Wat is jullie mening? Is de CSC SYS 50 van Festool een goede zaagtafel om in te bouwen in een werkbank?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.202
453
tks 80 kan ook. Maar die heeft aan de randen wel veel functies he. Als je die inbouwt, en het het oppervlak van de zaagtafel op gelijke hoogte inbouwt met het blad van je werkbank, dan kan je die rails aan de zijkankten niet meer gebruiken. Of zie ik dat mis
de afkortrail is een optie die hoeft er niet bij
de basisversie is goedkoper dan de 50 sys en heeft bovendien een dieper zaagbereik

• Leuk
Waarderingen: SamuelHelsen

SamuelHelsen

Nieuw lid
21 okt 2024
18
0
Kontich
Mijn werkplaats heeft ook een redelijk grijs-groen gehalte en met de combinatie van de invalzaag met parallelaanslag kan ik toch best precies repetitief werken. De voorwaarden zijn wel dat je je instellingen precies doet, nauwkeurig werkt en geen al te kleine afmetingen verwerkt. Dezelfde vereisten als bij "gewoon" langsgeleiderwerk blijven natuurlijk ook gelden - goed ondersteunen, zorgen dat er niks verschuift enz...

Ik heb ook een CSC-SYS-50 en die gebruik ik dan weer voor eerder kleine stukken omdat ik graag heb dat het materiaal door het tafeltje correct ondersteund is. Je kan met een klem natuurlijk dingen vastzetten in het roltafeltje, maar dan is is de zaaglengte weerk beperkt...

Voor de inbouw van een battermachine met roltafel in een grotere tafel sluit ik mij aan bij eerdere opmerkingen: zeker mogelijk, maar helemaal niet efficiënt of comfortabel...
ja. Die parallelaanslag is blijkbaar toch nog een item om aan te schaffen. Ik werk nu met de geleiderail en de hoekaanslag fs wa 90°, dus zeker mooie rechte hoek. Daar ligt het niet aan. Evenmin verschuiven of ondersteuning, dat gaat allemaal slim. Maar bij serieel werk is het meer het afmeten zelf, het zetten van je punt, en dan vooral: het leggen van je rail op dat punt, dat zelf ook al een part van een mm dik is. Op 5 panelen zit er dan toch her en der verschil op. Ok, sommigen vinden dit muggenziften, maar ik vind dit belangrijk. Om bv 5 panelen te zagen die exact maar dan ook exact hetzelfde zijn. Mohgelijkheid is om panelen op elkaar te leggen, dan zaag je er metten 2 of 3. Met de ts 55 ga je door 55 mm. Dat wel. Parallelaanslag lijkt wel leuk ding. Tot hoe 'klein' kan je nog efficient werken daarmee? Omdat je dat aangaf.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
168
108
Kapellen (Antwerpen)
je kan de parallelaanslagen in twee richtingen gebruiken:
  1. de "klassieke" richting waarbij de geleiderail op het materiaal ligt en je tegen de geleiderail afzaagt: het stuk dat je op maat wil, ligt onder de geleiderail
    Daar is de afmeting die je kan afzagen vergelijkbaar met wat je normaal onder een geleiderail zou leggen - rechstreeks een tiental centimeter (meer is comfortabeler), met ondersteuning onder de lat kan je wat smaller, maar dan voorzie je toch best iets om het werkstuk op zijn plaats te houden
  2. de omgekeerde richting, waar het stuk dat je op maat wil, juist niet onder de geleiderail ligt
    Daar kan je zo smal gaan als je aan de rechterkant van je zaagblad veilig vindt, hou er wel rekening mee dat enkel de splinterbescherming van de zaag zelf functioneel is (dat groene ding dat je inschuift) - de splinterbescherming van de geleiderail ligt op het reststuk
heel heldere uitleg vind je bij Festool USA (wel met gemengde maten in handen en voeten en millimeters :ROFLMAO:)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.