Wat vinden jullie van mijn eerste zwaluwstaart?

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
385
207
‘s-Hertogenbosch
Wat is te lang???? Kalmte kan je redden zeggen ze hier, het resultaat is het enige wat telt. Als dit je honderdste verbinding is kun je daar iets over zeggen. Snelheid komt met de ervaring.
Als dit je eerste verbinding is ziet hij er goed uit. Ga zo door 👍🏼

• Leuk
Waarderingen: shiftie

shiftie

Nieuw lid
22 okt 2024
6
22
Rotterdam
Wat is te lang???? Kalmte kan je redden zeggen ze hier, het resultaat is het enige wat telt. Als dit je honderdste verbinding is kun je daar iets over zeggen. Snelheid komt met de ervaring.
Als dit je eerste verbinding is ziet hij er goed uit. Ga zo door 👍🏼
Heb je gelijk in. Dank!

Netjes gedaan. Multiplex is een lastig materiaal om zwaluwstaartverbndingen in te maken.
Iets duurt alleen te lang als je haast hebt :)

Thanks en ja, dat heb ik mij ook laten vertellen. Ik ben pas net begonnen met deze hobby en haal vooralsnog mijn hout gewoon bij de bouwmarkt. Multiplex leek mij beter dan het zachte naaldhout.

Ik heb nog niet ontdekt waar ik ''mooier" hout kan vinden in de buurt van Rotterdam (of online?). Tips zijn welkom (let op: ik heb geen grote machines).

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Ik zal maar even gaan schieten. Verkeerde houtsoort en ik vind de verhoudingen niet mooi. Verder respect voor je eerste poging. Gezien dit hout is er niets mis mee.

• Leuk

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
463
202
Netjes gedaan hoor, zeker voor een eerste poging.
Multiplex is niet makkelijk om (met handgereedschap) te bewerken, dus dat is extra knap.
ik vind de verhoudingen niet mooi.
Waarom niet? Stevige staart, niet te smalle pin. Dit is toch een prima verhouding voor een gebruiksartikel, zoals een kist of lade?

• Leuk
Waarderingen: thomasz

Niels98

Nieuw lid
23 jan 2024
13
4
Rotterdam
Heb je gelijk in. Dank!

Thanks en ja, dat heb ik mij ook laten vertellen. Ik ben pas net begonnen met deze hobby en haal vooralsnog mijn hout gewoon bij de bouwmarkt. Multiplex leek mij beter dan het zachte naaldhout.

Ik heb nog niet ontdekt waar ik ''mooier" hout kan vinden in de buurt van Rotterdam (of online?). Tips zijn welkom (let op: ik heb geen grote machines).

In de buurt van Rotterdam kan ik HoutExclusief in Waddinxveen aanbevelen. Zij hebben een flink aanbod aan geschaafde delen in verschillende houtsoorten. Ook een hele hoek met kleine geschaafde stukken 'hobbyhout'. Nette zwaluwstaart !!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Multiplex is niet makkelijk om (met handgereedschap) te bewerken, dus dat is extra knap.

Waarom niet? Stevige staart, niet te smalle pin. Dit is toch een prima verhouding voor een gebruiksartikel, zoals een kist of lade?
Ik vind dit geen mooie verhouding. Dat is dus mijn smaak. Ik vind dat de twee buitenste kopse staarten kleiner moeten zijn dan de middelste staart. Technisch maakt het helemaal niet uit. Vroeger zaagden ze het gewoon op het oog.

• Leuk

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.063
910
Enschede, Twente

De norm (tussen aanhalingstekens natuurlijk) is dat de totale lengte van de pinnen, gemeten over hun grootste lengte, langsover de diepte van het materiaal, zo ongeveer 30% van de materiaalmaat bedraagt. Dat duidt op relatief dunne pinnen. Te dunne zijn dan weer opschepperig, vindt men soms. Te dikke lelijk, vinden velen.

• Leuk

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.063
910
Enschede, Twente
Ik ben zelf net aan het zwaluwstaarten. Een eerste keer, jaren geleden, was absoluut geen succes - dat waren trouwens ingelaten staarten — dat is in de haard beland.
Nu dus een nieuwe poging. Het eerste product belandt ook in de haard - niet omdat de zwlwstrtn zo beroerd waren, maar ik deed iets stoms bij de afwerking. Vandaag opnieuw begonnen en het gaat een stuk beter. Nog niet zo fraai als @shiftie maar het gaat de goede kant op.
Ik zal op ww wat posten als het af is.
(Zwlwstrtn maken is trouwens een echt zen-klusje als het lekker gaat… Kan het iedereen aanraden.)

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.004
881
Oss
(Zwlwstrtn maken is trouwens een echt zen-klusje als het lekker gaat… Kan het iedereen aanraden.)

Kan ik me haast niet voorstellen:cool: Ik raak er gewoon gestrest van en maak er dus geen.:p

• Leuk

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.589
613
Gefeliciteerd, dat ziet er technisch prima uit, heel strak, en dat zal wel de uitdaging zijn geweest.

Ik ben het wel met Wim eens dat de lay-out eigenaardig overkomt doordat de nesten aan de kant dikker zijn dan het stuk nest in het midden.

En nu eens in massief hout, in grenen gaat het al reeds prima. Als er de mogelijkheid toe is , kan men best grenen uitkiezen waarbij de jaarringen dicht op elkaar zitten.Dat werkt beter, met name het beitelen kops beitelen. Vaak voel je al aan de plank dat die wat zwaarder is in vergelijking met grenen waarbij de jaarringen wat verder van elkaar zitten. .

Vurenhout vermijd ik altijd, persoonlijk hou ik daar echt niet van. Van MDF ook niet.

groeten,

Ornament
www.houtsnijden.eu

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
463
202
De norm (tussen aanhalingstekens natuurlijk) is dat de totale lengte van de pinnen, gemeten over hun grootste lengte, langsover de diepte van het materiaal, zo ongeveer 30% van de materiaalmaat bedraagt. Dat duidt op relatief dunne pinnen. Te dunne zijn dan weer opschepperig, vindt men soms. Te dikke lelijk, vinden velen.
Die vuistregel kende ik niet, maar vind ik ook wel een goede.
Maar nogmaals kijkend, denk ik dat verhouding van de getoonde zwaluwstaart vooral uit balans is door de hele pinnen i.p.v. halve pinnen op de uiteindes. Met een halve pin en iets grotere staart, zou eleganter zijn inderdaad.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en shiftie

shiftie

Nieuw lid
22 okt 2024
6
22
Rotterdam
Bedankt voor alle leuke reacties! Had ik niet verwacht. Met name de tips over houthandelaren en de verhoudingen zijn erg nuttig. Ik ga eens experimenteren om te kijken wat ik mooi vind
...
Maar nogmaals kijkend, denk ik dat verhouding van de getoonde zwaluwstaart vooral uit balans is door de hele pinnen i.p.v. halve pinnen op de uiteindes. Met een halve pin en iets grotere staart, zou eleganter zijn inderdaad.
Kan je uitleggen wat je bedoelt met halve pinnnen?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.