Nou, mijn komende winterwerk, als ik tenminste zo lang kan wachten, word het bouwen van een "lijnbaan" Een toestel om 3strengs touw te vervaardigen
In mijn hoofd is het toestel al tot wasdom gekomen, nu word het tijd voor het tekenwerk. Alle tandwielen ga ik in zelf gelamineerd hout vervaardigen(3 lagen). De middenlaag word radiaal geschikt ten opzichte van het center, als buitenlagen ga ik vermoedelijk Beuken of Berken triplex gebruiken, tenzij ik opteer voor 2 buitenlagen in zelf samengesteld triplex uit Afzelia. Dit gaat afhangen van de afmeting van het grootste tandwiel. Hier gaat Autocad wel raad brengen.
Beide constructie's worden in zwaar Grenen gebouwd, voor de binnenlaag van de tandwielen voorzie ik sowieso Afzelia. Enkel de assen en de haken worden in geblauwd staal vervaardigd.
De constructie's worden ook opgesloten met houten wiggen, analoog aan de trapdraaibank. Het ding gaat ook menigmaal op reis moeten, daarom de nood aan snelle op- en afbouwtijden.
Qua uitstraling moet het een broertje worden van de trapdraaibank, de afwerking word dus semi laat middeleeuws
Voor diegenen die het nu "in Keulen horen donderen" wat plaatjes van een dergelijk toestel uit onze collectie. Het is niet de uitvoering met het grote wiel. Dat is wel heel imposant, maar ergonomisch is het een nachtmerrie.
Het kleinere toestel daarachter is heel wat gebruiksvriendelijker. Mijn ontwerp is van dit voorbeeld afgeleid, maar het word zeker geen klakkeloze (Chinese) copie.
Mvg,
André
Het hoofdbestanddeel, zorgt voor het torsen van de strengen.
En het staartstuk, je touw moet ergens aan vasthangen
Bij het samendraaien van de strengen verkort de lengte, dit deel is dus verschuifbaar.
Dit deel word geballast met gewichten, deze gewichten bepalen hoe vast het touw geslagen word.
In mijn hoofd is het toestel al tot wasdom gekomen, nu word het tijd voor het tekenwerk. Alle tandwielen ga ik in zelf gelamineerd hout vervaardigen(3 lagen). De middenlaag word radiaal geschikt ten opzichte van het center, als buitenlagen ga ik vermoedelijk Beuken of Berken triplex gebruiken, tenzij ik opteer voor 2 buitenlagen in zelf samengesteld triplex uit Afzelia. Dit gaat afhangen van de afmeting van het grootste tandwiel. Hier gaat Autocad wel raad brengen.
Beide constructie's worden in zwaar Grenen gebouwd, voor de binnenlaag van de tandwielen voorzie ik sowieso Afzelia. Enkel de assen en de haken worden in geblauwd staal vervaardigd.
De constructie's worden ook opgesloten met houten wiggen, analoog aan de trapdraaibank. Het ding gaat ook menigmaal op reis moeten, daarom de nood aan snelle op- en afbouwtijden.
Qua uitstraling moet het een broertje worden van de trapdraaibank, de afwerking word dus semi laat middeleeuws
Voor diegenen die het nu "in Keulen horen donderen" wat plaatjes van een dergelijk toestel uit onze collectie. Het is niet de uitvoering met het grote wiel. Dat is wel heel imposant, maar ergonomisch is het een nachtmerrie.
Het kleinere toestel daarachter is heel wat gebruiksvriendelijker. Mijn ontwerp is van dit voorbeeld afgeleid, maar het word zeker geen klakkeloze (Chinese) copie.
Mvg,
André
Het hoofdbestanddeel, zorgt voor het torsen van de strengen.
En het staartstuk, je touw moet ergens aan vasthangen
Bij het samendraaien van de strengen verkort de lengte, dit deel is dus verschuifbaar.
Dit deel word geballast met gewichten, deze gewichten bepalen hoe vast het touw geslagen word.