wat maakt meer herrie

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
35
2
Capelle a.d. IJssel
Ik heb een Metabo DH330, die knap veel herrie maakt.
Nu wil ik wel opwaarderen naar een HC260 omdat deze ook kan vlakken en wat meer vermogen heeft.
De HC 260 heeft een inductiemotor en een lager toerental, zou deze minder herrie maken?
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.014
828
Nootdorp
Ik kan niets zeggen over de DH330. Maar de HC260 maakt ook veel kabaal. Zorgen dat je buren er geen last van hebben en zelf goede gehoorbescherming opdoen.
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Een betere motor, een aangepast toerental en een betere afwerking van de machine (bv wat dikkere staalplaat) maken absoluut verschil in lawaai, maar het echt grote verschil hoor je pas als je er ook mee gaat schaven. Een machine met rechte messen maakt gewoon door de manier van schaven (hakken) veel meer lawaai dan een machine met een spiraal- of helix-as waar kleine mesjes onder een hoek geplaatst zijn.
Als ik mijn oude HC260 (nog een groene versie van Elektra Beckum met een ouderwetse 3F 400V motor) vergelijk met mijn nieuwe Hammer A3, is het verschil in motor- en machinelawaai wel duidelijk, maar is het verschil bij het schaven pas echt extreem.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
819
200
Zorgen dat je buren er geen last van hebben en zelf goede gehoorbescherming opdoen
Helemaal mee eens, vrijwel al het elektrische gereedschap wat wij gebruiken maakt zoveel lawaai (en zeker tijdens de bewerkingsfase) dat je gehoorbescherming nodig hebt. Met wat voor motor, hoe zwaar uitgevoerd, en welke messen of zaagbladen dan ook.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.072
438
hilversum
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.788
2.012
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wat @Rdl zegt. Alle motoren, stabiele basis en rubbers onder de poten ten spijt, het voornaamste lawaai van een vlakbank komt gewoon van de messen die het hout raken en er een put uit hakken (feitelijk). Maar dan heul snel, en dat geeft dat snerpende zeuren geluid.

Een helische as met heel veel kleine mesjes die onder een hoek staan scheelt echt een slok op een borrel qua lawaai. Als mijn messen scherp zijn heb ik mijn oordoppen zelfs niet meer nodig (doe het meestal nog wel, zekerheid enzo).
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
35
2
Capelle a.d. IJssel
Dat het lawaai vooral van het verspanen komt is wel duidelijk, ik ben ook absoluut niet van plan zonder gehoorbescherming te werken. Ik vraag momenteel iets te veel van mijn DH330, en zo'n universeelmotor maakt onbelast al een rotherrie.
Ik denk erover om een HC260 aan te schaffen, en als die ook stiller is , is dat mooi meegenomen.
De kosten voor een spiraalas vind ik niet in verhouding staan tot de prijs van deze machines.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.887
Gaanderen
Ik vraag me af of een vvd-bank aanschaffen welke minder geluid maakt, in totaal veel gaat uitmaken.
Ja, ik heb de hammer met een stille as gehoord, een wereld van verschil. Je gebruik deze machine's "altijd" met een afzuiger, deze maakt ook veel geluid. Of en hoe je DB's mag optellen weet ik niet. Mijn afzuiger maakt ongeveer evenveel herrie als mijn vvd bank. Gehoorbescherming kan ik niet vergeten als ik deze machines aanzet, dat is dan weer een voordeel. Het totaal van deze twee machines is dat het veel geluid maakt. Ja heb je je afzuiger in een andere ruimte staan maakt het wel veel uit maar vele van ons hebben weinig ruimte.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.901
2.942
Ik verbaas me een beetje. Je koopt een hobby machine en dan ga je er een as in stoppen die het dubbele kost van die zelfde machine. En hoe veel meter hout schaaf je er dan mee op jaar basis? Ik zou dan dat extra geld in een betere machine met rechte messen steken en een peltor op zetten. Waarom zo veel geld verbranden voor een beetje hobbyen?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.788
2.012
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Laat ik het zo zeggen, teveel van je machine vragen is alleen een issue als 1) je je druk maakt om restwaarde 2) de machine op het punt staat stuk te gaan of 3) je een speciale machine met gevoelens hebt die boos naar je kijkt als je weer een balk naar binnen drukt.

