Wat stukjes boom om op te zitten

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.045
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Jullie zagen het eigenlijk al toen ik naar een behandelmethode zocht die het hout wellicht wat langer 'mooi' zou houden maar toen ik de kosten daarvan zag besloot ik het maar gewoon te accepteren en voor goeie ouwe lijnolie te gaan, waar ik nog 15 liter van heb staan. Om wel te zorgen dat die de kans krijgt lekker diep in het hout te trekken doe ik direct na het schuren de olie verwarmen en dan opsmeren. Uiteraard na een half uur het exces even wegvegen, en dat dan 2-3 keer doen (herhalen als de boel droog is).

En dan gingen we van dit:

WhatsApp Image 2023-04-17 at 21.51.04.jpeg

via dit:

1681761780797.png

naar dit:

WhatsApp Image 2023-04-17 at 21.51.22.jpeg

WhatsApp Image 2023-04-17 at 21.51.22 (2).jpeg

WhatsApp Image 2023-04-17 at 21.51.22 (1).jpeg

WhatsApp Image 2023-04-17 at 21.51.22 (3).jpeg

het hele gevaarte is 2m90 lang. Zoals op foto 1 te zien was het wederom B-keuze schaaldelen en enigzins krom hout direct van de zagerij, maar daarom wel lekker voordelig. Ik heb de schaaldelen eerst geschaafd bij een vriend in de buurt (zijn bank gaat tot 50cm breed :love:) maar toen kwamen er imperfecties naar voren en besloot ik niet 3, maar 4 delen voor het blad te gebruiken zodat ik twee planken kon versmallen en ook de slechtere plekken weg te naar onder te verplaatsen. Datzelfde voor de lengte, die origineel op 3 meter begroot was.Ik had ze wel dunner kunnen schaven maar ik vond die beefy look wel tof.

Het blad is één geheel door dwarsbalken bevestigd, en die zitten op hun beurt weer met draadbouten aan de poten vast. Door deze te lossen kan het blad eraf. Poten op 65 graden gezaagd, dit omdat de oude bank ±58 graden had en dat vond ik te flauw (je zat te ver van de tafel). Ik had geen draadbouten meer in de juiste lengte/dikte om de liggers aan de poten te maken en omdat ik alleen de schroeven niet vertrouwde zit daar wel woodmax lijm tussen. Een mooie houtverbinding was nog mooier geweest maar dat vond ik teveel gedoe, ben nog wat andere projecten tegelijkertijd aan het afronden. Alle draadbouten liggen verzonken in het hout.

Facetrand aan de binnenzijde van de tafelbladen zodat je je vingers er niet aan kunt bezeren maar wel de 'live edge' behouden voor een stoere look. Met een trekmes alle zooi eraf, slechte plekken een beetje uitgesneden en daarna alles eerst op 80 en dan op 150 geschuurd. Als laatste dus de warme olie, maar dat herhaal ik nog zodra deze laag droog is.

Dit was een project voor mijn vrouw, en ze vind hem mooier dan al het andere dat ik ooit voor haar gemaakt heb. Wat vast lief bedoeld is, maar ik was een stuk trotser op de keukentafel met bladwervels en de boekenkast in de huiskamer :ROFLMAO:.

Totale kosten: 150 euro voor de stapel hout (en ik heb nog over) + de benzine om het op te halen. Beetje schuurpapier, schroeven/bouten en olie die ik allemaal in huis had. Voor 400-500 euro heb je een vergelijkbare tafel via een handelaar onbehandeld, ongeschuurd en met vlijmscherpe randen. Leuke hobby is dit toch :).

Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.045
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat facet aan de onderkant snap ik, maar nu trekken ze zo krom dat de holte naar boven komt, zodat daar gemakkelijker water in blijft staan. Idem voor de zittingen. Is dat het waard?
Dat is zeker een risico, maar andersom vond ik gewoon echt niet mooi. De planken zitten heel stevig bevestigd met schroeven/bouten door het midden maar ook richting de zijkant van de planken, in het geval van de zitting zelfs 3 stuks (links, midden en rechts). Daarbij komt hij (uiteindelijk, het zit in de planning voor deze zomer) droog te staan onder een afdak en last but not least, mocht het toch gebeuren, kan ik de randen terugschaven en schuren zodat het weer vlak is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.