Wat is een beetje een normale prijs voor een kachelpijp?

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
201
43
Oss
Ik zou een kruisje zetten waar het gat moet komen en even rond bellen voor een betonboorder. Bij kleine bedrijfjes kan het over het algemeen contant. Dan de pijpenzooi halen en het spul in elkaar zetten. Aan de buitenkant beginnen met een t stuk met een deksel er onder. Dat is makkelijk met vegen. Stelt verder niet veel voor. Als je geen steiger hebt, zou ik die ook even regelen. Dat werkt makkelijker dan op een ladder. In metselwerk kunnen ze gewoon droog boren. Dat geeft iets meer slijtage aan het gereedschap, dus is iets duurder.

Dat t stuk is niet alleen makkelijk met vegen misschien dan meteen achter kachel nog afsluiten ivm vegen hoef je kachel niet helemaal af te plakken. En t stuk is ook makkelijk als er regen of water het kanaal in kan. Ken plaatsen die moeten elk jaar de onderste bocht vervangen ivm doorroesten van water en warmte

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.255
470
buiten tegen de gevel = vergunning nodig in nederland.
Als dat bedrijf voor jouw het hele traject regel is die prijs die je noemt zo gek nog niet.

neem binnen ook dubbelwandig een enkele pijp wordt erg heet als je een hout kachel lekker opstookt

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.621
464
Dordrecht
Buiten aan de gevel is soms vergunning volgens mij en als het in vergunningsvrije regime kan dan niet.
Sowieso is met de nieuwe wetgeving het vergunningvrije lokaal geregeld en kun je dat dus sowieso niet meer zo dermeer zeggen.

Dubbelwandig heeft als extra voordeel dat hij sneller warm wordt en dus beter trekt, voor sommige hoogrendementshaarden eigenlijk noodzaak.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.879
3.212
Gaanderen
Buiten aan de gevel is soms vergunning volgens mij en als het in vergunningsvrije regime kan dan niet.
Sowieso is met de nieuwe wetgeving het vergunningvrije lokaal geregeld en kun je dat dus sowieso niet meer zo dermeer zeggen.

Dubbelwandig heeft als extra voordeel dat hij sneller warm wordt en dus beter trekt, voor sommige hoogrendementshaarden eigenlijk noodzaak.
Hebben die hoogrendement haarden geen kleinere binnendiameter?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.683
1.112
Riemst
Problemen met trek doen zich voor bij het aansteken van de kachel. Dan maakt het niet uit of je een enkelwandige of dubbelwandige schouw hebt. Als het kanaal koud is is het koud. Een dubbelwandig gaat even koud zijn als een enkelwandig. Wat wel kan gebeuren bij een lang kanaal is dat de rookgassen onder het condensatiepunt komen. Dan kan je wel problemen krijgen bij een enkelwandig kanaal (een dubbelwandig trouwens ook).Gebrek aan trek is meestal constructief. Onvoldoende hoogte of verkeerde uitmonding. Of een oud, vochtig, gemetseld kanaal met bochten en vernauwingen. De schouw mag niet uitmonden in een drukzone.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.621
464
Dordrecht
Problemen met trek doen zich voor bij het aansteken van de kachel. Dan maakt het niet uit of je een enkelwandige of dubbelwandige schouw hebt. Als het kanaal koud is is het koud. Een dubbelwandig gaat even koud zijn als een enkelwandig. Wat wel kan gebeuren bij een lang kanaal is dat de rookgassen onder het condensatiepunt komen. Dan kan je wel problemen krijgen bij een enkelwandig kanaal (een dubbelwandig trouwens ook).Gebrek aan trek is meestal constructief. Onvoldoende hoogte of verkeerde uitmonding. Of een oud, vochtig, gemetseld kanaal met bochten en vernauwingen. De schouw mag niet uitmonden in een drukzone.
Een geisoleerd kanaal warmt veel sneller op en dat is nodig/wenselijk bij hoogrendements kachels, want die gooien de warmte je woning in en niet door de pijp naar buiten, dus is er weinig energie om de pijp opnte warmen.