Als je wilt upgrade alleen om het motorlawaai zou ik het lekker laten want dat is het 'minste' onderdeel van alles. Mensen upgraden hun VVD meestal alleen omdat ze 1) naar een spiraalas willen of 2) een grotere/bredere machine willen, en soms beide.

Wij zijn hier allemaal fanatieke houtsnuffers, dus je hoeft ons niet te verkopen dat je een nieuwe wilt, we steunen je hoe dan ook :) maar wees wel eerlijk naar jezelf om de reden want het zou jammer zijn als je teleurgesteld bent met je aanschaf.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.788
2.012
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik verbaas me een beetje. Je koopt een hobby machine en dan ga je er een as in stoppen die het dubbele kost van die zelfde machine. En hoe veel meter hout schaaf je er dan mee op jaar basis? Ik zou dan dat extra geld in een betere machine met rechte messen steken en een peltor op zetten. Waarom zo veel geld verbranden voor een beetje hobbyen?
In mijn geval was de upgrade naar een model mét spiraalas nog steeds veel meer geld dan de as zelf bestellen voor de huidige machine. En ik deed het deels vanwege een mooier schaafresultaat (vooral bij lastig hout), het gemak van gewoon mesjes draaien maar een groot deel vanwege het lawaai. Dit laatste is voor mij niet persé een dingetje maar wel mijn buren.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
819
200
Als mijn messen scherp zijn heb ik mijn oordoppen zelfs niet meer nodig (doe het meestal nog wel, zekerheid enzo).
Hier sla je m.i. de spijker op zijn kop, Het gevaar van ‘stillere’ machines is dat de gehoorbescherming weggelaten wordt. Vaak zijn deze machines inderdaad wel stiller, maken ze een minder snerpend geluid en wordt het geluid wat ze maken als minder irritant ervaren. Maar nog steeds ruim boven de grens waarbij het verstandig is om gehoorbescherming te dragen.

Of en hoe je DB's mag optellen weet ik niet. Mijn afzuiger maakt ongeveer evenveel herrie als mijn vvd bank.
DB’s moet je logaritmisch optellen. Twee machines die even veel geluid maken; dan krijg je er 3 dB bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.901
2.942
De huiskamer van mijn buren is aan de andere kant van de muur waar mijn machine staat en die horen er weinig van. Verder houd ik de schuurdeur dicht, maar dat is meer om het gekrijs van de buurkinderen buiten te sluiten. En ik schaaf soms enkele uren achter elkaar. Dat zo'n as stiller is en gemak met stellen geeft en een mooier schaafresultaat, allemaal waar. Maar moet je daar als hobbyist zo veel geld aan uitgeven? Voor die paar plankjes pallethout die je af en toe schaaft? Ik heb een beetje het idee, dat mensen zich ongemerkt een beetje gek laten maken, door alle jijbuis filmpjes, waar allerlei zooi gepromoot wordt, die je echt nodig hebt als houtbewerker.
 
  • Leuk
Waarderingen: mans en ZotVanHout

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.536
718
Enschede
ingoogni.nl
Stel we hebben twee bronnen die elk 100dB aan geluid produceren, dan kunnen we dat als volgt optellen. l1 is het geluid van de afzuiging, l2 van de vlakbank. Als ik het goed heb:

Code:
Lres = 10log(10^(l1/10) + 10^(l2/10))

lres = 10log(10^(100/10) + 10^(100/10))

lres = 10log(10^10 + 10^10)

lres = 10log(20000000000)

lres = 10 * 10,30102999566

lres = 103,01 dB (+3dB is eenverdubbeling van het geluid)

nu reduceren we de vlakbank met 8dB, wat ongeveer de winst met een spiraalas is

Code:
Lres = 10log(10^(l1/10) + 10^(l2/10))

lres = 10log(10^(100/10) + 10^(92/10))

lres = 10log(10^10 + 10^9.2)

lres = 10log(11584893192,46)

lres = 10 * 10,6389203414

lres = 100,64 dB (Dit is net iets meer geluidsdruk dan de afzuiging alleen)

Het heeft dus zeker zin om de geluidsproductie van een machine te reduceren.

