoog vindt, of vindt die extra hoogte juist wel fijn? Even vragen kan je een hoop werk schelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.072
438
hilversum
Hoe dik is je tafelblad? Dit vanwege de ruimte benodigd voor bevestiging/bouten/schroeven.
En zou iets meer uit de rand gaan voor de poot weinig marge voor een eventueel foutje van een millimeter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor en Bram

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
291
158
Leiden
Zie het probleem niet zo om die in te korten, gezien de beperkte dikte van de staanders heb je dat zo weg met een lamellenschijf en weer vast lassen. Netjes zwart krijgen zou ik het grootste probleem vinden. Maar goed, beide opties zijn niet ideaal.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.242
593
En zou iets meer uit de rand gaan voor de poot weinig marge voor een eventueel foutje van een millimeter.
Geheel mee eens. Als je het verdiepte deel direct tegen de schuine rand plaatst, wordt de rand erg kwetsbaar. Ik zou bij 10-15 mm verdieping langs de buitenzijde een "bufferzone" van minimaal 8-10 mm hanteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sparrows en Houtsoort

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
957
Ulvenhout
Je moet dan wel 100 keer 5 hoeken handmatig gaan bijsteken want deze worden rond met de frees terwijl de plaat op de poten hoekig is. Of je moet de mal ruimer maken, maar dan uitkijken dat je ze uiteindelijk op dezelfde plaatst monteert....

Makkelijker zou zijn om 25 keer een mdf plaat van 1cm dik onder de stoelen te zetten. Maar ja dat is ook niet echt mooi....
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969 en ZotVanHout

jorisvh

Post veel
maak ik best een mal
ja, met aanslag voor positionering tov de tafelhoek en dan vastklemmen of dubbelzijdige kleefband. ik zou, als dat het zitcomfort niet in het gedrang brengt tenminste, de poten minstens 1cm naar binnen zetten ipv tegen het einde van de 45gr zijkant.
gebruik een kopieerring
ja, of frees met bovenlager
en de zware bovenfrees ?
ja, al was het maar omdat die een grotere bodemplaat heeft en dus stabieler werkt. ideaal wordt de machine altijd aan beide kanten van de mal ondersteund.
Welk type frees(bitje) raden jullie aan?
vingerfrees met bovenlager. diameter is een afweging tussen snel wegnemen en weinig moeten wegsteken om de ronde hoeken recht te maken.

hoe dik is het blad? 30mm? dan blijft maar 15-20mm over. dat worden (te) kleine schroefjes. ik zou de poten ook lijmen, met tec7 oid. als tafels verschoven worden komen er grote krachten op de aanhechting.
en hopelijk zijn dit 2-4 persoons tafels want de constructie lijkt me niet geschikt voor een tafel van 2m lang.

 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
235
63
Ik zou het ook met de klant bespreken, het wordt er niet mooier en sterker van. Kan me nog voorstellen dat je alleen de dikte van de voetplaat infreest. Daarna zit je al op ca 4mm en dit is wel mooier dan koud erop schroeven.
Er bestaat iets als een gemiddelde stoel en tafel hoogte, maar ieder lichaam is anders en het zijn 25 tafels dus is het in die zin geen persoonlijk maatwerk.
Verder zijn er ook nog mogelijkheden om de stoelpoten inderdaad iets te verhogen denk aan vilt, kurk, dun plakje hout, trespa etc.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
198
Hoe dik is je tafelblad? Dit vanwege de ruimte benodigd voor bevestiging/bouten/schroeven.
Inderdaad, deze vraag is inmiddels een aantal keren gesteld zonder antwoord.
15 mm weghalen laat ook 15 mm minder over om te bevestigen.



Oh, nog een vraag: weet je zeker dat de opdrachtgever ze te hoog vindt
En ook deze, lijkt mij een standaard poot en een standaard blad, dan kom je toch op een totale hoogte die normaal is voor een tafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.