Wat kun je allemaal met een freestafel (wat je niet met een bovenfrees kunt)?

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik lees hier op het forum vaak over mensen die een freestafel hebben, zo ook op youtube zie ik filmpjes van mensen die een freesmachine inbouwen in een werkbank.

Nu vraag ik mij af wat daar nu het grote gemak / voordeel van is boven een bovenfrees?

Ik heb het gevoel dat ik iets mis, maar niet weet wat precies.

Hopelijk kan iemand mij het nut en de toegevoegde waarde van zo'n opstelling vertellen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
je hebt bij een freestafel een meer gelijkmatige bewerking, omdat de freesmachine + het freesmes op een vaste diepte/breedte hangen & de freestafel een lange geleider hebt
bij uit de hand frezen heb je veel meer kans op uitwijken
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Voordelen:
- afstand van ingebouwde machine tot het werkoppervlak blijft gelijk.
- hoek tussen de frees en het werkstuk blijft constant

meer controle over het frezen = beter resultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
91
73
Nog een voordeel: er zijn veel freesbewegingen waarbij je met de freestafel een betere stofafzuiging hebt. Als je bijvoorbeeld een kantje afschuint met de bovenfrees vliegt er veel stof zijdelings weg van de frees. De freestafel met afzuiging in de geleider lost dit probleem op.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Meerdere / andere vormen van geleiding en afstelling mogelijk:
  • verstelbare langsgeleider
  • stopblokken
  • eventueel een geleiderail met tal van hulpstukken
  • tafelblad zelf niet te vergeten
Beter zicht op op de frees; kan voor meer veiligheid zorgen.
Minder kans op ongewenst kantelen van je freesmachine.
Gemakkelijker om herhaalbaar werk uit te voeren.

Plus wat hierboven allemaal al genoemd is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Vóór dat je iets gaat kopen:
Ik wil alleen de Scheppach HF50 AFRADEN. Die is goedkoop/niet al te duur, maar daar is ook alles mee gezegd! Ik heb hem gehad en kon hem gelukkig nog op Marktplaats kwijt, 75 euro verlies, maar een hoop irritaties minder.
Mij lijkt die van HBM ook een stuk stabieler. Hij is ook bij na de helft zo zwaar en heeft verschillende spantangen erbij geleverd.
Alleen is hij momenteel niet op voorraad.

Fred
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Mij lijkt die van HBM ook een stuk stabieler. Hij is ook bij na de helft zo zwaar en heeft verschillende spantangen erbij geleverd.
Alleen is hij momenteel niet op voorraad.

Fred
Die is wel vaker niet op voorraad. Maar ik heb hem indertijd wel in het echt bekeken/bestudeerd. De langsgeleider was net zo'n vod als op de Scheppach.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Schroef hem onder een houtenplaat en maak zelf een geleider. Dat werkt beter als al die goedkope meuk.
Je kunt helemaal los gaan op een freestafel. Zoek op you tube het kanaal van klavieratelier
of deze
Zelf vind ik het incra ls systeem heel handig. Maar in het begin is dat in het geheel niet nodig. Belangrijk is dat je de frees moeiteloos kunt instellen. Zowel de freeshoogte als de afstand tot de geleider. Gaat dit niet soepel dan gaat het bij mij tegenstaan.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Die is wel vaker niet op voorraad. Maar ik heb hem indertijd wel in het echt bekeken/bestudeerd. De langsgeleider was net zo'n vod als op de Scheppach.

De HBM frees tafel is inderdaad geen aanrader (heb hem zelf ook). Langsgeleider is inderdaad slecht, de ophanging van de frees heeft speling zodat de motor een halve mm omhoog of omlaag verschuift als je hem vastzet en tevens vibreert bij hoge toerentallen en grote frezen. Dit is overigens allemaal op te lossen met wat vijl/afstelwerk maar verwacht voor 250€ geen apparaat dat perfect werkt uit de doos.

Rick
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Velen hier hebben een Triton frees onder de freestafel gebouwd. Die hebben als voordeel dat je de hoogte kunt verstellen vanuit de zool (= bij een freestafel van bovenaf).
De Tritons hebben een hoog plastic-gehalte, maar toch zijn we er hier met z'n allen (tenminste in een freestafel) erg tevreden over.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3 en JochemK

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi JochemK,
Indertijd heb ik bij Beqwaam in een workshop van 1 dag een handzaam freestafeltje gemaakt.
Met een potkrik voor de hoogteverstelling. Vond ik toen nogal lomp overkomen, maar werkt voor mij al jaren prima en blijkt verrassend handig te werken.
De plannen/ tekeningen zijn dacht ik bij hen te koop.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
Schroef hem onder een houtenplaat en maak zelf een geleider. Dat werkt beter als al die goedkope meuk.
Je kunt helemaal los gaan op een freestafel. Zoek op you tube het kanaal van klavieratelier
of deze
Zelf vind ik het incra ls systeem heel handig. Maar in het begin is dat in het geheel niet nodig. Belangrijk is dat je de frees moeiteloos kunt instellen. Zowel de freeshoogte als de afstand tot de geleider. Gaat dit niet soepel dan gaat het bij mij tegenstaan.
Ik heb zelf deze geleider. Werkt voor mij uitstekend! Ik had geen zin er zelf eentje te maken, en voor dat geld wilde ik het wel proberen.
Frees (Triton) is ingebouwd in het uitschuifbare gedeelte van mijn zaagtafel.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik heb tegenwoordig de Bosch GMF 1600. De vaste basis heb ik onder mijn freestafeltje hangen. Die is ook van bovenaf te verstellen in hoogte. Ik zet de geleiding van mijn spindelfrees op het tafeltje. Het voordeel daarvan is dat ik de aandrukkers e.d. kan gebruiken. Maar zelf een geleider maken is ook niet moeilijk.

De motorbasis is heel makkelijk erin en eruit te halen. Daar hebben ze bij Bosch goed over nagedacht.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Als je de ruimte er voor hebt ga dan voor een freesmachine in plaats van een bovenfrees onder een blad.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.