Heb je gelijk in. Dank!Wat is te lang???? Kalmte kan je redden zeggen ze hier, het resultaat is het enige wat telt. Als dit je honderdste verbinding is kun je daar iets over zeggen. Snelheid komt met de ervaring.
Als dit je eerste verbinding is ziet hij er goed uit. Ga zo door
Netjes gedaan. Multiplex is een lastig materiaal om zwaluwstaartverbndingen in te maken.
Iets duurt alleen te lang als je haast hebt
Waarom niet? Stevige staart, niet te smalle pin. Dit is toch een prima verhouding voor een gebruiksartikel, zoals een kist of lade?ik vind de verhoudingen niet mooi.
Heb je gelijk in. Dank!
Thanks en ja, dat heb ik mij ook laten vertellen. Ik ben pas net begonnen met deze hobby en haal vooralsnog mijn hout gewoon bij de bouwmarkt. Multiplex leek mij beter dan het zachte naaldhout.
Ik heb nog niet ontdekt waar ik ''mooier" hout kan vinden in de buurt van Rotterdam (of online?). Tips zijn welkom (let op: ik heb geen grote machines).
Ik vind dit geen mooie verhouding. Dat is dus mijn smaak. Ik vind dat de twee buitenste kopse staarten kleiner moeten zijn dan de middelste staart. Technisch maakt het helemaal niet uit. Vroeger zaagden ze het gewoon op het oog.Netjes gedaan hoor, zeker voor een eerste poging.
Multiplex is niet makkelijk om (met handgereedschap) te bewerken, dus dat is extra knap.
Waarom niet? Stevige staart, niet te smalle pin. Dit is toch een prima verhouding voor een gebruiksartikel, zoals een kist of lade?
De norm (tussen aanhalingstekens natuurlijk) is dat de totale lengte van de pinnen, gemeten over hun grootste lengte, langsover de diepte van het materiaal, zo ongeveer 30% van de materiaalmaat bedraagt. Dat duidt op relatief dunne pinnen. Te dunne zijn dan weer opschepperig, vindt men soms. Te dikke lelijk, vinden velen.Netjes gedaan hoor, zeker voor een eerste poging.
Multiplex is niet makkelijk om (met handgereedschap) te bewerken, dus dat is extra knap.
Waarom niet? Stevige staart, niet te smalle pin. Dit is toch een prima verhouding voor een gebruiksartikel, zoals een kist of lade?
het is geweldig dat je je hieraan waagt !Wat vinden jullie?
Die vuistregel kende ik niet, maar vind ik ook wel een goede.De norm (tussen aanhalingstekens natuurlijk) is dat de totale lengte van de pinnen, gemeten over hun grootste lengte, langsover de diepte van het materiaal, zo ongeveer 30% van de materiaalmaat bedraagt. Dat duidt op relatief dunne pinnen. Te dunne zijn dan weer opschepperig, vindt men soms. Te dikke lelijk, vinden velen.
Kan je uitleggen wat je bedoelt met halve pinnnen?...
Maar nogmaals kijkend, denk ik dat verhouding van de getoonde zwaluwstaart vooral uit balans is door de hele pinnen i.p.v. halve pinnen op de uiteindes. Met een halve pin en iets grotere staart, zou eleganter zijn inderdaad.
Dit filmpje legt het goed uit, beter dan ik kan typen:Kan je uitleggen wat je bedoelt met halve pinnnen?
Koop het boekje houtverbindingen van Terrie Noll Houtverbindingen, Terrie Noll | Boek | 9789058772664Bedankt voor alle leuke reacties! Had ik niet verwacht. Met name de tips over houthandelaren en de verhoudingen zijn erg nuttig. Ik ga eens experimenteren om te kijken wat ik mooi vind
Kan je uitleggen wat je bedoelt met halve pinnnen?