Dan is er nog iets anders, we pompen heel veel herrie-energie in een ruimte, maar doen er amper iets aan om die energie kwijt te raken. Werkplaatsen zijn over het algemeen akoestisch hard. Dus je raakt de energie langzamer kwijt en je belast de oren meer. Een paar grote absorbers doen hier goed, je kunt ze als een zgn cloud aan het plafond hangen. Maak ze goed dik, 20 cm steenwol is heel aardig. Je wilt vooral veel lage frequenties kwijt, daar zit de meeste energie. Je mag een werkplaats best bijna doods klinkend maken. Veel meer absorptie dan prettig is voor een goed gesprek.

Die lage frequenties zijn ook waar de buren het meest last van hebben, de hoge worden beter door de lucht verminderd. Dan komen we wwer bij de as van de vlakbank. Als die twee of drie messen heeft dan is dat twee of drie klappen per omwenteling. dat is de laags frequentie die van de as komt. Als je naar een spiraal as gaat heb je meer of veel meer messen, je laagste frequentie gaat dus omhoog, wat het makkelijker maakt om deze energie te absorberen met een aantal absorbers.

Ik heb een inpandige garage/werkplaats. Om geluid naar de bovenverdieping een beetje te remmen zit er 20 cm papiervezel in het plafond. De spouwmuur tussen werkplaats en woonkamer is gevuld met pur schuimisolatie. Dit is helaas voor geluid de slechtere oplossing, het geeft heel wat meer door dan een steenwolvulling. Met de ruimte akoestiek in de werkplaats zelf ga ik aan de gang als ik het geheel op orde heb.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.788
2.012
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De huiskamer van mijn buren is aan de andere kant van de muur waar mijn machine staat en die horen er weinig van. Verder houd ik de schuurdeur dicht, maar dat is meer om het gekrijs van de buurkinderen buiten te sluiten. En ik schaaf soms enkele uren achter elkaar. Dat zo'n as stiller is en gemak met stellen geeft en een mooier schaafresultaat, allemaal waar. Maar moet je daar als hobbyist zo veel geld aan uitgeven? Voor die paar plankjes pallethout die je af en toe schaaft? Ik heb een beetje het idee, dat mensen zich ongemerkt een beetje gek laten maken, door alle jijbuis filmpjes, waar allerlei zooi gepromoot wordt, die je echt nodig hebt als houtbewerker.
Ik weet niet wat voor spul jij hebt staan en hoe hardhorend je buren zijn, maar als ik de vlakbank (voor de spiral upgrade) aangooide met een flinke douglas balk erin kon je dat in een flinke radius om het huis heen horen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.901
2.942
Gewoon steens gemetselde muren, beraapt met kalkmortel. Als ik de tuindeuren open zet, dan hoor je het in het hele bouwblok. Luchtlekken, zijn geluidslekken. Als je je roldeur vervangt en er een paar knappe hardhouten deuren met dubbel glas in zet, scheelt dat geluid voor de omgeving. Hobbyisten maken vaak geen rationele beslissingen. Ook door een gebrek aan kennis. Ze zien een filmpje van iemand die de jaarproductie van een schavenmaker aan de muur heeft en dan kopen ze dat ook maar. Want dat zal dan wel goed zijn. Als je je brood moet verdienen met gereedschap, dan heb je een in de praktijk opgedaan stuk kennis van wat belangrijk is. En je kijkt meer naar of een duurder stuk gereedschap ook echt werktechnisch meerwaarde heeft. En dan koop je van het geld dat je hebt uitgespaard een bestelbus met elke optie die leverbaar is, met de motor met het meeste vermogen, om daar mee in de file aan te sluiten.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
819
200
Een paar grote absorbers doen hier goed, je kunt ze als een zgn cloud aan het plafond hangen. Maak ze goed dik, 20 cm steenwol is heel aardig.
Zorg er wel voor dat ze stofdicht zijn, naast geluid maken we ook houtstof.
Wanneer zich dat kan afzetten in akoustische panelen worden die minder effectief.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.