Ik heb een simpele houtkachel, al twee jaar, die ik niet kan gebruiken omdat ik pijp heb voor de rookafvoer. Eigenlijk had ik tot doel dat voor deze winter maar eens te regelen. Ik kan zelf gaan hannesen, maar liever heb ik iemand die het komt doen. De situatie is echt heel simpel: Op de begane grond vanuit de kachel een meter of anderhalf enkelwandig naar boven (de pijp begint op ongeveer 70c hoogte vanaf de grond), dan de muur door (dubbele spouwmuur met isolatie) en dan een meter of 3/4, dubbelwandig, recht omhoog langs de buitenmuur, met een klein bochtje bovenop om boven de nok van het dak uit te komen.
Niet te moeilijk, zou ik denken.... 2 jaar terug een offerte gehad voor een andere locatie in de werkplaats (waar een dakdoorvoer nodig was, met tuilijnen) en die kwam uit op ± 2400 euro en dat vond ik gortig, dus niet gedaan. Nu vraag ik een offerte voor een nog simpelere opzet... 4000 euro ex voorrijkosten. Ik kan me niet voorstellen dat hij langer dan een dag bezig is, en de losse delen heb ik ruwweg bij elkaar gegoogled voor minder dan 1000 euro (consumentenprijs!).
Dan spreken we dus over bijna 400 euro uurloon, hoe dan? Ik kan goedkoper een advocaat inhuren....
Wat mag ik hier verwachten? Of kan ik beter een muurboor gaan huren bij boels en het zelf doen?