Wat is precies 'gebruikt" hout?

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
161
39
Upcycled wood, ze hebben er in de branche zelfs een naam voor bedacht.
Het lijkt op het woord gerecycled en moet, vooral bij de consument, de indruk wekken van hergebruik, duurzaamheid etc.

Het is een zeer rekbaar begrip en ik ken bedrijven die van die term gebruik maken als een unique selling point, heeft echter niets te maken met gebruikt of gerecycled hout. Zoals jij het beschrijft zie ik het ook, gebruikt hout heeft al een toepassing gehad.

Complete partijen nieuw hout, die om wat voor reden dan ook geen eerste keus zijn, maar absoluut niet de kachel ingaan, worden door die grappenmakers nieuw gelabeld als upcycled hout. Normale houtbewerkers noemen dat in het slechtste geval B-keus.
Klopt Chevy 66 , heel veel bedrijven gebruiken b keus hout om er een makkelijke groene etalage van te bouwen .
Wil je zeker weten dat je hout gerecycled , danwel geupcycled is dan zijn er twee certificaten waarbij je weet dat je koopt wat je word beloofd . Het ene is C2C oftewel een Epea certificering , het andere is FSC 100% recyceld .
gerecycled is bijvoorbeeld een vuren balk die uit de sloop komt en word ontspijkerd en al dan niet geschaafd word ingezet om weer een nieuw gebouw te maken . en bij geupcycled word het hout weer voor 100% nieuw ingezet uit bijvoorbeeld de milieustraat of van circulaire sloperijen ( eigenlijk niet slopen maar amoveren )
En helaas kom ik tranentrekkende voorbeelden tegen waar zonder knipperen met de ogen word beweerd dat ze enorme Haagse flats bouwen met afvalhout ....wethouders en provincie komen bij de opening , maar als er in dat hele gebouw 5 kuub hergebruikt hout zit is het veel .
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Die berg hout ligt bij de Akkrummer Houtzagerij en is bedoeld voor de kachel.... echt waar..

jaap
Dat dorp Akkrum moet toch wel een fantastisch dorp zijn, de beste meubelmaker van Nederland woont daar, plus er blijkt er een Houtzagerij te zitten die productie draait waar je U tegen zegt, creatieve mensen wonen daar,...ik ga maar eens verhuizen naar het hoge noorden :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.206
1.840
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat dorp Akkrum moet toch wel een fantastisch dorp zijn, de beste meubelmaker van Nederland woont daar, plus er blijkt er een Houtzagerij te zitten die productie draait waar je U tegen zegt, creatieve mensen wonen daar,...ik ga maar eens verhuizen naar het hoge noorden :LOL:
Eerst een paspoort aanvragen... en dat is er niet gemakkelijker op geworden.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.206
1.840
Terkaple
www.woodworking.nl
De omschrijving van Chevy66 "gebruikt hout is hout dat al eens eerder gebruikt is' is een goede beschrijving. Maar het hout van Matsuba ziet er na het schaven weer als nieuw uit.
Het hout van de Akkrummer bult is deels nieuw en deels komt het van bestaande balken etc. Eigenlijk zonde dat dat allemaal in kachel gaat, het zou mooi zijn om te kunnen laten zien dat je van hout, dat voor de een brandhout is, daar door een handige houtbewerker nog heel wat moois en praktisch van te maken is.
Ik denk dat we allemaal wel een bak met 'afvalhout' in de schuur hebben staan, soms kleinoden die een veel beter lot dan de kachel verdienen.

Mijn vraag aan de organisator Wim Kluck en hoofd jury Henk H, om even met elkaar in overleg te gaan en een wat betere omschrijving te komen van het hout dat gebruikt mag worden. Misschien een foto hoe het hout in een vorig leven is gebruikt en wat mij betreft ook hout wat gered wordt van de b.v. de kachel. Upcycled wood, moeten we een mooie eigen uitdrukking voor bedenken,.

jaap
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Eerst een paspoort aanvragen... en dat is er niet gemakkelijker op geworden.

jaap
Sinds wanneer is Friesland geen onderdeel meer van Nederland betekent dit dat jullie ook uit de EU zijn gestapt, in dat geval moet ik de immigratie procedure doorlopen echter ik denk een cursus Fries leren is meer urgent:LOL:
 
  • Haha
Waarderingen: jaap

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.072
438
hilversum
Persoonlijk vind ik de definitie:

Al het hout wat eens gebruikt is dus pallet,tafel etc.
Maar ook de afval stukken zoals die berg in Friesland die bedoeld zijn voor de haard.
Wat dus betekend de afval kist met hout onder mijn werkbank ook telt want dat gaat de vuurkorf in.

Niemand(denk/hoop ik) gooit een 20x20x100 cm stuk eiken in de open haard terwijl het nog gebruikt kan worden in een project.

