wat maakt meer herrie

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.788
2.012
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Stel we hebben twee bronnen die elk 10dB aan geluid produceren, dan kunnen we dat als volgt optellen. l1 is het geluid van de afzuiging, l2 van de vlakbank. Als ik het goed heb:

Code:
Lres = 10log(10^(l1/10) + 10^(l2/10))

lres = 10log(10^(100/10) + 10^(100/10))

lres = 10log(10^10 + 10^10)

lres = 10log(20000000000)

lres = 10 * 10,30102999566

lres = 103,01 dB (+3dB is eenverdubbeling van het geluid)

nu reduceren we de vlakbank met 8dB, wat ongeveer de winst met een spiraalas is

Code:
Lres = 10log(10^(l1/10) + 10^(l2/10))

lres = 10log(10^(100/10) + 10^(92/10))

lres = 10log(10^10 + 10^9.2)

lres = 10log(11584893192,46)

lres = 10 * 10,6389203414

lres = 100,64 dB (Dit is net iets meer geluidsdruk dan de afzuiging alleen)

Het heeft dus zeker zin om de geluidsproductie van een machine te reduceren.

Dan is er nog iets anders, we pompen heel veel herrie-energie in een ruimte, maar doen er amper iets aan om die energie kwijt te raken. Werkplaatsen zijn over het algemeen akoestisch hard. Dus je raakt de energie langzamer kwijt en je belast de oren meer. Een paar grote absorbers doen hier goed, je kunt ze als een zgn cloud aan het plafond hangen. Maak ze goed dik, 20 cm steenwol is heel aardig. Je wilt vooral veel lage frequenties kwijt, daar zit de meeste energie. Je mag een werkplaats best bijna doods klinkend maken. Veel meer absorptie dan prettig is voor een goed gesprek.

Die lage frequenties zijn ook waar de buren het meest last van hebben, de hoge worden beter door de lucht verminderd. Dan komen we wwer bij de as van de vlakbank. Als die twee of drie messen heeft dan is dat twee of drie klappen per omwenteling. dat is de laags frequentie die van de as komt. Als je naar een spiraal as gaat heb je meer of veel meer messen, je laagste frequentie gaat dus omhoog, wat het makkelijker maakt om deze energie te absorberen met een aantal absorbers.

Ik heb een inpandige garage/werkplaats. Om geluid naar de bovenverdieping een beetje te remmen zit er 20 cm papiervezel in het plafond. De spouwmuur tussen werkplaats en woonkamer is gevuld met pur schuimisolatie. Dit is helaas voor geluid de slechtere oplossing, het geeft heel wat meer door dan een steenwolvulling. Met de ruimte akoestiek in de werkplaats zelf ga ik aan de gang als ik het geheel op orde heb.

Ik vind dat wel een heel interessant punt, die absorbers. Hoe zou zoiets er uit kunnen zien en is dat eenvoudig zelf te maken? Ik heb wel eens gedacht schuimpanelen tegen de binnenzijde van de roldeur te maken om te isoleren en geluid te remmen (zo'n metalen deurt resoneert natuurlijk enorm en is vrij dun).
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.536
718
Enschede
ingoogni.nl
Ik vind dat wel een heel interessant punt, die absorbers. Hoe zou zoiets er uit kunnen zien en is dat eenvoudig zelf te maken?
steenwol en cellulosevezel werken erg goed. Je maakt een raamwerk waarin je een hele plaat kwijt kunt. de zijkanten mogen helemaal dicht. Dan, tegen stof, die er uit komt of er in gaat, de plaat inpakken in heel dunne kunststof, bijvoorbeeld rekfolie. IPV folie kun je ook zgn Baf wadding gebruiken. Dan een laag textiel, hierbij is het criterium dat je er doorheen moet kunnen ademen. Dat geheel schroef ik dan aan de muur of plafond. Een voorbeeld.

Schuim is vaak wat lastige en fors duurder, niet alle schuim is geschikt en zodra er "audio" of erger "high end" op staat betaal je fors.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.143
909
Omgeving Leiden
Theorie, rekenen en beredeneren kunnen geen kwaad, maar ook op het geluidsfront geldt dat 'meten' 'weten' is.
Met een app op je telefoon krijg je een aardige indruk van de hoeveelheid geluid die een machine maakt.

Wellicht kan iemand met een hc260 een meting doen op zeg een meter afstand en het resultaat delen. Dan heeft de topicstarter tenminste een indicatie.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
819
200
Wellicht kan iemand met een hc260 een meting
Metabo heeft dit al gedaan.
Let wel, meting is op een vloer maar in een grotere ruimte. Zet je hem voor een harde muur komt er 3dB bij.
 

Bijlagen

  • IMG_0569.png
    IMG_0569.png
    128,4 KB · Weergaven: 7

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
819
200
wat het makkelijker maakt om deze energie te absorberen met een aantal absorbers
Met de ruimte akoestiek in de werkplaats zelf ga ik aan de gang als ik het geheel op orde heb.
Wanneer je alleen werkt in je werkplaats heb je hier niet zo veel aan. Je staat zelf altijd dichtbij de machine die het geluid maakt. Zelf krijg je dus altijd de ‘volle laag’.

Met absorbers, baffles etc. kun je de nagalmtijd verkorten, dat is werkt vooral in een grotere werkplaats waar naast jezelf ook anderen aanwezig zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.901
2.942
Kortom, je zet je hok vol met reut, dat breekt de geluidsgolven een beetje en je zet een peltor van 3 tientjes op. Zo als bij mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.143
909
Omgeving Leiden
Metabo heeft dit al gedaan.
Let wel, meting is op een vloer maar in een grotere ruimte. Zet je hem voor een harde muur komt er 3dB bij.
Dat is handig, dan kan je zelf ook een meting doen en eens kijken of de gemeten waarden ongeveer hetzelfde zijn. Als dat zo is dan heb je voor je eigen werkplaats een aardige 'wat is veel herrie' referentie :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.