Wederom een vraag over een vlak/vandikte bank :)

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
71
43
Amsterdam
Ik ben een beginnend hobby houtbewerker en heb nog nooit een vandikte bank gehad (ooit wel mee gewerkt op het hout- en meubel college).
Ik dacht, leuk prijsje, ik koop een HBM (6 of 8), nieuw. Maar ik merk hier op het forum dat er toch wat mensen niet heel blij worden van dit merk. En nu zie ik op Marktplaats en 2e hands Metabo DH330 staan waar (tot nu toe) 280 op geboden wordt. Dat lijkt me toch een veel betere keuze. Maar hoe test je de staat van zo'n machine?
Gewoon een plank eiken meenemen en er doorheen maken en kijken of het er goed uitziet?

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
993
325
Twello
Het apparaat altijd door de eigenaar werkend laten tonen. Nooit zelf bedienen of er wat in schuiven.
verder..
Lastig, resultaat wordt al snel beïnvloed door de scherpte van de messen en wat er mee geschaafd is.
Als de messen bot zijn heeft ie moeite met afname/doorvoer.
Als er veel naaldhout mee geschaafd is dan zijn de rollen mogelijk vies (wel te reinigen) en dus moeite met doorvoer.
Snipe zegt niet veel, is meer afstelling.
Geluid is lastig want maakt veel herrie.
Bij brede plank kijken of de afname aan beide kanten gelijk is.

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
71
43
Amsterdam
Eigenlijk betekent dat bij versleten messen je deze los kunt kopen of slijpen en de andere zaken een kwestie van afstellen/schoonmaken zijn, toch?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.