Dat iedereen een andere mening heeft wat precies een afval stuk betekend dat is logisch , de 1 draait er iets van de ander gebruikt het als vul stukje en de ander verbrand het.

Maar ik denk dat we ervan uit kunnen gaan dat mensen slim genoeg zijn om te snappen wat er bedoeld word?
Als jij je geroepen voelt om 20 haard stukjes te verlijmen en er iets van te maken ga je gang.
Als jij je geroepen voelt een pallet te gebruiken ga je gang.
Als jij je geroepen voelt om een oude tafelblad te gebruiken ga je gang.
etc etc etc etc.

Ik zie liever dat de energie en tijd in deze discussie word omgezet in daadwerkelijke projecten ;)
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
117
46
‘s-Hertogenbosch
Persoonlijk vind ik de definitie:

Al het hout wat eens gebruikt is dus pallet,tafel etc.
Maar ook de afval stukken zoals die berg in Friesland die bedoeld zijn voor de haard.
Wat dus betekend de afval kist met hout onder mijn werkbank ook telt want dat gaat de vuurkorf in.

Niemand(denk/hoop ik) gooit een 20x20x100 cm stuk eiken in de open haard terwijl het nog gebruikt kan worden in een project.

Dat iedereen een andere mening heeft wat precies een afval stuk betekend dat is logisch , de 1 draait er iets van de ander gebruikt het als vul stukje en de ander verbrand het.

Maar ik denk dat we ervan uit kunnen gaan dat mensen slim genoeg zijn om te snappen wat er bedoeld word?
Als jij je geroepen voelt om 20 haard stukjes te verlijmen en er iets van te maken ga je gang.
Als jij je geroepen voelt een pallet te gebruiken ga je gang.
Als jij je geroepen voelt om een oude tafelblad te gebruiken ga je gang.
etc etc etc etc.

Ik zie liever dat de energie en tijd in deze discussie word omgezet in daadwerkelijke projecten ;)
Ik wil ook wel eens wat zien 🤔
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.886
Gaanderen
Ik ga met Henk in gesprek.
Ik vind de discussie interessant, maar voor de 60 Day challenge niet zinvol. Val je volgens de jury niet in de categorie hergebruikt hout dan kom je in de derde categorie. Niets mis mee.
We komen met een definitie.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.886
Gaanderen
De jury gaat uit van jullie opgave. Als jullie zeggen: het is gebruikt hout, dan vertrouwen we erop.
Dus maak het niet te gek, want dat zou het oordeel van de jury kunnen beïnvloeden.

Voor de duidelijkheid ik zit niet in de jury, wel in de organisatie, ik doe dus buiten mededing mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.536
718
Enschede
ingoogni.nl
Nu kwam ik net iets tegen dat me meteen aan die grote stapel houtjes deed denken. Klik op het plaatje met +19 en bekijk alle plaatjes, vooral de paar laatsten.

 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Henk H

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
103
11
Oss
Ik zie gebruikt hout, als hout dat al eens eerder verwerkt is. Bijvoorbeeld als tafel, kast of pallet. Die stapel is afvalhout van een productieproces. Nieuw hout, dat anders de open haard of de versnipperaar in gaat.

Dus feitelijk iets wat je weer opnieuw in de cyclus brengt. Gelukkig zijn er leverancier die "afval" stroom ophalen en terug brengen in spaanplaat of mdf is dat dan ook ineens hergebruikt hout.

Zag onlangs artikel over plaatmateriaal van gebruikte melkpakken is dat dan ook "hout"
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.886
Gaanderen
Dus feitelijk iets wat je weer opnieuw in de cyclus brengt. Gelukkig zijn er leverancier die "afval" stroom ophalen en terug brengen in spaanplaat of mdf is dat dan ook ineens hergebruikt hout.

Zag onlangs artikel over plaatmateriaal van gebruikte melkpakken is dat dan ook "hout"
Als jij je eigen spaanplaat maakt van gebruikt hout en dit documenteert dan zal ik de jury proberen te overtuigen.
Nu zonder dollen, lees eens goed wat er vet geschreven staat. Voldoe je hier niet aan dan val je in de derde categorie. We gaan echter wel uit dat als iemand zegt, ik heb dit hergebruikt dat dit waar is. Ik moet wel zeggen dat ik grote twijfel heb als iemand beweerd zijn eigen spaanplaat te maken, maar ik kan het natuurlijk mis hebben. In geval van twijfel bepaalt de jury.

Maak een werkstuk van gebruikt hout.
Het gebruikte hout moet herkenbaar zijn, en een groot deel van het werkstuk zijn.
Natuurlijk mogen er ook nieuwe materialen bij gebruikt worden.
Ook pallethout ed. valt hieronder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.