@wim; Zijn gewoon dezelfde diameters voor zover ik heb gezien.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.683
1.112
Riemst
Een geisoleerd kanaal warmt veel sneller op en dat is nodig/wenselijk bij hoogrendements kachels, want die gooien de warmte je woning in en niet door de pijp naar buiten, dus is er weinig energie om de pijp opnte warmen.

@wim; Zijn gewoon dezelfde diameters voor zover ik heb gezien.
Ik heb een hoogrendementskachel (gemeten verbrandingsrendement 93%) aangesloten met ongeïsoleerde buis. Nooit enig probleem gehad met trek. De schouw moet in koude toestand al trekken. Is dat niet het geval, dan krijg je rookgasterugslag en de kachel niet of moeilijk aan.

Beny

Nieuw lid
5 jun 2011
1
0
Sint-Gillis-Waas België
Ik heb een simpele houtkachel, al twee jaar, die ik niet kan gebruiken omdat ik pijp heb voor de rookafvoer. Eigenlijk had ik tot doel dat voor deze winter maar eens te regelen. Ik kan zelf gaan hannesen, maar liever heb ik iemand die het komt doen. De situatie is echt heel simpel: Op de begane grond vanuit de kachel een meter of anderhalf enkelwandig naar boven (de pijp begint op ongeveer 70c hoogte vanaf de grond), dan de muur door (dubbele spouwmuur met isolatie) en dan een meter of 3/4, dubbelwandig, recht omhoog langs de buitenmuur, met een klein bochtje bovenop om boven de nok van het dak uit te komen.

Niet te moeilijk, zou ik denken.... 2 jaar terug een offerte gehad voor een andere locatie in de werkplaats (waar een dakdoorvoer nodig was, met tuilijnen) en die kwam uit op ± 2400 euro en dat vond ik gortig, dus niet gedaan. Nu vraag ik een offerte voor een nog simpelere opzet... 4000 euro ex voorrijkosten. Ik kan me niet voorstellen dat hij langer dan een dag bezig is, en de losse delen heb ik ruwweg bij elkaar gegoogled voor minder dan 1000 euro (consumentenprijs!).

Dan spreken we dus over bijna 400 euro uurloon, hoe dan? Ik kan goedkoper een advocaat inhuren....

Wat mag ik hier verwachten? Of kan ik beter een muurboor gaan huren bij boels en het zelf doen?
Tekening(ske) tje graag

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.621
464
Dordrecht
Ik heb een hoogrendementskachel (gemeten verbrandingsrendement 93%) aangesloten met ongeïsoleerde buis. Nooit enig probleem gehad met trek. De schouw moet in koude toestand al trekken. Is dat niet het geval, dan krijg je rookgasterugslag en de kachel niet of moeilijk aan.
Geen enkele kachel trekt fatsoenlijk als het kanaal koud is in ongunstige omstandigheden. Windstil en mist is een best voorbeeld. Dan moet je kachel het dus zelf doen, want niet geforceerd. Ds te hoger het rendement, des te minder warmte er door de pijp gaat, dus kan dat dan vervelend worden omdat de boel niet op gang komt en je waardeloze verbranding krijgt.
Vraag een goede haardboer naar bijv. een Jacobus vs een Janus, dan hoor je als het goed is dat bij de eerste de rga een stuk kritischer komt.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.879
3.212
Gaanderen
Vroeger, lang voor ik geboren was, was ons familiebedrijf een stoomsmederij en maakten cv,s en fornuizen voor kloosters. Later verkochten we kolen en oliekachels. Alleen in de oorlog werden ze gemaakt en soms geruid voor tabak, boter, meel of suiker. Met komst van gaskachels werd het druk. We hadden een 50 verschillende modellen op voorraad. Op een gegeven moment werd het rendement van deze kachels verbeterd.
Toen kwamen ook de problemen. Het was kraan en slang/aansluiting vervangen en kachel ervoor. Daar kwamen klachten van. Omdat de gassen kouder uit de kachel komen condenseerde er vocht uit het kanaal.
Er kwam dus soms drab uit de pijp. Oplossing een flexibele pijp door de schoorsteen. Een goede kachel is alleen een goede kachel als de gehele installatie in orde is.

• Leuk
Waarderingen: mathieu en Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.