Wat is dit ?

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Ja klopt, maar dat is meer het grove werk, en wordt nog steeds toegepast.
Denk aan chassis van vrachtauto's / restoratie van schepen en stoomtreinen.
Die op de foto is meer voor het lichte blik werk.

Je steekt de klinknagel door een gat van de materialen, en dat kleine gat plaats je over de steel van de klinknagel
en dan een flinke klap er op geven (op halen) dit is om het zo strak mogelijk te maken/ speling weghalen.
Dan het grotere gat op de steel en die geef je een paar ferme klappen met de hamer.
Daardoor krijg je een mooie bolle kop op de klinknagel.

In het kort: om delen aan elkaar te bevestigen.
Ik heb nog wat foto's bijgevoegd van een zg. kammenbakje, dit was een toen werkstuk van de L.T.S. in de jaren 70. Hangt na al die jaren nog steeds in mijn werkplaats om heel klein gereedschap op de bergen wat anders, zoek raakt.
Na 50 jaar nog altijd zinvol en actief dat noem ik pas "duurzaam"
 

Bijlagen

  • DSC01164.JPG
    DSC01164.JPG
    101,5 KB · Weergaven: 45
  • DSC01162.JPG
    DSC01162.JPG
    109 KB · Weergaven: 46
  • DSC01163.JPG
    DSC01163.JPG
    111,6 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel en mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Als toevoeging. Na het ophalen, stuik je het uitstekende deel van de klinknagel eerst op met je hamer. Daarna gebruik je de dopper om er model in te brengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Harryzoveel

Nieuw lid
23 nov 2012
9
1
Zie hier, het welbekende "Feest der herkenning". Wij maakten op de LTS (ik zat in het eerste jaar dat het LTS genoemd werd ipv Ambachtschool) een veegblik ook van gegavaniseerd ijzer en in elkaar gezet met klinknagels. Het veegblik doet nog altijd dienst in mn werkplaats. Pak weg 60jr.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hed

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Volgens mij niet Henk. Die nagels in noren waren hol. Met een soort pons druk je ze om. Als een soort ster aan de binnenkant van de zool. Zo gaat het vanaf de jaren 80. Ik had een voetbediende pons in de werkplaats staan. Voor reparaties. En als de schaatsen op waren kon je ze in onderdelen bij zandstra kopen en zelf in elkaar zetten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.850
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij niet Henk. Die nagels in noren waren hol. Met een soort pons druk je ze om. Als een soort ster aan de binnenkant van de zool. Zo gaat het vanaf de jaren 80. Ik had een voetbediende pons in de werkplaats staan. Voor reparaties. En als de schaatsen op waren kon je ze in onderdelen bij zandstra kopen en zelf in elkaar zetten.
Ok. Dus hier gewoon een stift die je vervormt. De soort vervorming was me uit de omschrijvingen niet helemaal duidelijk, maar die fotoos wel ;-). Nagels voor schaatsen waren inderdaad hol. Ik heb het overigens altijd een beetje houtje-touwtje technologie gevonden voor schaatsen die destijds toch gauw 500 gulden of O kostten - Viking 1 en Special. De klinknagels onder model Ballangrud van Ving (jaren 70 model zeg maar) zaten zagen er i.i.g. beter uit - van die roodkoperen nagels met mooie bolle kopjes…
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Henk de Vikings waar mijn vader de elfstedentocht in 56 heeft gereden hadden ook betere nagels. (RK vernikkeld) Alle oudere modellen waren beter afgewerkt. Dat gebeurde hier in noord europa door vakmensen. Vooral toen viking zijn ijzers niet meer in japan liet maken maar in china is het hard achteruit gegaan met de kwaliteit van de goedkopere ijzers. Krom in de doos, twee bollingen in een ijzer, hol geslepen en ze lagen met roest in de doos. Ja na het solderen niet goed schoongemaakt. Ze werden gewoon verkocht want er stond viking op. Ja wij slepen ze nog wel in de ronding voor de klant.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
727
288
RegioRotterdam
Klinken is vooral in de vliegtuigbouw nog lang gebruikt. Tegenwoordig is lijmen in opmars, met hier en daar een 'angstnagel'. Aluminium is van zichzelf niet sterk. Aluminium plaat wordt versterkt door 'koud' vervormen. Als je het materiaal last, oftewel lokaal smelt, doe je dat effect teniet en het materiaal valt terug tot basis-sterkte. Je moet dus meer materiaal gebruiken, en dat heeft gevolgen voor het gewicht van de constructie. Voor een schip is die gewichtstoename nog acceptabel maar voor een vliegtuig niet. Veel vliegtuig-aluminium kan zelfs niet gelast worden.
Vliegtuigen gaan lang mee. Als je deze zomer naar het zuiden vliegt dan is de kans groot dat je dat doet in een geklonken constructie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.