Watergedragen impregneerolie van meubels verwijderen.

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
55
11
Grave - Noord Brabant
Ik heb een teakhouten tafel die ik graag opnieuw wil behandelen. De tafel is nu behandeld met het volgende product:
Oranje Natural Woodsealer (kies hier uw inhoud)
Het is kennelijk een watergedragen impregneerolie. Moet ik dat met een verfstripper verwijderen of is er ook wat milders beschikbaar wat goed werkt?

oranje-royal-furniture-care-natural-wood-sealer.jpg

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
262
103
Almen aan zee
Het lijkt me dat de imprgneerolie in ieder geval deels in het hout is getrokken
dus verwijderen wordt moeilijk.

Maar waarom verwijderen?

Op geolied hout dat schraal wordt, doet een vers laagje olie vaak wonderen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.732
3.391
Als je gaat strippen, moet je er rekening mee houden dat plantage teak meubelen over het algemeen met kleur beits behandeld zijn.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.189
1.131
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die 'olie' is een watergedragen emulsie van een PU 'latex'. Die wordt (waarschijnlijk niet heel diep... ) in het hout opgenomen waar het water vervolgens verdampt en de achterblijvende PU latex halfpolymeer 'uithardt' tot een PU hars. Dat valt dus met goed fatsoen niet te strippen. WIl je het echt kwijt moet je de dikte van het hout waar de hars in zit verwijderen. Maar wat bedoel je precies met opnieuw behandelen? Je zou er gewoon een 'normaal' afwerkproduct overheen kunnen zetten...

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
55
11
Grave - Noord Brabant
Ik wil de tafel inderdaad met wat anders behandelen. Ik weet nog niet wat precies, maar misschien OSMO hardwax olie.
De huidige afwerking lijkt er echt als een laagje op te liggen en op sommige plekken is deze ook al weggesleten. Ik wil dus eerst de oude laag verwijderen omdat ik anders vlekken verwacht.

De huidige laag lijkt redelijk gevoelig voor water. Als je er water wat langer op laat staan wordt de huidige afwerklaag redelijk zacht. Misschien dat water dus zou kunnen werken als stripper, maar ik ben op die manier bang voor blijvende vlekken.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.189
1.131
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kennelijk zoveel aangebracht dat het product maar gedeeltelijk is ingetrokken. Dat zou ik dan wel eerst verwijderen dmv schuren of schrapen, en dan maar hopen dat wat er onder vandaan komt een beetje 'egaal' is... Of het uitgeharde product met, zeg maar, oplosmiddel te verwijderen is vraag ik me af. PU harsen zijn soms 'oplosbaar' in aceton en aanverwante producten. Wellicht zou je dat op een verborgen plekje kunnen uitproberen...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.