Wat kun je allemaal met een freestafel (wat je niet met een bovenfrees kunt)?

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Jep! Wat een beest van een machine. Duidelijk niet gemaakt om zo mee uit de hand te werken.
Wat ik wel jammer vind is dat deurtje voor de aan/uit schakelaar, dat is heel slim bedacht maar als je de machine wilt inbouwen moet je toch nog steeds onder de tafel zijn ik had bedacht om zo'n mooie nullastschakelaar in te zetten, maar wanneer je een freesje wilt vervangen moet je de schakelaar op de machine zelf uit zetten om te zorgen dat de spindel vergrendeling z'n werk doet.

Zal nog eens zoeken of dat (simpel) te omzeilen is.
Klopt. Daar loop ik ook tegenaan.

Ik had al wel een filmpje gevonden om dat schuifje "uit te bouwen". Kan 'm zo niet meer vinden. Hahaha

Ga ik ook nog wel een keer doen. Op dit moment (als je het weet) dan red ik me er nog mee...

Dit is echt een machine waar je ook wat grotere frezen in kunt zetten en wat meer tegelijk kunt frezen. Meer dan een paar mm. hahaha

Ik heb 'm al wel uit de hand gebruikt. Dat moet je echter écht met beleid doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Je moet de hoogte verstelling ook vastzetten. Anders heb je kans dat tijdens het frezen de frees langzaam naar beneden zakt. Dus onder de tafel moet je toch zijn. Maar dat hendeltje is makkelijk te vinden, dus dat kan "blind" om het zo maar te zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Je moet de hoogte verstelling ook vastzetten. Anders heb je kans dat tijdens het frezen de frees langzaam naar beneden zakt. Dus onder de tafel moet je toch zijn. Maar dat hendeltje is makkelijk te vinden, dus dat kan "blind" om het zo maar te zeggen.
Oh, je hebt helemaal gelijk! Zal een kwestie van wennen zijn dan denk ik. Dan ook het klepje maar aan wennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik wissel mijn frezen volledig aan de bovenkant van de freestafel en hoef nooit onder de tafel te reiken. Ik heb een elektrische krik onder mijn (Triton) frees geplaatst en die zakt 0,0%. Verdere info in het oude draadje: frees enkel aan bovenzijde freestafel wisselen?

Ik heb hem ondertussen ingebouwd in mijn nieuwe freestafel en nog wat volt en ampere meters toegevoegd (niet omdat dat nodig was maar omdat ik het leuk vind om te kijken wat de krik neemt en wat de frees neemt aan stroom, de metertjes kosten in China bijzonder weinig ;) )
 
  • Leuk
Waarderingen: Bertislief

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik wissel mijn frezen volledig aan de bovenkant van de freestafel en hoef nooit onder de tafel te reiken. Ik heb een elektrische krik onder mijn (Triton) frees geplaatst en die zakt 0,0%. Verdere info in het oude draadje: frees enkel aan bovenzijde freestafel wisselen?

Ik heb hem ondertussen ingebouwd in mijn nieuwe freestafel en nog wat volt en ampere meters toegevoegd (niet omdat dat nodig was maar omdat ik het leuk vind om te kijken wat de krik neemt en wat de frees neemt aan stroom, de metertjes kosten in China bijzonder weinig ;) )
Ja, dat is dan wel weer next step... maar niet van toepassing als je enkel de machine gebruikt.
Wel mooie oplossing! Gaaf gedaan.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Dat heb je wel heel tof gemaakt zeg! Ik vind dit soort dingen maken vaak leuker dan het ermee werken.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Het maken is voor mij een groot deel van de hobby. de meeste dingen die ik maak zijn dan ook voor mijn werkplaats :).

Maar ik heb van de freestafel ook echt wel heel veel plezier om er mee te werken. het werkt echt heel gemakkelijk en is altijd klaar om te gebruiken.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Ons neefje is met zijn 3D printerbezig voor me.

Een paar verloopadapters 40-35 mm voor algemeen gebruik op handgereedschap.

