Wat is precies 'gebruikt" hout?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.206
1.840
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat bedoelen jullie met gebruikt hout? Moet er nog verf aanzitten, of spijkergaten of lijmresten?

Ik stond vanmorgen bij deze bult, mag je dat gebruiken voor werkstuk? Zoals b.v. de grijze en verweerde zijkanten die van eiken balken gezaagd zijn?

jaap

IMG_3841.jpeg

IMG_3842.jpeg
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Niet helemaal on topic, maar dat is een flinke berg hout(jes)
Dan wordt ik nieuwsgierig, hoe kom je daar toch aan en wat ga je er mee doen ?
 

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
95
64
Rosmalen
Gebruikt hout bij ons zijn voornamelijk oude tafelbladen die we krijgen van de plaatselijke kringloop. Soms via via een oude vloer.
Die stapel hout zie ik als gebruikt hout net als onze bladen anders gaat alles de oven in. Je kan er dan totaal iets anders van maken en zeggen is gemaakt van (her)gebruikt hout of van gerecycled hout.
20240429_092750.jpg20230906_104553.jpgIMG-20240307-WA0000.jpg20240312_110611.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.898
2.941
Ik zie gebruikt hout, als hout dat al eens eerder verwerkt is. Bijvoorbeeld als tafel, kast of pallet. Die stapel is afvalhout van een productieproces. Nieuw hout, dat anders de open haard of de versnipperaar in gaat.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Je veranderd het hout van brandhout in bruikbaar hout. Dat is hergebruik.
Zo zie ik het ook.
In mijn werkzame leven een aantal besparings/recycling programma’s meegemaakt. Daar had je ook ‘slimmerikken’ die het opstoken thermisch recyclen noemden.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
117
46
‘s-Hertogenbosch
Valt een oud keukenblad wat van de bsa- hoop komt ook als gebruikt hout,🤔 als het nu in een fruit/deco schaal wordt hergebruikt????
Mijn god wat is die rommel hard, bijna geen doorkomen aan. 😤
 

A.N

Actieve deelnemer
12 aug 2010
241
33
Schoonoord
Ik zie gebruikt hout, als hout dat al eens eerder verwerkt is. Bijvoorbeeld als tafel, kast of pallet. Die stapel is afvalhout van een productieproces. Nieuw hout, dat anders de open haard of de versnipperaar in gaat.
Upcycled wood, ze hebben er in de branche zelfs een naam voor bedacht.
Het lijkt op het woord gerecycled en moet, vooral bij de consument, de indruk wekken van hergebruik, duurzaamheid etc.

Het is een zeer rekbaar begrip en ik ken bedrijven die van die term gebruik maken als een unique selling point, heeft echter niets te maken met gebruikt of gerecycled hout. Zoals jij het beschrijft zie ik het ook, gebruikt hout heeft al een toepassing gehad.

Complete partijen nieuw hout, die om wat voor reden dan ook geen eerste keus zijn, maar absoluut niet de kachel ingaan, worden door die grappenmakers nieuw gelabeld als upcycled hout. Normale houtbewerkers noemen dat in het slechtste geval B-keus.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.898
2.941
Als je ziet wat er allemaal in containers gegooid wordt. Daar kunnen prutsers zo als ik nog prima van alles van maken. Gelukkig heb wat ruimte, dus ik kan uit eigen voorraad putten als ik wat maak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
117
46
‘s-Hertogenbosch
Lever je er een fotoreportage bij.
Wordt aan gewerkt: zie” effe eentje tussendoor “ 😁
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.