Wat voor houtsoort is dit?

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Pas geleden heb ik wat hout gekocht waaronder 5 van deze planken:
Het is het zwaarste hout wat ik ooit in mn handen heb gehad, zo rond de 1200-1300kg per kuub! Voor mijn gevoel ligt de hardheid rond dat van letterhout maar ik kan me erin vergissen. Op de foto staat een plank met redelijke donkere kleur, in lijnolie wordt dit bijna zwart. Drie andere planken zijn een stuk lichter en er leek een bijna groene kleur zaagsel vanaf te komen toen ik er een randje vanaf had gefreesd. Door de flitser lijkt het hout wat lichter dan in het echt. De werkelijke kleur komt het beste overeen op de laatste foto.
Ik heb zelf gekeken naar zware houtsoorten en vond een engelstalige lijst op wood-database: http://www.wood-database.com/wood-articles/top-ten-heaviest-woods/
Het heeft wat weg van camelthorn maar dit is maar een gok. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag alle ideeen zijn welkom!SAM_2892.jpgSAM_2893.jpgSAM_2895.jpg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reactie, wenge had ik eigenlijk al uitgesloten, ik heb het vergeleken en het is eigen te zwaar voor wenge en de structuur is anders het heeft niet de 'scheurtjes' die in wenge wel voorkomen.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Zaagsel van de frees werd groenig en van mn tafelzaafje werd dit gewoon bruinachtig, het zaagsel rook redelijk zoet en inderdaad best wel lekker. Het vreemde is dat er ook aanzienlijk lichtergekleurde planken bij zaten die er dan weer niet op lignum-vitae leken.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Vergelijk eens met afrormosia? Foto's bedriegen soms qua kleur maar ik denk eerder in die richting als ik de structuur bekijk.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reacties, afrormosia lijkt me een te lichte houtsoort met rond de 700-800kg per kuub maar het was een soort waar ik zelf eerder ook aan zat te denken
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Braziliaans pokhout. Geen echt pokhout, maar ongeveer net zo zwaar, en qua uiterlijk wel wat op wenge lijkend.

Bruinhart lijkt het wel op, maar volgens mij is dat minder zwaar.
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor alle reacties! De twijfel welke soort het is wordt steeds groter bij mij, bruinhart kan ook een optie zijn.....
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Een scherpe foto van een zuiver kopsvlak kan uitsluitsel brengen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.