wat is een betere hoekverbinding, lamellen of duvels?

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
gandel69 zei:
Ik heb ervaring met zowel de Ferm als met een blauwe bosch lamellenfrees.
Mijn ervaring is dat de Ferm teveel speling heeft. Daardoor worden de gleuven die met de Ferm gemaakt worden iets groter dan 4 mm en daarmee is de nauwkeurigheid weg. Ik maak veel kasten van MDF en ik kreeg de hoeken gewoon niet strak genoeg. Een ander nadeel van die speling is dat je nooit de onderdelen droog in elkaar kan zetten. Het blijft niet zitten.
Kortom, ik ben blij dat ik overgestapt ben.

N.B. Als je geld over mocht hebben kun je ook investeren in een echte lamello. Daar past nl. een dikker zaagblad in en dan heb je nog veel meer verbindingsmogelijkheden.

Voor dit nadeel was ik al bang. Ook ik werk regelmatig met mdf en wil ook met ander plaatmateriaal een proefconstructie in elkaar zetten voordat ik hem verlijm. Iets wat met duvels (mits precies goed geboord) geen probleem is. Met lamellen lijkt me dit sowieso wat minder makkelijk en dus schijnbaar door de speling op de Ferm al helemaal. Fijn dat er zowel positieve als negatieve ervaringen gegeven worden. Al wordt de keus er niet makkelijker op. Ik neem aan dat je nu je met de Bosch werkt geen speling hebt en wel een proefconstructie kunt maken?
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Speling in de geleider is een euvel van meer goedkope machines.
(Ik heb een Mannesmann van Buitelaar € 59,00).
Enig gevloek en half mislukt verbindingen was mijn deel.

Mijn oplossing is dat ik de geleider er gewoon afgehaald heb en niet meer gebruik.
Ik gebruik enkel nog de onderkant van de machine. Die is wel vlak, en dat is bijna altijd bij alle machines.
Wel is er minder mogelijkheden om in hoogte te varieren (de onderkant van de machine tot de gleuf blijft altijd hetzelfde). Ook moet ik het werkstuk op een uitstekende vlakke plaat leggen, zodat de frees ook op die plaat ligt. Voor verbindingen zoals ik ze maak is dit afdoende.
Nu werkt het prima.

Enige jaren geleden heeft er in FWW een test gestaan. Helaas kan ik hem niet (zo snel) vinden.
Die test had als uitkomst dat alleen de echte Lamello perfect was. De rest had allemaal in mindere of meerdere maten speling ed. Nadeel is dat de echte Lamello € 425 euro (de classic) kost en de top 20 S4 zelfs € 775,00.
 

tuoh

Oud hout
Een andere optie kan ook de Mafell Duo Dubler zijn, lijkt een beetje op de Domino maar hier word gebruik gemaakt van houten deuvels, de machine is geschikt om met verschillende diameters van deuvels te werken.
Deze machine is perfect geschikt om plaatmateriaal te verbinden, gegarandeerd zonder speling.
Ook massieve verbindingen gaat de machine niet uit de weg.

Mvg,

André
 

SkillZz

Nieuw lid
1 okt 2009
16
0
Mooie machine die mafell maar met zijn 600 tot bijna 800 euro is het wel een prijzig hebbedingetje.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik neem aan dat je nu je met de Bosch werkt geen speling hebt en wel een proefconstructie kunt maken?

Ik kan nu inderdaad een proefconstructie maken.

Ik gebruik enkel nog de onderkant van de machine. Die is wel vlak, en dat is bijna altijd bij alle machines.
Wel is er minder mogelijkheden om in hoogte te varieren (de onderkant van de machine tot de gleuf blijft altijd hetzelfde). Ook moet ik het werkstuk op een uitstekende vlakke plaat leggen, zodat de frees ook op die plaat ligt. Voor verbindingen zoals ik ze maak is dit afdoende.

Zo deed ik dat ook. De geleider had ik al heel snel afgeschreven. Maar ook m.b.v. de onderkant was het niet exact. Mogelijk dat bij mijn Ferm het zaagblad een beetje scheef zat t.o.v. de onderkant of dat er speling op het zaagblad zat. Ik kreeg het gewoon niet geweldig.
Ik heb de machine overigens wel een jaar behoorlijk intensief gebruikt. Door de Ferm ben ik wel een lamello fan geworden.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Zijn er ook andere soorten die aangeraden kunnen worden. Bijvoorbeeld de Makita of de DeWalt?
 

paul jansen

Nieuw lid
Let er op dat je niet teveel koekjes gebruikt per zijde. Ik moest een keer een (mdf) kastje in elkaar zetten met meerdere verstekken en had teveel lamellen gebruikt. Uiteindelijk na veel gedoe met in elkaar klemmen onder teveel druk de boel weer uit elkaar moeten halen , alles weer schoon moeten maken en toen opnieuw in elkaar gezet met minder lamellen!
Ik heb zelf een bosch en ben daar erg tevreden over. Heb ook met een dewalt gewerkt en die heeft een fractie dikker zaagblad waardoor het werkstuk niet meer nauwkeurig op elkaar aansloot omdat er teveel speling rondom de lamellen zat!

http://www.totempauljansen.nl
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb ook de blauwe bosch, ben er zeer tevreden over. Het enige nadeel dat ik tot nu toe ondervind is dat de aansluiting voor de afzuiging niet past op de slang van mijn pro-tool zuiger.
 

Loki

Actieve deelnemer
13 okt 2009
34
0
Groningen
Ik wist niet dat die frezen zo goedkoop kunnen zijn. (Ik ben een totale beginner op dit gebied :p) Binnenkort er maar eens naar kijken.
Dit is natuurlijk ook een erg mooie optie, maar volgens mij vooral voor kleine werkstukken.

ktlockm.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.