Wat maakt een tafelzaag nauwkeurig?

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Beste woodworkers,

In een ander topic is te lezen dat ik een oude elektra beckum 4470 heb gekregen. Voor mij de eerste zaagtafel. Het zet me wel aan het denken wanneer een zaagtafel wel of niet nauwkeurig is. De geleider die op deze zaag zit is werkelijk waardeloos, maar volgens mij ook relatief eenvoudig te upgraden voor een goede aftermarket geleiderail. Ik vraag me dan ook af of met een dergelijke upgrade (en eventueel met andere upgrades) een 'bouwzaag' de nauwkeurigheid van een meubelmakers zaag kan evenaren, of dat elke upgrade eigenlijk weggegooid geld is. Ik ben met een schuin oog aan het kijken naar de axminster rip fence upgrade: enigszins betaalbaar en krijgt vele goede reviews. Dit is echter duurder dan de waarde van de hele zaagtafel vermoed ik, maar als ik hiermee een nauwkeurige zaagtafel verkrijg ben ik nog altijd goedkoop uit. Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie en die niet of nauwelijks te upgraden zijn maar die wel de nauwkeurigheid beïnvloeden?

Hiernaast heb ik bij Felder een spouwmes besteld en bij Ecotools een zaagblad, zodat ik in ieder geval aan de slag kan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.054
2.580
De blikken tafel van je zaag is ook niet zo stabiel, het zelfde geldt voor de motorophanging. Toch kan je met wat beleid en een goed zaagblad heel wat werk maken. Maar het wordt geen altendorf.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik heb ook nog zo'n zaagtafel staan uit 1984, daar is toen een blad verbreding aangemaakt met over heel de breedte een as waar de geleider opzit.
Veel plezier gehad van deze machine en een hele verbouwing mee gedaan en zo nu en dan gebruik ik hem nog voor wat ruw zaagwerk.

zaagtafel IMG_0094.jpg
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Als ik de prijs van die zaaggeleider zie vind ik die in geen verhouding tot de waarde van je zaagtafel staan. Misschien dat je zelf een alternatief kunt maken, er zijn op YT verschillende zelfbouwers van zaagtafels en daarbij behorende breedtegeleiders te vinden. Dan kun je inderdaad beter even met het trefwoord “fence” zoeken;)

Fons

bijvoorbeeld deze:

 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Wat maakt een tafelzaag nauwkeurig?
De persoon die er mee werkt.:)
Iemand met de beste spullen en geen skills, bakt er niks van. Omgekeerd, iemand met de juiste skills kan met de simpelste gereedschappen het beste resultaat behalen.
Een zaagas met speling, een trillende motor, een decoupeerzaag die zijn eigen weg zoekt, dat soort dingen ga je niet oplossen. Het voordeel van simpele gereedschappen is dat je handen de aandrijving zijn. En die kun je met oefening heel nauwkeurig sturen. Dan heb je het letterlijk zelf in de hand.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Een zaagas met speling, een trillende motor, een decoupeerzaag die zijn eigen weg zoekt...
Een zaagas met speling, een trillende motor is ook geen gereedschap. dat moet je repareren of weggooien.
En met een decoupeerzaag moet je LEREN werken.:)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Een zaagas met speling, een trillende motor is ook geen gereedschap. dat moet je repareren of weggooien.
En met een decoupeerzaag moet je LEREN werken.:)
Zat zaagtafels met dergelijke "gebreken" die voor simpel werk prima zijn, maar met alle skills in de wereld nooit extreem precies kunnen werken.
Een decoupeerzaag idem dat is gewoon geen precisieinstrument, alhoewel oefening zeker wel verschil maakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.