Een ring voor in de Triton voor betere afzuigcapaciteit. Binnenin de “afzuigkamer”.

En deze adapter (zie foto) voor in de aansluitpoort van de Triton frees. Met de juiste schroefdraad.

Handig, zo’n whizzkid in de familie...

😂
 

Bijlagen

  • 0EA985BA-0E25-4598-904A-30C9B7DD1796.jpeg
    0EA985BA-0E25-4598-904A-30C9B7DD1796.jpeg
    62,3 KB · Weergaven: 33

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Ik wissel mijn frezen volledig aan de bovenkant van de freestafel en hoef nooit onder de tafel te reiken. Ik heb een elektrische krik onder mijn (Triton) frees geplaatst en die zakt 0,0%. Verdere info in het oude draadje: frees enkel aan bovenzijde freestafel wisselen?

Ik heb hem ondertussen ingebouwd in mijn nieuwe freestafel en nog wat volt en ampere meters toegevoegd (niet omdat dat nodig was maar omdat ik het leuk vind om te kijken wat de krik neemt en wat de frees neemt aan stroom, de metertjes kosten in China bijzonder weinig ;) )
Mooi gemaakt!

Voor mij is dat wat overkill aan meet mogelijkheden.

Ook zakt mijn frees niet tijdens het frezen. Of kan dat nog komen?
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Mooi gemaakt!

Voor mij is dat wat overkill aan meet mogelijkheden.

Ook zakt mijn frees niet tijdens het frezen. Of kan dat nog komen?
Als je de frees vergrendeld dan zal hij niet zakken. Ik heb voor "mijn manier" gekozen om de frees niet te hoeven vergrendelen en onder de tafel te reiken.

Als je de frees niet vergrendeld heb je zeker wel kans dat hij gaat zakken als je hem wat langer gebruikt of als er wat teveel druk op komt. Je zou niet de eerste zijn die er een werkstuk mee verknoeid :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
2021-04-26 16.50.02.jpg

Tijdelijke opstelling gemaakt (in een test werkbankje wat ik afgelopen zomer had gemaakt).

Het valt me op dat de poort voor de stofafzuiging erg dicht bij de hoogteverstelling zit, zo dicht dat ik met de slang er in, de hoogte niet kan verstellen. (Triton TRA 001)

Ons neefje is met zijn 3D printerbezig voor me.

Een paar verloopadapters 40-35 mm voor algemeen gebruik op handgereedschap.

Een ring voor in de Triton voor betere afzuigcapaciteit. Binnenin de “afzuigkamer”.

En deze adapter (zie foto) voor in de aansluitpoort van de Triton frees. Met de juiste schroefdraad.

Handig, zo’n whizzkid in de familie...

😂
Heeft jouw neefje zin om voor mij ook zo'n ring / adapter te maken (tegen betaling uiteraard)?
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Bekijk bijlage 102476

Tijdelijke opstelling gemaakt (in een test werkbankje wat ik afgelopen zomer had gemaakt).

Het valt me op dat de poort voor de stofafzuiging erg dicht bij de hoogteverstelling zit, zo dicht dat ik met de slang er in, de hoogte niet kan verstellen. (Triton TRA 001)
Dat zou wel (al is het krap) moeten kunnen. hoe heb je de slang aangesloten? heb je hier een foto van?
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Bekijk bijlage 102476

Tijdelijke opstelling gemaakt (in een test werkbankje wat ik afgelopen zomer had gemaakt).

Het valt me op dat de poort voor de stofafzuiging erg dicht bij de hoogteverstelling zit, zo dicht dat ik met de slang er in, de hoogte niet kan verstellen. (Triton TRA 001)


Heeft jouw neefje zin om voor mij ook zo'n ring / adapter te maken (tegen betaling uiteraard)?
Sterker nog...

Ik heb sinds een paar weken zelf een 3D printer gekocht... Wat een fantastisch ding.

Ben Blastgates e.t.c. aan het printen, allerlei adapters, etc etc.

Waar ben je naar op zoek? Wellicht kan ik het voor je doen?
Deze heb ik er in zitten:

Scheelt flink!

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.